BMW v tých dňoch predstavilo nový koncept zobrazovania a ovládania vozidla, ktorý sa do konca roku 2025 predstaví vo všetkých nových modeloch mníchovskej značky. My sme s ním mali možnosť zoznámiť sa ešte pred svetovou premiérou počas špeciálnej akcie v Južnej Karolíne. O novom hardvéri sme už písali v utorok (7. januára), bezprostredne po skončení informačného embarga. Teraz sa pozrieme bližšie na to, čo umožňuje jeho bezproblémové fungovanie a predovšetkým prepojenie jednotlivých komponentov spôsobom, aký doteraz nepriniesla žiadna iná automobilka.
Čítajte viac BMW v Las Vegas práve predstavilo revolučné novinky. Vyskúšali sme ich medzi prvýmiIde prirodzene o nový operačný systém BMW X, ktorý poskytuje inteligentný softvérový základ, zaisťujúci rozsiahle možnosti personalizácie a značné rozšírenie digitálnych funkcií. Operačný systém dnes predstavuje „softvérové srdce“ auta a je mimoriadne komplikovaný. Mnohí si možno spomenú na nový operačný systém Volkswagenu (ktorý, mimochodom, mal tri milióny riadkov kódu), predstavený v roku 2020 spolu s Golfom ôsmej generácie.
Ten mal toľko múch, že automobilka sa s nimi nedokázala vysporiadať niekoľko rokov a bojovali s ním ešte aj majitelia elektrických modelov ID.3 a ID.4 v rokoch 2023 a 2024. Reputácii automobilky to príliš nepomohlo a preto je to vec, na ktorú si mimoriadne dávali pozor v BMW. Ich nový operačný systém bol vraj mimoriadne dôsledne testovaný v rozličných konfiguráciách a scenároch, no aký skutočne je, uvidíme v priebehu tohto roku až po prvých testoch automobilov, ktoré ním budú vybavené. Pozrime sa naň podrobnejšie.
Operačný systém X nevznikol „na zelenej lúke“, je vlastne prepracovanou verziou aktuálneho operačného systému s poradovým číslom 9. Jeho základom je otvorený Android Open Source Project (AOSP). Aktualizácie sa zamerali jednak na rozšírenie možností personalizácie a jednak na integráciu nových funkcií, predovšetkým nového rozhrania Panoramic iDrive.
Rozšírené schopnosti operačného systému X umožňujú kombinovať štyri základné ovládacie rozhrania nových BMW, ktoré sme popísali vo vyššie uvedenom samostatnom článku – teda širokého displeja Panoramic Vision, (zrejme voliteľného) 3D head-up displeja, stredového displeja a nového multifunkčného volantu. Dôležitá vec, na ktorej inžinieri v BMW naozaj zapracovali, je prepojenie informácií, v rámci ktorého sa vám dáta už nebudú zobrazovať duplicitne – napríklad na panoramickom a 3D head-up displeji tie isté, ale budú na seba nadväzovať tak, aby sa zvýšil vodičov komfort a zlepšila sa ergonómia.
Lepšie bude, ak to ilustrujeme názorne. Napríklad prichádzajúci hovor najprv zobrazí grafika na panoramickom displeji. Zároveň sa na zeleno rozsvieti symbol na príslušnom tlačidle na volante, ktorý predtým nebol viditeľný, čo znamená možnosť prijať hovor stlačením tlačidla, alebo ho odmietnuť potiahnutím prstom po pravej strane volantu. Alebo iný príklad: po zadaní cieľa navigácie dotykovým ovládaním, alebo hlasovým príkazom, sa na 3D head-up displeji zobrazia upozornenia navádzania trasy a na panoramickom displeji ďalšie informácie o cestách a križovatkách. A to ešte nie je všetko – na stredovom displeji si vodič môže pre lepšiu orientáciu a prehľad o trase zobraziť „všetko v jednom“.
Taktiež sa rozširujú možnosti personalizácie. Napríklad v režime My Mode Personal si možno upraviť jazdné vlastnosti, ako sú odozva na plyn alebo citlivosť riadenia. Užívatelia si taktiež môžu nahrať vlastné obrázky ako pozadie na centrálny displej a vytvoriť si vlastné ambientné osvetlenie pre jednotlivé časti vozidla. Pribudnú aj ďalšie aplikácie, vrátane možnosti komunikovať cez Zoom, čo poteší mnohých.
V navigácii vďaka umelej inteligencii pribudne jedna praktická vec – možnosť definovať cieľ prirodzeným jazykom a pomocou komplexnejšieho pokynu. Napríklad budete môcť hlasom zadať povel „Vezmi ma na nabíjaciu stanicu, kde je kaviareň a blízko obchod s potravinami.“ Praktická nám pripadá aj ďalšia vec. Autá sú čoraz komplikovanejšie a majú také množstvo funkcií, že sa často naučíme používať len základne a ostatné pre nás „prestanú existovať“, aj keď môžu byť praktické a užitočné.
Tie nám začne v relevantných situáciách auto pripomínať – napríklad navrhne na zaujímavej trase a pri určitej rýchlosti aktivovať režim Sport v prípade, ak ho vodič aspoň raz použil. Nebude s tým však neustále „otravovať“. Ak viackrát na tieto návrhy nereagujete, systém sa to naučí a tieto podnety vám prestane ponúkať.