V tomto roku Európska únia opäť sprísňuje automobilkám emisné kvóty. Požiadavky začínajú hraničiť s fyzikálnymi zákonmi. Kým doteraz bol priemer emisného „koša“, teda zo všetkých predaných áut, 95 gramov na kilometer, no s korekciami na základe hmotnosti až116 g na kilometer, v roku 2025 je cieľom 93,5 gramu. Pritom sa končí aj možnosť korekcií.
Čo to znamená? Ide o sebazničujúci akt únie proti automobilovému priemyslu. Zvlášť v čase, keď jednotlivé krajiny rušia stimuly pre nákup elektromobilov, čo sa prejavilo vlani stagnujúcim odbytom áut s nulovými emisiami. O to ťažšie či skôr nemožné, bude cieľ dosiahnuť. Aby to totiž automobiloví výrobcovia dokázali, museli by v tomto roku elektromobily dosiahnuť podiel minimálne 20 až 25 %. To však nehrozí. V celej Európe sa pohybuje na necelých 15 percentách.

Ak cieľ splnený nebude, automobilky budú vystavené pokutám – 95 eur za každý nadlimitný gram a za každé predané vozidlo. Holandský Auto Week to spočítal a dospel k šialeným sumám. Vychádzal síce z predajného mixu automobiliek v roku 2023, ale ten sa v podstate vzhľadom na útlm predaja elektromobilov nezmenil. Najhoršie na tom má byť koncern Volkswagen s priemerom 123 g CO2 na kilometer, ktorý prevyšuje limit o 28 gramov.

Pri predaji približne 3,3 milióna áut to znamená pokutu vo výške 7,7 miliardy eur. Táto pokuta by mohla znamenať, že autá koncernu VW vrátane Škody zdražejú priemerne o 2 300 eur. Druhú najväčšiu pokutu zaplatí koncern Stellantis – približne 2,3 miliardy eur, asi 1 100 eur na auto. Nasleduje aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi (1,9 mld.), Ford (1,2 mld.), Mercedes-Benz (1,1 mld.) a BMW (0,7 mld.).
No môže to byť ešte horšie, pretože zároveň prichádza nová emisná norma Euro 6e-bis, ktorá sprísňuje pravidlá pre meranie emisií plug-in hybridov, čo celkový priemer emisií automobiliek opäť zvýši. Je to začarovaný kruh, z ktorého niet východiska. Automobilky si môžu vybrať len z troch riešení, z ktorých každé je zlé a drahé. Napríklad obmedziť výrobu a predaj áut so spaľovacími motormi, čo bude viesť k nadbytočným kapacitám a prepúšťaniu, drahý nákup emisných kreditov, napríklad od Tesly, alebo predávať elektrické autá pod cenu.
Kto koľko zaplatí (odhad na základe emisií z roka 2023)
Výrobca | Emisie 2023 | Celkový priemer | Pokuta na auto |
---|---|---|---|
BMW Group | 102 g/km | 0,7 miliardy | 800 eur |
Ford | 118 g/km | 1,2 miliardy | 2 300 eur |
Mercedes-Benz | 110 g/km | 1,1 miliardy | 1 550 eur |
Renault-Nissan-Mitsubishi | 109 g/km | 1,8 miliardy | 1 450 eur |
Stellantis | 105 g/km | 2,3 miliardy | 1 100 eur |
Volkswagen Group | 118 g/km | 7,7 miliardy | 2 300 eur |