Fio bankaFio banka

‘Divoké‘ nabíjanie vraj batériám prospieva, tvrdia vedci. Je to šok

Toto je dobrá správa pre tých, ktorí sa s batériou svojho elektromobilu príliš nemaznajú. Ale zlá pre tých, ktorí sa ju snažia šetriť. Vedci zatiaľ nevedia, prečo to tak je, ale dáta neklamú.

08.01.2025 14:00
ADAC - nabíjačka Foto:
Batériám sa v reálnom živote darí lepšie ako v pri testoch v laboratóriách. Dynamickejší cyklus nabíjania a vybíjania im skôr prospieva, ako škodí.
debata (11)

Vo všeobecnosti sa predpokladalo, že batéria degraduje najpomalšie vtedy, ak ju nabíjate slabým prúdom, nikdy ju nenabíjate na viac ako 80 % a pred rýchlonabíjačkami uprednostňujete domáce nabíjanie striedavým prúdom. Lenže výskumníci z batériového centra SLAC v americkom Stanforde prichádzajú so šokujúcou informáciou. Vo svojich laboratóriách testovali dva roky 92 lítium-ionových batérií pre elektromobily, ktoré vystavili rôznym nabíjacím a vybíjacím cyklom. Jedny batérie nabíjali laboratórnym spôsobom, teda v pravidelných cykloch, a druhé spôsobom, ktorý mal bližšie k realite. Tento cyklus nazvali dynamický.

NAF - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac VLG: Ktoré elektromobily v zime excelujú a ktoré vás sklamú?

Striedali nabíjanie nízkym aj vysokým výkonom a rôzne úrovne nabitia aj viacero scenárov vybíjania. Výsledok? Dynamický cyklus nabíjania sa ukázal pre zdravie batérie vrátane jej degradácie a množstva lítia ako lepší. To znamená, že životnosť batérií môže byť dlhšia, než uvádzajú samotní výrobcovia, ktorí degradáciu testujú výlučne v laboratóriách. Tieto zistenia sú potenciálnym „balzamom“ pre majiteľov elektrických áut, ktorí sa obávajú znižovania kapacity akumulátora s rastúcim vekom. Veď práve batéria je najdrahším komponentom elektromobilu s cenou od 5 000 až do 16 000 eur podľa typu elektromobilu a so zárukou zväčša len na osem rokov.

Nórsko - zimný dojazd elektromobilov 2023 Čítajte viac Nórsko má ďalší rekord. Elektromobily dosiahli vlani podiel 89 %

Naopak, tí čo batérie šetria, môžu byť znepokojení. „Laboratórne testovanie naozaj nezodpovedá realite. Nabíjanie prebieha konštantným prúdom a testovanie je zrýchlené, takže nie je reprezentatívne. V reálnom živote je nabíjací profil oveľa dynamickejší,“ povedal Alexis Geslin zo Stanfordu a hlavný autor štúdie. Výsledkami sú prekvapení aj samotní vedci, pretože si mysleli, že rýchle impulzy nabíjania a vybíjania v dynamickom testovaní spôsobia rýchlu degradáciu. „Človek by si mohol myslieť, že to bude fungovať naopak, ale naše dáta hovoria niečo iné,“ vysvetľuje Geslin. „Ukázali čosi celkom iné, čosi, čo sme rozhodne nečakali,“ dodal.

ANWB - náklady na elektromobily Čítajte viac ANWB: Prevádzka elektromobilov je drahšia ako ‘spaľovacích‘ áut. Potvrdené

Zároveň priznáva, že bude potrebný ďalší výskum, aby vedci pochopili, prečo majú tieto rýchle impulzy pozitívny vplyv na úrovni častíc. Ani samotní vedci teda nevedia, kde sa skrýva tajomstvo. „Nemáme prístup do vnútra batérie, nevidíme do nej, aby sme presne vedeli, čo sa pokazilo, alebo nie," povedal. „Môžeme len konštatovať, že dynamika je pomerne zložitá," uzatvára Geslin. Je teda možné, že životnosť li-ion batérií môže byť dlhšia, ako bežne predpovedaných 12 rokov. To ukáže až budúcnosť, pretože veľa elektromobilov s takýmto vekom nejazdí. Až na zopár Tesiel S či Nissanov Leaf, teda pionierov elektromobility, ktorí prišli na trh po roku 2011.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #nabíjanie #batérie pre elektromobily
Články podľa značiek