Veľké úžitkové autá, ako diaľkové ťahače, boli doteraz mimo hľadáčika konzorcia Euro NCAP. To sa ale práve zmenilo. Ani výrobcovia nákladných áut už neujdú hodnoteniu bezpečnosti. Nový program Truck Safe si posvieti práve na ne. A má to svoju logiku. Hoci ťažké nákladné autá predstavujú menej ako tri percentá vozového parku v Európe, sú zodpovedné až za 15 % úmrtí pri nehodách. Okrem toho, iba 11 % obetí tvoria pasažieri samotných nákladných vozidiel. Zvyšných 89 % pripadá na cestujúcich v iných autách, dodávkach, ako aj na najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, ktorými sú chodci či cyklisti. Až sa nechce veriť, že Euro NCAP so spustením nového hodnotenia váhalo tak dlho.

Veď „ťažké „nákladiaky“ zabezpečujú až 95 % distribúcie tovaru v Európe. Metodika sa zameriava na monitorovanie cestujúcich, viditeľnosť, kontrolu pozornosti vodiča, výkon asistenčných systémov predchádzajúcim čelným kolíziám, kolíziám pri zmene jazdného pruhu a pri manévrovaní pri nízkej rýchlosti a bezpečnosť po náraze, ktorá zahŕňa napríklad informácie o vyslobodení pre záchranárov. Okrem piatich hviezdičiek, ktoré sú, podobne ako pri osobných autách, maximálnym ohodnotením, zavádza Euro NCAP aj špeciálny bonus City Safety pre vozidlá s technológiami, ktoré dokážu zabrániť nehodám v mestskom prostredí, napríklad pri odbočovaní na križovatkách, kde môže dôjsť ku kolízii s cyklistami. V prvom kole podstúpilo nekompromisné hodnotenie deväť diaľkových ťahačov.

Testy prebiehali v rôznych skúšobniach v celej Európe – vrátane AstaZero vo Švédsku, UTAC vo Francúzsku, BASt v Nemecku, Horiba MIRA vo Veľkej Británii, Applus+ IDIADA v Španielsku, DEKRA v Nemecku a CSI v Taliansku. Výsledky ukázali priepastné rozdiely. Len dva kamióny dosiahli na päť hviezdičiek, dva získali štyri hviezdičky, pri štyroch boli maximom tri hviezdičky a jeden skončil so zahanbujúcim jednohviezdičkovým skóre. Zatiaľ čo Volvá FH Aero a FM dostali po päť hviezdičiek, Iveco S-WAY sa ukázalo ako najslabšie. Lenže ani tri hviezdičky pre Mercedes-Benz Actros L či Scaniu R nie sú práve výhrou. „Toto testovanie ukazuje, že medzi bezpečnosťou súčasných modelov nákladných vozidiel je veľký rozdiel. Tieto sú spôsobené rozdielnymi i bezpečnostnými stratégiami výrobcov,“ povedal Matthew Avery, riaditeľ pre strategický rozvoj Euro NCAP.

Euro NCAP tiež zdôrazňuje, že vysoká bezpečnosť nemusí znamenať nutne aj vysokú cenu. Ako príklad uvádza Renault Trucks T so štyrmi hviezdičkami, pričom v cenovom spektre patrí k tým lacnejším. „A je tu tiež veľká otázka, kto vyrába najbezpečnejšie nákladné vozidlo. Myslím si, že je zaujímavé, že Volvo bez akejkoľvek motivácie zo strany Euro NCAP dokázalo vyrobiť kamión, ktorému sa v testoch naozaj darilo a predstavuje reálne zvýšenie bezpečnosti na európskych cestách. Volvo má technológie, ktoré riešia väčšinu nehôd, ktoré majú ročne na svedomí asi 3 000 ľudských životov,“ dodáva Avery. Pozrite si výsledky hodnotenia bezpečnosti ťažkých nákladných vozidiel Euro NCAP v prvom kole Truck Safe.
Hodnotenie bezpečnosti kamiónov Euro NCAP – 2025

Model | Bezpečnosť jazdy | Predchádzanie kolíziám | Mestská bezpečnosť | Počet hviezdičiek |
---|---|---|---|---|
DAF XF | 85% | 35% | Áno | 3 |
Iveco S-Way (2024) | 32% | 19% | – | 1 |
MAN TGX | 56% | 60% | – | 3 |
Mercedes-Benz Actros L (2024) | 72% | 51% | – | 3 |
Renault Trucks T | 73% | 66% | – | 4 |
Scania R-series | 64% | 62% | – | 3 |
Scania G-series | 71% | 62% | Áno | 4 |
Volvo FH Aero | 80% | 89% | Áno | 5 |
Volvo FM | 87% | 89% | Áno | 5 |