V uplynulom roku sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 93 409 nových osobných áut (kategória M1). Za rovnaké obdobie roku 2023 to bolo 88 003. Takže napokon skončil uplynulý rok aj napriek skepticizmu niektorých analytikov v čiernych číslach. Konkrétne evidujeme v medziročnom porovnaní nárast predaja nových áut o 6,14 percenta, čo predstavuje rozdiel 5 406 registrácií (kategória M1).
To znamená, že mimoriadne silný bol najmä posledný kvartál (mesiace október až december), lebo po prvých troch kvartáloch boli registrácie nových áut na Slovensku v červených číslach – aj keď len o 0,32 percenta. V medziročnom porovnaní bol mimoriadne silný najmä posledný mesiac roka, ale tomu sa asi nikto nemôže diviť. Ľudia a aj firmy sa snažili na poslednú chvíľu ešte kúpiť autá s minuloročnou nižšou DPH.
Silný december
Pozrime sa teda podrobnejšie na posledný mesiac roku 2024. V ňom sa zaregistrovalo 8 672 nových áut, zatiaľ čo pred rokom to bolo len 5 328. To značí, že decembrové registrácie medziročne stúpli rekordným spôsobom – o 62,77 percenta, respektíve o 3 344 áut.
Záujem o elektrifikované autá (elektromobily + plug-in hybridy) bol v uplynulom roku minimálny, keďže sme sa opäť žiadnych dotácií na ich nákup nedočkali. V roku 2024 sa ich predalo spolu 4 470, čo predstavuje trhový podiel na úrovni 4,79 percenta. Rok predtým sa ich predalo 5 343 a ich podiel na trhu bol na úrovni 6,07 percenta. Ide o medziročný pokles ich predaja blížiaci sa 20-tim percentám, čo je skutočne alarmujúce.

Pri autách, dobíjaných zo zásuvky v roku 2024 stále mierne prevažovali elektromobily nad plug-in hybridmi. Rozdiel sa začína postupne stierať, pretože záujem o elektromobily mierne klesá, zatiaľ čo pri plug-in hybridoch to tak necítiť. Aby sme boli konkrétni – v uplynulom roku sa na Slovensku predalo 2 227 elektromobilov a 2 100 plug-in hybridov. V decembri sa však už štvrtý mesiac po sebe záujem ľudí kontinuálne presúva skôr k plug-in hybridom. Elektromobilov sa v decembri registrovalo len 139, plug-in hybridov 213, z čoho bolo 203 benzínových a 10 naftových.
Pokiaľ sa pozrieme na medziročné porovnanie predaja čistých elektromobilov (BEV), tak v roku 2024 sa ich na Slovensku predalo už spomenutých 2 227, zatiaľ čo pred rokom to bolo 2 346. To značí, že ich predaj mierne klesá v čase, keď mal podľa architektov Green Dealu radikálne stúpať. Ak chceme dodržať termín zákazu spaľovacích motorov v nových autách od roku 2035, je to neudržateľný trend. Ak sa pozrieme na posledný mesiac roku, tak elektromobilov sa v ňom registrovalo o vyše 32 percent menej ako v decembri 2023. Je to už štvrtý dvojciferný mesačný pokles v rade (v septembri predaj elektromobilov klesol o 25 percent, v októbri o 33 percent a v novembri o 17 percent).
Väčšiu výpovednú hodnotu než predané kusy má trhový podiel elektromobilov. Ten bol v roku 2024 na úrovni 2,38 percenta, zatiaľ čo v roku 2023 to bolo 2,67 percenta. Je to už tretí mesiac po sebe, čo podiel elektromobilov v celkovom medziročnom porovnaní klesol. V počte elektromobilov patríme prakticky na úplný chvost celej EÚ.

Až do mája v predaji čistých elektromobilov dominovala Škoda, no po prvom polroku ju „preskočili“ Volkswagen a Kia a v auguste aj Mercedes-Benz. Na konci roku sa však situácia mierne zmenila. Najväčším predajcom elektromobilov bol v uplynulom roku na Slovensku Volkswagen, ktorý ich dokázal predať 384. S veľkou stratou skončila na 2. mieste Kia (269 predaných kusov) a na 3. mieste je napokon Škoda Auto, ktorá sa na Kiu začína postupne doťahovať (246 kusov). Štvrtý bol Mercedes-Benz (220 kusov) a prvú päťku dopĺňa ešte BMW (204 kusov). Vo vyššie uvedených číslach však nie je zarátaná Tesla, ktorá nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie a preto nefiguruje v štatistikách ZAP SR.
Dominantná Škoda
Ak sa pozrieme na registrácie osobných áut v uplynulom roku z pohľadu úspešnosti jednotlivých modelov a bez rozdielu pohonu, tak najpredávanejším autom na Slovensku sa s veľkým náskokom stala Škoda Octavia. Úspech mladoboleslavskej značky zvýraznila aj Fabia, ktorá sa ešte v septembri dostala na 2. miesto, z ktorého vytlačila Hyundai i30 a postupne pred ním zvyšovala náskok až na koncoročných takmer 300 áut.
Ešte v novembri to vyzeralo tak,že Škoda s Kamiqom zvíťazí aj v najnabitejšej a najsledovanejšej kategórii SUV a crossoverov, no napokon mala lepší finiš Kia Sportage, ktorá v nej obhájila minuloročné prvenstvo.

Smutné je, že do prvej dvadsiatky sa v uplynulom roku nedostal žiaden Peugeot, Citroën a ani Renault. Teoreticky tam mohol byť Citroën C3, ktorý v top 20 figuroval ešte novembri. Napokon ho však z elitnej dvadsiatky vytlačila Toyota RAV4, ktorá v nej strávila väčšinu tohto roku.
Škoda má v top 20 hneď 7 zástupcov (z toho 6 v prvej desiatke), troch majú Hyundai, Toyota a Volkswagen, dvoch Kia a po jednom zástupcovi v rebríčku majú Dacia a Nissan. Je v ňom tak zastúpených len 7 značiek, pričom približne každý tretí model je značky Škoda.
V medziročnom porovnaní patria k najväčším skokanom VW Golf na 17. mieste (pred rokom 39.) a Nissan Qashqai na 18. mieste (pred rokom 37.). Naopak, výraznejší pokles zaznamenali 12. Hyundai Tucson (pred rokom 8.) a 20. Toyota RAV4 (pred rokom 12.).
Nasleduje rebríček 20 najpredávanejších áut na Slovensku za prvých 10 mesiacov roku 2024 aj s medziročným porovnaním.