Sebazničenie začína. Pokuty za emisie predražia autá aj o 2 300 eur

Už dnes nemajú mnohí zákazníci peniaze na kúpu nových áut. A bude horšie. Kvôli sprísneniu emisných kvót budú totiž platiť automobilky EÚ miliardové pokuty. A my s nimi.

13.01.2025 16:00
Opel - emisie
Ak sa nároky EÚ na znižovanie emisií CO2 osobných áut neznížia, budeme si musieť kupovať drahšie autá.
debata (27)

V tomto roku Európska únia opäť sprísňuje automobilkám emisné kvóty. Požiadavky začínajú hraničiť s fyzikálnymi zákonmi. Kým doteraz bol priemer emisného „koša“, teda zo všetkých predaných áut, 95 gramov na kilometer, no s korekciami na základe hmotnosti až116 g na kilometer, v roku 2025 je cieľom 93,5 gramu. Pritom sa končí aj možnosť korekcií.

Čo to znamená? Ide o sebazničujúci akt únie proti automobilovému priemyslu. Zvlášť v čase, keď jednotlivé krajiny rušia stimuly pre nákup elektromobilov, čo sa prejavilo vlani stagnujúcim odbytom áut s nulovými emisiami. O to ťažšie či skôr nemožné, bude cieľ dosiahnuť. Aby to totiž automobiloví výrobcovia dokázali, museli by v tomto roku elektromobily dosiahnuť podiel minimálne 20 až 25 %. To však nehrozí. V celej Európe sa pohybuje na necelých 15 percentách.

KBA - emisie NOx Čítajte viac Nad plug-in hybridmi sa sťahujú čierne mračná. Už nebudú môcť klamať

Ak cieľ splnený nebude, automobilky budú vystavené pokutám – 95 eur za každý nadlimitný gram a za každé predané vozidlo. Holandský Auto Week to spočítal a dospel k šialeným sumám. Vychádzal síce z predajného mixu automobiliek v roku 2023, ale ten sa v podstate vzhľadom na útlm predaja elektromobilov nezmenil. Najhoršie na tom má byť koncern Volkswagen s priemerom 123 g CO2 na kilometer, ktorý prevyšuje limit o 28 gramov.

VW - motor TDI oprava Čítajte viac Dieselgate nekončí: Audi a Škoda opäť zvolávajú pre podvod s emisiami

Pri predaji približne 3,3 milióna áut to znamená pokutu vo výške 7,7 miliardy eur. Táto pokuta by mohla znamenať, že autá koncernu VW vrátane Škody zdražejú priemerne o 2 300 eur. Druhú najväčšiu pokutu zaplatí koncern Stellantis – približne 2,3 miliardy eur, asi 1 100 eur na auto. Nasleduje aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi (1,9 mld.), Ford (1,2 mld.), Mercedes-Benz (1,1 mld.) a BMW (0,7 mld.).

No môže to byť ešte horšie, pretože zároveň prichádza nová emisná norma Euro 6e-bis, ktorá sprísňuje pravidlá pre meranie emisií plug-in hybridov, čo celkový priemer emisií automobiliek opäť zvýši. Je to začarovaný kruh, z ktorého niet východiska. Automobilky si môžu vybrať len z troch riešení, z ktorých každé je zlé a drahé. Napríklad obmedziť výrobu a predaj áut so spaľovacími motormi, čo bude viesť k nadbytočným kapacitám a prepúšťaniu, drahý nákup emisných kreditov, napríklad od Tesly, alebo predávať elektrické autá pod cenu.

Kto koľko zaplatí (odhad na základe emisií z roka 2023)

Výrobca Emisie 2023 Celkový priemer Pokuta na auto
BMW Group 102 g/km 0,7 miliardy 800 eur
Ford 118 g/km 1,2 miliardy 2 300 eur
Mercedes-Benz 110 g/km 1,1 miliardy 1 550 eur
Renault-Nissan-Mitsubishi 109 g/km 1,8 miliardy 1 450 eur
Stellantis 105 g/km 2,3 miliardy 1 100 eur
Volkswagen Group 118 g/km 7,7 miliardy 2 300 eur

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 27 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #emisie #automobilový priemysel #emisné normy #emisné pokuty
Články podľa značiek