Fio bankaFio banka

Škoda Rapid 135 RiC: Na predaj je extra vzácne kupé. Technikou aj príbehom

Škoda Rapid 135/136 bola vrcholom evolúcie modelov so zadným náhonom. A vôbec najlepšou Škodou s motorom vzadu. Produkcia tohto kupé skončila až v roku 1990, v časoch, keď bol už hitom automobilky Favorit. Jedna z nich je teraz napredaj. Má hneď niekoľko naj – motor 1,3 RiC, priam aristokratický pôvod a navyše ide o úplne posledný exemplár, ktorý zišiel z montážnych liniek. Po ňom už žiadna ďalšia Škoda s motorom vzadu nikdy nevznikla. Nájdete ho v Británii.

10.01.2025 18:00
debata (5)
Tento Rapid Coupé patrí medzi zopár zachovalých... Foto: Carand Classic
Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990 Tento Rapid Coupé patrí medzi zopár zachovalých exemplárov exportnej verzie 135 RiC. Dokonca ide o posledný vyrobený kus Škody so zadným náhonom.

Škoda Rapid 135/136 bola vrcholom evolúcie modelov so zadným náhonom. A vôbec najlepšou Škodou s motorom vzadu. Produkcia tohto kupé skončila až v roku 1990, v časoch, keď bol už hitom automobilky Favorit. Jedna z nich je teraz napredaj. Má hneď niekoľko naj – motor 1,3 RiC, priam aristokratický pôvod a navyše ide o úplne posledný exemplár, ktorý zišiel z montážnych liniek. Po ňom už žiadna ďalšia Škoda s motorom vzadu nikdy nevznikla. Nájdete ho v Británii.

Na to, že toto auto zišlo z liniek v lete roku... Foto: Carand Classic
Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990 Na to, že toto auto zišlo z liniek v lete roku 1990, je neskutočne zachovalé. Pôvodná je aj strieborná metalíza či 13-palcové zliatinové disky.
Škoda 1000 MBG - 1967 Čítajte viac Škoda 1000 MBG: Túto neznámu ‘tisícku‘ nie a nie predať. Vzniklo ich len zopár

V roku 1987 predstavila Škoda celkom nový Favorit – splnený sen o modernom hatchbacku s predným náhonom. To ale ešte neznamenal koniec výroby modelového radu Škoda 105/120 s motormi vzadu. Predstavovali lacnejšiu alternatívu. Najdlhšie vo výrobe sa udržali kupé Rapid, montované v Kvasinách. Posledné kusy zišli z liniek v lete roku 1990. A hoci nie sú dnes vyhľadávanými veteránmi, ide o najlepšie Škody s motorom vzadu, zvlášť ak hovoríme o verziách 135 a 136.

Pravostranné riadenie prezrádza, pre ktorý trh... Foto: Carand Classic
Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990 Pravostranné riadenie prezrádza, pre ktorý trh bol Rapid vyrobený. Svoj život prežil za kanálom La Manche.

Tieto Rapidy už mali motor 1,3 OHV s 8-kanálovou hliníkovou hlavou valcov, teda motor z Favorita, 5-stupňovú prevodovku, vlečnú zadnú nápravu, kolesá poháňané kĺbovými hriadeľmi s guľôčkovými ložiskami, väčší rozchod kolies, štvorpiestikové brzdy a tiež hrebeňové riadenie. To im prinieslo lepšie jazdné vlastnosti, komfort a tichšiu prevádzku. Teraz je jeden takýto exemplár na predaj. A neskutočne zaujímavý.

Najväčšou vzácnosťou Rapidu RiC je jeho motor s... Foto: Carand Classic
Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990 Najväčšou vzácnosťou Rapidu RiC je jeho motor s jednobodovým vstrekovaním paliva a trojcestným katalyzátorom. Má výkon 56 koní.
Škoda 110 R - 1978 na predaj Čítajte viac Škoda 110 R: Na predaj je ‘erka‘ snov. Z ceny sa vám ale zakrúti hlava

Veď zo Škod Rapid 135 sa vyrobilo len približne 1 300 kusov. Toto ale nie je obyčajný Rapid 135. Má totiž prívlastok RiC, čo znamená, že je vybavený jednobodovým vstrekovaním Bendix a trojcestným katalyzátorom s vyhrievanou lambda sondou. Tieto autá vznikali pre niektoré špecifické trhy, najmä pre Kanadu , Švajčiarsko, Švédsko či Veľkú Britániu, odkiaľ pochádza aj náš exemplár s pravostranným riadením. Tieto by sa dali počítaťv desiatkach kusov. No a tých čo prežili dodnes, bude naozaj len zopár.

Na odometri môžete vidieť číslicu 42 855 míľ,... Foto: Carand Classic
Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990 Na odometri môžete vidieť číslicu 42 855 míľ, teda proibližne 70 000 km. To je za 25 rokov naozaj malá porcia.

Táto Škoda má však aj zaujímavý príbeh. Priam aristokratický. Objednal si ju totiž britský Lord Strathcarron, ktorý mal akúsi slabosť pre Škody. O to paradoxnejšie, že Škody boli vtedy za kanálom La Manche zväčša terčom posmeškov. A auto naozaj používal pri každodenných jazdách po Londýne. Oponentov presviedčal, že Rapid Coupé má dostatočný výkon, nízku spotrebu, nekazí sa a že riadenie ide tak ľahko, ako by mal posilňovač.

Tento certifikát potvrdzuje, že daný exemplár... Foto: Carand Classic
Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990 Tento certifikát potvrdzuje, že daný exemplár je skutočne poslednou Škodou s motoroim vzadu.
Škoda Favorit  - Petr Hrdlička 2024 Čítajte viac Petr Hrdlička - otec Favorita má 90. Zachránil vlastne celú Škodu

Z dnešného pohľadu je však dynamika tohto kupé s výkonom 56 koní a krútiacim momentom 92 Nm skôr úsmevná. Na stovku mu to trvalo 16 sekúnd a ručička tachometra sa zastavila pri údaji 145 km/h. Čo je ale kuriózne, ide o úplne posledný vyrobený Rapid a teda aj úplne poslednú Škodu so zadným náhonom, ktorá definitívne zavŕšila epochu odštartovanú Škodou 1000 MB začiatkom šesťdesiatych rokov. V roku 2013, niekoľko rokov po smrti britského aristokrata, dediči kupé predali a o dva roky neskôr opäť zmenilo majiteľa.

Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990
Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990
+19Škoda Rapid Coupé 135 RiC - 1990

Ten ho teraz predáva za 6 500 libier, približne za 7 750 eur. Auto vyzerá vo vynikajúcom a navyše úplne pôvodnom stave. Na odometri má Rapid len 42 855 míľ, teda proibližne 70 000 km. Svedčí mu aj originálna strieborná metalíza s decentnými zelenými pásikmi či 13-palcové zliatinové disky, o ktorých mohli domáci zákazníci zväčša len snívať. Je málo pravdepodobné, že by ste vedeli zohnať lepšiu a vzácnejšiu Škodu Rapid. Predajca tiež sľubuje, že vozidlo bude mať pri predaji platnú STK. Zmieriť sa musíte len s pravostranným riadením.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Rapid #vetarán
Články podľa značiek