Ako vieme, Honda doteraz veľa vody vo svete elektromobilov nenamútila. Jej inovatívna Honda e skončila fiaskom a veľkú kariéru neveštíme ani elektrickému SUV s čudesným názvom e.Ny1, odvodenému z hybridnej Hondy HR-V. Skrachovala aj spolupráca s koncernom GM v oblasti spoločného vývoja cenovo dostupných elektrických áut. Všetko má však zmeniť nová generácia elektromobilov, takzvanej 0 Series, ktorej príchod avizovala japonská automobilka už vlani na elektronickom veľtrhu v Las Vegas. Teraz sa naň vrátila, aby ukázala dva koncepty, ktoré už nemusia mať ďaleko od reality. Prvým je Honda 0 Sedan a druhým Honda 0 SUV. Oba sa rodili na čistom hárku papiera a s obrovskými ambíciami. Honda chce nielen dobehnúť náskok konkurencie, ale dokonca ju predstihnúť.
Nová elektrická architektúra integruje tri hlavné prístupy vývoja – štíhlosť, ľahkosť a inteligenciu. Honda 0 Sedan reprezentuje inteligenciu v podobe automatizovaného riadenia na úrovni SAE 3 a ultraosobnú optimalizáciu, ktorá je výsledkom nového operačného systému OS Asimo, nazvaného podľa známeho humanoidného robota Hody, ktorého vyvíjala od roku 1998. Koncept zaujme aj nízkym aerodynamickým dizajnom, ktorý má však ďaleko od charakteru sedanu, ako ho vnímame v súčasnosti. Novinka má tiež ponúknuť mimoriadne priestranný interiér, ktorý by ste od tohto auta nečakali. Podobne je to s konceptom SUV, ktorý navyše pridáva flexibilnú kabínu. Obe vozidlá by sa mali dostať na výrobné linky v roku 2026 a zamieriť najprv na severoamerický trh.
Po sedane a stredne veľkom SUV má nasledovať menšie SUV. V roku 2027 bude expanzia pokračovať väčším SUV s troma radmi sedadiel, ktoré by mohlo konkurovať napríklad Kii EV9, a v roku 2028 kompaktným SUV. Stále však nie sme na konci, keďže v roku 2029 zavŕši ponuku ešte menšie SUV a v roku 2030 kompaktný sedan. Všetky modely plánuje Honda uviesť aj na európsky trh. Má ísť pritom o moderné autá, ktoré zachovajú jazdnú príťažlivosť Hondy, a to aj napriek vyššej hmotnosti. Aby to Honda dokázala, použije ultratenkú 800 V batériu, hliníkový rám karosérie, ktorý zníži hmotnosť o 100 kg, a tiež stabilizáciu, ktorá bude využívať 3D gyroskop z robota Asimo.
Vychytávkou má byť umelá inteligencia, ktorá bude pomocou kamier skenujúcich posádku predpovedať, čo chcete urobiť, a na základe toho vám ponúkne príslušné funkcie. Autá použijú centralizovanú architektúru E&E, ktorá skombinuje viacero elektronických riadiacich jednotiek zodpovedných za riadenie systémov vozidla do jednej základnej elektronickej riadiacej jednotky. Bude slúžiť ako srdce vozidla definovaného softvérom a bude spravovať asistenčné systémy, ovládanie hnacieho ústrojenstva a prvky na zabezpečenie pohodlia. Honda prezradila, že vo vozidlách použije dva akumulátory. Menší má mať kapacitu 80 kWh a väčší vyše 100 kWh. To by malo zabezpečiť v prvom prípade dojazd 500 km a v druhom viac ako 600 km.
Čítajte viac Test: Honda CR-V e:PHEV – niečo za niečo, ale v tichu a komforte