Fio bankaFio banka

Euro NCAP: Toto sú najbezpečnejšie autá roku 2024. Čínsky elektromobil zažiaril

Každoročne do ponuky pribúdajú nové SUV a crossovery a postupne aj elektrické autá. Tradičným výrobcom tak rastie konkurencia hlavne z Číny a z hľadiska bezpečnosti sa im už dokáže vyrovnať.

20.01.2025 06:00
Euro NCAP Zeekr X Foto:
Kým triumf niektorého modelu Mercedes-Benz nie je prekvapivý, v kategórii malých SUV zvíťazil čínsky elektrický model Zeekr X.
debata (1)

Európske konzorcium Euro NCAP minulý rok otestovalo 44 vozidiel. Okrem tradičných nárazových testov sa zameriava aj na spoľahlivosť fungovania bezpečnostných asistentov. Nároky sa pritom pravidelne revidujú a sprísňujú, a tak je pre automobilky dôležité zvyšovať bezpečnosť áut, aby sa nestalo, že si nízkym hodnotením zhoršia renomé.

Okrem pravidelných správ hodnotiacich výsledky crashtestov vyhlasuje Euro NCAP aj najlepšie modely roka v jednotlivých segmentoch. Tento rok si titul najlepších pripísalo päť automobilov v piatich kategóriách. Celkovým víťazom sa stal Mercedes-Benz triedy E, ktorý dosiahol najvyššie priemerné skóre zo štyroch hodnotených oblastí (ochrana dospelých, ochrana detí, ochrana zraniteľných účastníkov premávky, bezpečnostné asistenty).

Maxus eTerron 9 - Euro NCAP0 2024 Čítajte aj Euro NCAP: Crashtestovým peklom prešlo 15 áut. Prekvapili ‘Číňania‘

Kým triumf niektorého modelu Mercedes-Benz nie je prekvapivý, v kategórii malých SUV zvíťazil čínsky elektrický model Zeekr X, ktorý sa pochopiteľne stal aj najbezpečnejším elektromobilom za minulý rok. Vo svojej triede dosiahol lepšie výsledky ako napr. Volvo EX30, Toyota C-HR, Cupra Tavascan, MG HS alebo Porsche Macan.

V triede veľkých SUV vynikla Mazda CX-80 a bezpečnosťou prevýšila ďalších päť sedemmiestnych SUV. Tesne za ňou sa umiestnilo Audi Q6 e-tron. V kategórii veľkých rodinných áut, ktorej zodpovedá stredná trieda vozidiel, boli v minulom roku najbezpečnejšie Škoda Superb a Volkswagen Passat. Vo výsledkoch figurujú oba modely spoločne, lebo technicky sú takmer totožné.

Škoda Superb a Kodiaq - interiér 2023 Čítajte aj Euro NCAP: Vracia sa zdravý rozum? Brusel chce v autách opäť tlačidlá

Ani víťazi z minulého roka sa však nemôžu dlhodobo spoliehať na dosiahnuté výsledky. Metodika nárazových testov a skúšok bezpečnostných asistentov sa bude meniť v roku 2026. Hodnotenie podľa získaných hviezd ostane, ale na zisk plného počtu piatich hviezd bude potrebné dosiahnuť ešte lepšie výsledky, ako majú dnešní premianti.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Euro NCAP #čínske autá #bezpečnosť áut #crashtesty
Články podľa značiek