Škoda Rapid 135/136 bola vrcholom evolúcie modelov so zadným náhonom. A vôbec najlepšou Škodou s motorom vzadu. Produkcia tohto kupé skončila až v roku 1990, v časoch, keď bol už hitom automobilky Favorit. Jedna z nich je teraz napredaj. Má hneď niekoľko naj – motor 1,3 RiC, priam aristokratický pôvod a navyše ide o úplne posledný exemplár, ktorý zišiel z montážnych liniek. Po ňom už žiadna ďalšia Škoda s motorom vzadu nikdy nevznikla. Nájdete ho v Británii.
V roku 1987 predstavila Škoda celkom nový Favorit – splnený sen o modernom hatchbacku s predným náhonom. To ale ešte neznamenal koniec výroby modelového radu Škoda 105/120 s motormi vzadu. Predstavovali lacnejšiu alternatívu. Najdlhšie vo výrobe sa udržali kupé Rapid, montované v Kvasinách. Posledné kusy zišli z liniek v lete roku 1990. A hoci nie sú dnes vyhľadávanými veteránmi, ide o najlepšie Škody s motorom vzadu, zvlášť ak hovoríme o verziách 135 a 136.
Tieto Rapidy už mali motor 1,3 OHV s 8-kanálovou hliníkovou hlavou valcov, teda motor z Favorita, 5-stupňovú prevodovku, vlečnú zadnú nápravu, kolesá poháňané kĺbovými hriadeľmi s guľôčkovými ložiskami, väčší rozchod kolies, štvorpiestikové brzdy a tiež hrebeňové riadenie. To im prinieslo lepšie jazdné vlastnosti, komfort a tichšiu prevádzku. Teraz je jeden takýto exemplár na predaj. A neskutočne zaujímavý.
Veď zo Škod Rapid 135 sa vyrobilo len približne 1 300 kusov. Toto ale nie je obyčajný Rapid 135. Má totiž prívlastok RiC, čo znamená, že je vybavený jednobodovým vstrekovaním Bendix a trojcestným katalyzátorom s vyhrievanou lambda sondou. Tieto autá vznikali pre niektoré špecifické trhy, najmä pre Kanadu , Švajčiarsko, Švédsko či Veľkú Britániu, odkiaľ pochádza aj náš exemplár s pravostranným riadením. Tieto by sa dali počítaťv desiatkach kusov. No a tých čo prežili dodnes, bude naozaj len zopár.
Táto Škoda má však aj zaujímavý príbeh. Priam aristokratický. Objednal si ju totiž britský Lord Strathcarron, ktorý mal akúsi slabosť pre Škody. O to paradoxnejšie, že Škody boli vtedy za kanálom La Manche zväčša terčom posmeškov. A auto naozaj používal pri každodenných jazdách po Londýne. Oponentov presviedčal, že Rapid Coupé má dostatočný výkon, nízku spotrebu, nekazí sa a že riadenie ide tak ľahko, ako by mal posilňovač.
Z dnešného pohľadu je však dynamika tohto kupé s výkonom 56 koní a krútiacim momentom 92 Nm skôr úsmevná. Na stovku mu to trvalo 16 sekúnd a ručička tachometra sa zastavila pri údaji 145 km/h. Čo je ale kuriózne, ide o úplne posledný vyrobený Rapid a teda aj úplne poslednú Škodu so zadným náhonom, ktorá definitívne zavŕšila epochu odštartovanú Škodou 1000 MB začiatkom šesťdesiatych rokov. V roku 2013, niekoľko rokov po smrti britského aristokrata, dediči kupé predali a o dva roky neskôr opäť zmenilo majiteľa.
Ten ho teraz predáva za 6 500 libier, približne za 7 750 eur. Auto vyzerá vo vynikajúcom a navyše úplne pôvodnom stave. Na odometri má Rapid len 42 855 míľ, teda proibližne 70 000 km. Svedčí mu aj originálna strieborná metalíza s decentnými zelenými pásikmi či 13-palcové zliatinové disky, o ktorých mohli domáci zákazníci zväčša len snívať. Je málo pravdepodobné, že by ste vedeli zohnať lepšiu a vzácnejšiu Škodu Rapid. Predajca tiež sľubuje, že vozidlo bude mať pri predaji platnú STK. Zmieriť sa musíte len s pravostranným riadením.