Pred necelým rokom sme písali, že vzhľadom na to, že približne 40 percent cezhraničných dopravných priestupkov zostáva v súčasnosti nepotrestaných, poslanci Európskeho parlamentu aktualizovali pravidlá, ktoré prinútia jednotlivé štáty k väčšej spolupráci pri hľadaní cudzieho vodiča zodpovedného za dopravný priestupok. Schválili ich veľkou väčšinou 570 hlasov, 36 bolo proti a 24 sa zdržalo hlasovania. V priebehu ďalších mesiacov bola smernica schválená aj Európskou radou.
A čo dôležité prináša? Hlavne to, že vnútroštátne orgány krajiny, z ktorej previnilec pochádza, budú musieť na žiadosť z inej krajiny reagovať okamžite, respektíve najneskôr do dvoch mesiacov po zhromaždení potrebných informácií. Nové pravidlá výrazne urýchľujú identifikáciu páchateľov a uľahčujú cezhraničné vymáhanie pokút.
Komisár pre udržateľnú dopravu a cestovný ruch Apostolos Tzitzikostas v tejto súvislosti uviedol: „Každý rok zomrie na európskych cestách viac ako 20 000 ľudí. Na zníženie týchto neprijateľných čísiel je nevyhnutné zabezpečiť reálne odstrašujúci efekt prostredníctvom presadzovania pravidiel cestnej premávky. Vodiči musia vedieť, že ak porušia pravidlá a ohrozia ostatných, budú čeliť dôsledkom svojho konania, či už budú šoférovať vo svojej domovskej krajine alebo v zahraničí.“

Dôležité je, že cezhraničná spolupráca sa výrazne a zameria sa nielen na najbežnejšie a najzávažnejšie trestné činy, ako je prekročenie rýchlosti, vedenie vozidla pod vplyvom alkoholu a drog, ale aj na iné priestupky. Patria tam:
- nedodržanie bezpečnej vzdialenosti
- nebezpečné predbiehanie
- nepovolené parkovanie alebo zastavenie
- prekročenie jednej alebo viacerých plných čiar
- jazda v protismere
- nedodržiavanie pravidiel o vytvorení „uličky záchrany“ a nedanie prednosti záchranným a policajným vozidlám
- používanie preťaženého vozidla
- útek z miesta nehody
- nedodržiavanie pravidiel na železničných priecestiach
Pre zvýšenie efektivity cezhraničného vyberania pokút sa počíta s digitálnym registrom, do ktorého budú policajti a úradníci zasielať informácie o nehodách a budú v ňom môcť zisťovať potrebné informácie pre identifikáciu previnilca naprieč Európou. Jednotlivé štáty budú musieť pre tento medzinárodný register sprístupniť svoje vnútroštátne registre.
Zároveň vznikne informačný portál, ktorý poskytne občanom EÚ jednoduchý prístup k informáciám o pravidlách bezpečnosti cestnej premávky platných v každom členskom štáte, ale aj o odvolacích konaniach, uplatňovaných pokutách, systémoch presadzovania a dostupných prostriedkoch na zaplatenie cezhraničných pokút.
Keďže smernica už prešla kompletným schvaľovacím procesom na úrovni EÚ, sú teraz na rade jednotlivé členské štáty, ktoré ju musia zakomponovať do vnútroštátnych právnych predpisov najneskôr do 30 mesiacov od jej zverejnenia v oficiálnom Úradnom vestníku EÚ.