Novinárska anketa Európske auto roka (Car of the Year – COTY) má bohatú históriu a vysokú prestíž. Automobilky ju neberú na ľahkú váhu a na výsledkoch si zakladajú. Rok 2025 sa zapíše do histórie niekoľkými výnimočnosťami. Tou najdôležitejšou je zmena dátumu vyhlásenia výsledkov.
Kým v minulosti bolo pravidlom, že sme sa víťaza dozvedali začiatkom marca v predvečer otvorenia autosalónu v Ženeve, po neslávne známom zrušení švajčiarskeho podujatia sa organizátori ankety rozhodli vyhlásenie presunúť na začiatok januára, keď sa koná autosalón v Bruseli.

Z celkovo 42 prihlásených áut novinári vybrali 7 finalistov, ktorí podstúpili záverečné testovanie a hodnotenie na pretekárskom okruhu v belgickom Mettete. Automobily hodnotilo 60 novinárov z 23 európskych štátov. Slovensko zastúpené nebolo. Každý porotca mal k dispozícii 25 bodov, ktoré musel rozdeliť minimálne medzi 5 áut, pričom jednému mohol udeliť maximálne 10 bodov.

Po druhýkrát v histórii sa stalo, že značka obhájila víťazstvo, keďže po minuloročnom úspechu Renaultu Scenic E-Tech sa víťazom ročníka 2025 stal Renault 5 E-Tech a spolu s ním aj Alpine 290, s ktorým majú spoločnú platformu AmpR Small vyvinutú divíziou Ampere. Od porotcov získal celkovo 353 bodov.

Na druhom mieste so ziskom 291 skončil tiež elektromobil a tým je Kia EV3. Na tretej priečke sa umiestnil ďalší francúzsky model, a to Citroën C3/ë-C3, ktorý dostal od novinárov 215 bodov. Veľkým úspechom je aj štvrté miesto rumunskej Dacie Duster so ziskom 172 bodov, čo zároveň potvrdzuje úspešné výsledky Renaultu, pod krídla ktorého značka Dacia patrí. Na piatom až siedmom mieste skončili Hyundai Inster, Cupra Terramar a Alfa Romeo Junior.