Vzostup a pád európskeho „batériového zázraku“, švédskej spoločnosti Northvolt, ktorá mala ambíciu stať sa najväčším európskym výrobcom batérií a expandovať aj do USA sme sledovali podrobne a v uplynulom roku sme o ňom písali viackrát, naposledy v polovici novembra.
Švédi sa zviezli na „batériovej bubline“ a využili situáciu, keď investori doslova stáli v rade a vnucovali milióny každému, kto prišiel s aspoň čiastočne zaujímavým nápadom. A keďže Northvolt sa vedel predať, investori do neho nenatlačili milióny a ani stovky miliónov, ale rovno miliardy – približne 15. A viete, kto do Northvoltu investoval najviac? No predsa Volkswagen. Ten do neho na dvakrát vložil spolu 1,4 miliardy eur. To bolo ďalšie z „prezieravých“ rozhodnutí vedenia nemeckého koncernu.
Čítajte viac Škandál švédskeho Northvoltu: 26 ťažko zranených a 2 mŕtvi, prípady tutlaliA teraz sú tie miliardy fuč, firma ich jednoducho minula, pričom poriadne nedokázala rozbehnúť výrobu ani vo svojej prvej fabrike. Články, ktoré z nej vychádzali, navyše vôbec nemali sľubovanú kvalitu. Aj preto v polovici minulého roku BMW zrušilo s Northvoltom kľúčový kontrakt v hodnote dvoch miliárd eur. Popritom sa navyše objavili informácie o zlých pracovných podmienkach vo švédskej fabrike a extrémne vysokom počte vážnych zranení, vrátane niekoľkých úmrtí. To Northvoltu na kredite tiež nepridalo.
Keď sa v roku 2023 prepadol Northvolt do obrovskej straty 1,2 miliardy eur a v uplynulom roku sa situácia vyvíjala od desiatich k piatim, kľúčoví podporovatelia, vrátane BMW a Volkswagenu odmietli spoločnosť ďalej dotovať. Rovnako spravila dokonca aj švédska vláda, následne koncern v novembri oznámil, že uvažuje o možnosti ochrany pred bankrotom v Spojených štátoch ako o jednej z viacerých možností prežitia v čase, keď čelí akútnemu nedostatku hotovosti. To aj minulý rok spravil, v tom čase jeho dlh už predstavoval približne 5,5 miliardy eur.
Situácia sa však nezlepšovala a začiatkom tohto roku akcionári zvažovali, či Northvolt pôjde do likvidácie a oni si pripíšu obrovské straty, alebo mu dajú šancu. Napokon sa na mimoriadnom valnom zhromaždení rozhodli, že mu dajú ešte šancu, aby podstúpil hĺbkovú reštrukturalizáciu, ktorá by ho mohla udržať nad vodou.
Čítajte viac Prečo Fisker bankrotuje? Zamestnanci odhaľujú utajenú pravduStretnutie akcionárov bolo procedurálnym krokom, ktorý vyžadujú švédske zákony v prípade, že kapitál firmy výrazne klesne. Dvoma najväčšími akcionármi Northvoltu sú nemecká automobilka Volkswagen a americká investičná banka Goldman Sachs.
Northvolt napokon podporil aj švédsky výrobca nákladných vozidiel Scania, ktorý je dcérskou firmou nemeckej skupiny Volkswagen a je jedným z jeho najväčších zákazníkov. Ten sľúbil spoločnosti nové financovanie vo výške 100 miliónov amerických dolárov.
Uvidíme, či tento krok nie je iba pokračovaním agónie tejto, kedysi mimoriadne ambicióznej, spoločnosti, alebo jej skutočne pomôže ozdraviť sa. Ak by sa to však podarilo, bol by to podľa nás malý zázrak…