Fio bankaFio banka

Euro NCAP: V hľadáčiku už aj kamióny. Hviezdou je Volvo, prepadákom Iveco

Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP odštartovalo v tomto roku nový program hodnotenia bezpečnosti nákladných áut. A máme aj prvé výsledky. Rozdiely sú gigantické.

14.01.2025 14:00
Euro NCAP - testy kamiónov 2025 Foto:
Kamióny v testoch Euro NCAP neobsolvujú crashtest. Nebezpečné sú skôr pre ostatných, než samotných vodičov. Hodnotí sa preto najmä schopnosť predchádzať kolíziám.
debata

Veľké úžitkové autá, ako diaľkové ťahače, boli doteraz mimo hľadáčika konzorcia Euro NCAP. To sa ale práve zmenilo. Ani výrobcovia nákladných áut už neujdú hodnoteniu bezpečnosti. Nový program Truck Safe si posvieti práve na ne. A má to svoju logiku. Hoci ťažké nákladné autá predstavujú menej ako tri percentá vozového parku v Európe, sú zodpovedné až za 15 % úmrtí pri nehodách. Okrem toho, iba 11 % obetí tvoria pasažieri samotných nákladných vozidiel. Zvyšných 89 % pripadá na cestujúcich v iných autách, dodávkach, ako aj na najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, ktorými sú chodci či cyklisti. Až sa nechce veriť, že Euro NCAP so spustením nového hodnotenia váhalo tak dlho.

Hviezdou testov sa stali dve Volvá FH a FM.... Foto: Volvo
Volvo FH Hviezdou testov sa stali dve Volvá FH a FM. Získali päť hviezdičiek bez toho, aby poznali novú testovaciu metodiku programu Truck Safe konzorcia Euro NCAP. Zdá sa, že bezpečnosť berie švédska značka vážne nielen v oblasti osobných áut.

Veď „ťažké „nákladiaky“ zabezpečujú až 95 % distribúcie tovaru v Európe. Metodika sa zameriava na monitorovanie cestujúcich, viditeľnosť, kontrolu pozornosti vodiča, výkon asistenčných systémov predchádzajúcim čelným kolíziám, kolíziám pri zmene jazdného pruhu a pri manévrovaní pri nízkej rýchlosti a bezpečnosť po náraze, ktorá zahŕňa napríklad informácie o vyslobodení pre záchranárov. Okrem piatich hviezdičiek, ktoré sú, podobne ako pri osobných autách, maximálnym ohodnotením, zavádza Euro NCAP aj špeciálny bonus City Safety pre vozidlá s technológiami, ktoré dokážu zabrániť nehodám v mestskom prostredí, napríklad pri odbočovaní na križovatkách, kde môže dôjsť ku kolízii s cyklistami. V prvom kole podstúpilo nekompromisné hodnotenie deväť diaľkových ťahačov.

Euro NCAP pochválilo Renault Trucks T za jeho... Foto: Renault
Renault Trucks T Euro NCAP pochválilo Renault Trucks T za jeho štyri hviezdičky, pritom patrí v cenovom spektre k tým lacnejším.

Testy prebiehali v rôznych skúšobniach v celej Európe – vrátane AstaZero vo Švédsku, UTAC vo Francúzsku, BASt v Nemecku, Horiba MIRA vo Veľkej Británii, Applus+ IDIADA v Španielsku, DEKRA v Nemecku a CSI v Taliansku. Výsledky ukázali priepastné rozdiely. Len dva kamióny dosiahli na päť hviezdičiek, dva získali štyri hviezdičky, pri štyroch boli maximom tri hviezdičky a jeden skončil so zahanbujúcim jednohviezdičkovým skóre. Zatiaľ čo Volvá FH Aero a FM dostali po päť hviezdičiek, Iveco S-WAY sa ukázalo ako najslabšie. Lenže ani tri hviezdičky pre Mercedes-Benz Actros L či Scaniu R nie sú práve výhrou. „Toto testovanie ukazuje, že medzi bezpečnosťou súčasných modelov nákladných vozidiel je veľký rozdiel. Tieto sú spôsobené rozdielnymi i bezpečnostnými stratégiami výrobcov,“ povedal Matthew Avery, riaditeľ pre strategický rozvoj Euro NCAP.

Najhoršie skončil kamión Iveco S-Way s jedinou... Foto: Iveco
Iveco S-Way Najhoršie skončil kamión Iveco S-Way s jedinou hviezdičkou.

Euro NCAP tiež zdôrazňuje, že vysoká bezpečnosť nemusí znamenať nutne aj vysokú cenu. Ako príklad uvádza Renault Trucks T so štyrmi hviezdičkami, pričom v cenovom spektre patrí k tým lacnejším. „A je tu tiež veľká otázka, kto vyrába najbezpečnejšie nákladné vozidlo. Myslím si, že je zaujímavé, že Volvo bez akejkoľvek motivácie zo strany Euro NCAP dokázalo vyrobiť kamión, ktorému sa v testoch naozaj darilo a predstavuje reálne zvýšenie bezpečnosti na európskych cestách. Volvo má technológie, ktoré riešia väčšinu nehôd, ktoré majú ročne na svedomí asi 3 000 ľudských životov,“ dodáva Avery. Pozrite si výsledky hodnotenia bezpečnosti ťažkých nákladných vozidiel Euro NCAP v prvom kole Truck Safe.

Hodnotenie bezpečnosti kamiónov Euro NCAP – 2025

Euro NCAP - testy kamiónov 2025 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - testy kamiónov 2025 Euro NCAP - testy kamiónov 2025
Model Bezpečnosť jazdy Predchádzanie kolíziám Mestská bezpečnosť Počet hviezdičiek
DAF XF 85% 35% Áno 3
Iveco S-Way (2024) 32% 19% 1
MAN TGX 56% 60% 3
Mercedes-Benz Actros L (2024) 72% 51% 3
Renault Trucks T 73% 66% 4
Scania R-series 64% 62% 3
Scania G-series 71% 62% Áno 4
Volvo FH Aero 80% 89% Áno 5
Volvo FM 87% 89% Áno 5

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #kamióny #Euro NCAP #crashtesty
Články podľa značiek