Absurdné: EÚ ‘vezme‘ miliardu eur vlastným automobilkám a dá ju Tesle

Aby mohli európske automobilky predávať autá, ktoré zákazníci chcú, musia "dotovať" hlavne americkú Teslu, ktorá ich o zákazníkov pripravuje. Aj tak vyzerá európska zelená politika.

14.01.2025 16:00
Emisie Foto:
Spôsob, akým sa EÚ stavia k vymáhaniu nižších emisií je z nášho pohľadu, slušne povedané, pritiahnutý za vlasy.
debata (58)

Samozrejme, názov tohto článku je trochu prehnaný, ale podivuhodnú situáciu s emisnými povolenkami a vysokými flotilovými emisnými pokutami naozaj vystihuje. A absurdné je to, ako Európska únia namiesto podpory vlastného automobilového priemyslu ho podkopáva. A keď prestáva byť vďaka nej konkurencieschopný, tak sa eurobyrokrati začínajú diviť čo sa deje a snažia sa Úniu chrániť pred cudzím importom rôznymi protekcionistickými clami, ktoré celú situáciu skôr ešte viac zhoršujú.

A o čo vlastne ide? Pravdou je, že Tesla by mohla v tomto roku získať kompenzácie vo výške viac ako 1 miliardy eur od konkurenčných výrobcov automobilov, ktorí potrebujú pomoc pri plnení prísnejších noriem v oblasti emisií v Európskej únii, uviedli analytici skupiny UBS.

Keďže európske automobilky (a aj neeurópske, ktoré ešte chcú v EÚ predávať svoje modely so spaľovacími motormi) prísne flotilové emisné štandardy nemajú ako splniť, europolitici pre nich vymysleli riešenie – môžu sa spojiť s výrobcami, ktorí majú flotilové emisie nízke a keď sa takto spojené emisie vojdú do štandardu, automobilky nemusia platiť obrovské pokuty, ktoré sa môžu rátať až v tisícoch eur za každé jedno predané vozidlo. A kto môže mať nižšie flotilové emisie, než čistá elektromobilka? A najmä taká, ktorá v EÚ predáva relatívne veľa áut?

Opel - emisie Čítajte viac Sebazničenie začína. Pokuty za emisie predražia autá aj o 2 300 eur

Preto sa s Teslou plánujú spojiť minimálne piati výrobcovia, ktorí chcú v Európe predávať aj spaľovacie autá za rozumné ceny, aby s ňou svoje emisie spriemerovali. Urobí tak Stellantis (kam patrí 14 rôznych značiek vrátane Fiatu, Peugeotu a Citroënu) a pridajú sa zrejme aj Ford, Mazda, Subaru a Toyota. Keďže dohoda umožňuje spriemerovanie emisií, tak výrobcovia, ktorí sú nad emisnými limitmi poskytnú kompenzácie tým, ktorí sú pod limitmi. A práve cez tieto kompenzácie by Tesla v roku 2025 mohla získať až miliardu eur.

Všetci výrobcovia, ktorí sa chcú pripojiť k Tesle, musia predložiť svoju žiadosť do 5. februára, uvádza dokument EÚ. Žiadatelia musia zároveň podpísať zmluvu o mlčanlivosti a poskytnúť spoločnosti Tesla údaje o svojich emisiách CO2, aby tá mohla posúdiť, či ešte má dostatočnú emisnú rezervu.

A vznikajú aj ďalšie spojenectvá. Mercedes-Benz sa spája s Volvom a Polestarom v ďalšej skupine EÚ. Takže na jednej strane EÚ zavádza clá na čínske autá a na druhej strane Číňanom takýmto absurdným spôsobom „vnucuje“ peniaze. Volvo je totiž v čínskych rukách.

Stellantis Čítajte viac Smutné: Ceny áut na benzín letia nahor, aby zlacneli tie elektrické

„Odškodnenie Tesly môže dokonca presiahnuť 1 miliardu eur, ak speňaží celú svoju „rezervu“ CO2,“ tvrdia analytici UBS pod vedením Patricka Hummela v správe zverejnenej 8. januára. Volvo, ktoré ťažilo z úspechu malého elektrického SUV EX30, by mohlo v roku 2025 týmto spôsobom získať až 300 miliónov eur, uvádza sa v nej.

Výrobcovia automobilov v EÚ sa snažili aspoň pre tento rok dosiahnuť zmiernenie flotilových noriem, ale nedosiahli nič. Nič sa nedosiahlo ani z hľadiska znižovania emisií CO2, tie zostávajú rovnaké, len sa administratívne prerozdelia medzi výrobcov a tí s vyššími emisiami budú platiť tým s „podlimitnými“ – teda hlavne Američanom a Číňanom. Dáva vám to zmysel?

Facebook X.com 58 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #emisné pokuty
Články podľa značiek