Nebýva zvykom, aby sa automobilka pustila do architektúry či dokonca do urbanizmu. Najväčší svetový výrobca áut, japonská Toyota, si však na to trúfla. Na mieste bývalej továrne Toyota Motor East Japan Higashi-Fuji, neďaleko úpätia magickej japonskej hory, buduje veľké nové mesto. Tento zámer oznámila Toyota už v roku 2020 na megaveľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas a teraz, na tom istom mieste, uvuedla, že čoskoro dokončí prvú fázu projektu. Prvých 100 obyvateľov bude primárne tvoriť personál Toyoty a jeho rodiny.
Čítajte viac Videotest: Toyota Land Cruiser - moderna v klasickom balení„Woven City je viac než len miesto na život, prácu a zábavu,“ povedal predseda Toyoty Akio Toyoda počas prezentácie v rezorte Mandalay Bay. „Woven City je miesto, kde ľudia môžu vymýšľať a vyvíjať všetky druhy nových produktov a nápadov. Je to živé laboratórium." Toyota nazýva Woven City testovacím kurzom mobility, kde „vynálezcovia“, ktorí prijali záväzok pracovať „pre niekoho iného, než sú oni“, môžu vyvíjať, testovať a overovať inovatívne produkty a služby.
Týmito vynálezcami budú zamestnanci spoločností Toyota a Toyota Group, ako aj externé spoločnosti, startupy a podnikatelia. Práca sa zameria na mobilitu ľudí, tovaru, informácií a energie, uviedol Toyoda. Očakáva sa, že prvá fáza bude mať približne 360 obyvateľov. Po dokončení fázy dva a nasledujúcich fáz stúpne počet obyvateľov na 2 000 zamestnancov a ich rodinných príslušníkov zo 60 krajín. Miesto tu dostanú páry na dôchodku, maloobchodníci, hosťujúci vedci a priemyselní partneri.
Počiatočná skupina obyvateľov, ktorých Toyota nazýva „vynálezcovia“, bude zodpovedná za „činnosti spolutvorby“. Je pozoruhodné, že žiadna z prizvaných spoločností nepôsobí v automobilovom priemysle a nezaoberá sa tradičnými automobilovými prevádzkami. Prednosť dostali experti na bývanie, antialergické priestory, kávu, predajné automaty, modernú gastronómiu či vzdelávania. Toyota si obyvateľov a návštevníkov predstavuje ako „tkáčov“ nových technológií vrátane technológií mobility.
Čítajte viac Prichádza éra humanoidných robotov. Vyvíja ich BMW a pracuje na nich aj ToyotaNakoniec by malo mať Woven City veľkosť kampusu spoločnosti Apple v kalifornskom Cupertine, približne 708 000 štvorcových metrov. Tkané mesto má byť uhlíkovo neutrálne a využívať veternú, slnečnú a geotermálnu energiu a tiež energiu vodíkových palivových článkov. Toyota verí, že Woven City sa stane príkladom pre výstavbu nových miest. Na projekte spolupracovala s dánskou architektonickou kanceláriou BIG-Bjarke Ingels Group slávneho architekta Bjarke Ingelsa, ktorý nechal svoju stopu napríklad na novom World Trade Centre v new Yorku alebo na novom centre spoločnosti Google.
Architekti celkom „preprogramovali“ súčasný princíp fungovania ulíc. Mobilitu rozdelili do troch zón. Primárna cesta bude slúžiť výlučne rýchlejším autonómnym vozidlám s nulovými emisiami. Toyota počíta s autonómnymi „kontajnermi“ e-Palette, ktoré môžu prepravovať ľudí či tovar. Druhá úroveň bude promenádou pre mikromobilitu, teda pre bicykle alebo kolobežky. Tretia úroveň bude čosi ako lineárny park pre chodcov, bude určená na pohyb a relax. Nadväzovať bude na ekologický koridor mieriaci k hore Fudži a do údolia Susono.
Čítajte viac Toyota Land Cruiser ROX: Takto by vyzeral ‘Wrangler‘ od ToyotyVšetky tri typy ulíc sú vzájomne popretkávané, aby tvorili organickú sieť, ktorá prispeje k rýchlejšiemu testovaniu autonómnych technológií. Budovy budú využívať ako stavebný materiál drevo z miestnych zdrojov. Spracované má byť tradičnými metódami japonských stolárov. Strechy budú pokryté solárnymi panelmi. Flóra bude navrhnutá tak, aby bolo mesto zelené po celý rok.