Predaj elektromobilov vlani v Česku v uplynulom výrazne vzrástol a dostal sa tesne pod hranicu 11-tisíc áut. V medziročnom porovnaní ide o nárast na úrovni 65 percent, čo značí 4,7-percentný podiel na trhu.
Nejde o žiadnu zmenu vkusu, u našich západných susedov sa o nárast záujmu o elektromobily zaslúžili poskytované dotácie. Tie síce boli určené výhradne pre firmy a živnostníkov, no boli pomerne štedré. Žiadatelia mohli získať v prepočte až cca 12-tisíc eur na osobné vozidlá kategórie M1 a úžitkové vozidlá do 4,25 tony (N1 a N2). autá pritom mohli byť dovezené aj zo zahraničia.
Aj vďaka tejto možnosti sa na prvé dve miesta v Česku dostali Tesly, konkrétne Model Y a Model 3. Enyaqu, aj napriek tomu, že materská automobilka dokázala v Česku jeho cenu pre firmy zraziť až na v prepočte 36-tisíc eur, patrí až tretie miesto. Treba však povedať, že na druhé miesto chýbali Enyaqu len tri predané autá.
Táto trojka v Česku dominovala s obrovským náskokom. Spolu ide o 5 273 áut, pričom zo zvyšných 12 modelov z top 15 sa predalo spolu len 2 854. Zaujímavé je aj to, že prvé štyri najpredávanejšie elektromobily presne kopírujú celoeurópsky vkus, len s tým rozdielom, že v Európe bolo Volvo EX30 trojkou a Enyaq skončil na 4. mieste.
Poradie | Model | Predaje (ks) |
---|---|---|
1. | Tesla Y | 1998 |
2. | Tesla 3 | 1644 |
3. | Škoda Enyaq | 1641 |
4. | Volvo EX30 | 822 |
5. | Hyundai Kona | 318 |
6. | MG4 | 284 |
7. | Volkswagen ID.3 | 227 |
8. | Volkswagen ID.7 | 204 |
9. | BMW iX1 | 194 |
10. | Mercedes EQA | 149 |
11. | Hyundai Ioniq 5 | 146 |
12. | BMW i4 | 142 |
13. | Volkswagen ID.4 | 137 |
14. | Mercedes EQE | 125 |
15. | Ford Mustang Mach-E | 116 |
(Dáta: Svaz dovozců automobilů)