IIHS: Šok! Reflexné prvky vidia len vodiči, nie asistenčné systémy

Nová štúdia amerického Poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť na cestách naznačuje, že oblečenie, vďaka ktorému sú v noci chodci lepšie viditeľní pre ľudské oči, ich môže spraviť neviditeľnými pre senzory a kamery asistenčných systémov.

21.01.2025 16:00
IIHS - test reflexných prvkov 2025 Foto:
To, čo má chodcovi v noci zachrániť život, ho robí neviditeľným pre „elektronické oči“ asistenčných systémov na predchádzanie kolíziám.
debata

Nedávna štúdia IIHS ukázala, že vo všeobecnosti systémy automatického núdzového brzdenia, ktoré majú zabrániť kolízii s chodcami (AEB), znižujú počet takýchto nehôd o 27 %. No v noci je ich vplyv na prevenciu prakticky zanedbateľný. IIH s tvrdí, že ide o vážny problém, pretože k väčšine smrteľných nehôd s chodcami dochádza v noci. No je tu ešte jedna zlá správa.

SUV USA Čítajte viac IIHS: SUV sú ‘strašiakom’ chodcov. Na vine sú ich veľkosť a predné stĺpiky

To, čo má chodcovi v noci zachrániť život, je nevýhodou pre „oči“ elektronických bezpečnostných systémov. Vyplýva to z novej štúdie, ktorá skúmala vplyv reflexných prvkov oblečenia na ich účinnosť. Inštitút otestoval tri vozidlá vybavené systémom AEB modelového roka 2023 – Hondu CR-V, Mazdu CX-5 a Subaru Forester. Tie patria k najpredávanejším SUV v USA, a navyše má IIHS výsledky ich štandardných bezpečnostných testov vrátane hodnotenia AEB.

IIHS testovalo účinnosť systémov autonómnych... Foto: IIHS
IIHS - test reflexných prvkov 2025 IIHS testovalo účinnosť systémov autonómnych bŕzd pri rôznych oblečeniach chodcov.

Hodnotenie účinku AEB síce už v minulosti prebiehalo za dňa aj v noci, ale figuríny chodcov mali podľa metodiky oblečené modré nohavice a čiernu košeľu a bez akýchkoľvek reflexných prvkov. Všetky tri vozidlá získali slušné hodnotenie AEB. Teraz ale experti vykonali viacero pokusov s inými typmi oblečenia – figurínu obliekli do čiernej mikiny a nohavíc, potom do reflexnej bundy s čiernymi teplákmi, následne do čiernej mikiny a teplákov s reflexnými pásikmi na končatinách a kĺboch a na záver do bielej mikiny a nohavíc bez reflexných prvkov.

Čierna lepšia ako biela?

Testy prebiehali na priechode pre chodcov s osvetlením 10 luxov, pričom vozidlá sa blížili k priechodu pri rýchlosťou 40 km/h. Figuríny prechádzali vozovku kolmo na dráhu vozidiel. Výsledok bol prekvapivý aj pre samotné IIHS. Honda CR-V a Mazda CX-5 narazili do figuríny v 84, respektíve 88 percentách testovacích jázd, zatiaľ čo Subaru Forester sa vyhlo kolízii vo všetkých skúškach okrem jednej. Asi tušíte, že až na Forester boli testy veľkým sklamaním.

Monitoring pozornosti vodiča Čítajte viac IIHS: Systémy na monitorovanie vodiča prakticky nefungujú. Tvrdí štúdia

Honda CR-V ani CX-5 vôbec nespomalili, keď mala figurína na sebe oblečenie s reflexnými pásikmi na nohách. Naopak, keď bola figurína oblečená v čiernom odeve bez reflexných prvkov, priechod nebol osvetlený a vozidlá mali zapnuté diaľkové svetlá, obe vozidlá výrazne spomalili. Pri použití stretávacích svetiel Honda CR-V vôbec nespomalila a Mazda CX-5 znížila rýchlosť len o menej ako tretinu. Obom vozidlám sa darilo oveľa lepšie, keď bol priechod osvetlený 20 luxmi dodatočného svetla.

Zníženie rýchlosti zo 40 km/h podľa typu oblečenia a svetelných podmienok

Model Osvetlenie cesty Čierne oblečenie Reflexná bunda Reflexné pásiky Biele oblečenie Čierne oblečenie (diaľkové svetlá)
Honda CR-V žiadne 0 % 0 % 0 % 0 % 40 %
Honda CR-V 10 luxov 9 % 0 % 0 % 95 % Netestované
Honda CR-V 20 luxov 39 % 0 % 0 % 62 % Netestované
Mazda CX-5 žiadne 30 % 53 % 0 % 38 % 68 %
Mazda CX-5 10 luxov 31 % 58 % 0 % 33 % Netestované
Mazda CX-5 20 luxov 84 % 62 % 0 % 32 % Netestované
Subaru Forester žiadne 100 % 100 % 100 % 100 % 100 %
Subaru Foreste 10 luxov 100 % 100 % 82 % 100 % Netestované
Subaru Forester 20 luxov 100 % 100 % 100 % 100 % Netestované

Keď bola figurína oblečená v bielom, Honda CR-V vôbec nespomalila bez pridaného osvetlenia vozovky, ale zlepšila sa, keď bol priechod osvetlený. Mazda CX-5 reagovala tiež nedostatočne na chodca v bielom odeve. Subaru Forester si viedlo neporovnateľne lepšie. Vo všetkých typoch skúšok dokázalo predísť zrážke s chodcom, až na jeden prípad. Čuduj sa svete, išlo o test, keď mala figurína oblečenie s reflexnými pásikmi a priechod bol mierne osvetlený. Na rozdiel od konkurentov však Subaru aj v tomto prípade dokázalo spomaliť o 80 %.

Tak čo s tým?

Čo z toho vyplýva? To, čo je dobré pre ľudské oko, „nevonia“ kamerovým systémom vozidiel. Reflexné prvky ich skôr zmätú zvlášť tie na nohaviciach, ktoré sa pohybujú. IIHS tvrdí, že zistenia vzbudzujú obavy nielen o bezpečnosť chodcov, ale napríklad aj o cestárov či o záchranárov, ktorí používajú pracovný odev s reflexnými prvkami ako štandard. To, čo im má v noci zachrániť život, ich v podstate ohrozuje.

IIHS - crashtest Subaru Outback 2022 Čítajte viac IIHS drasticky sprísnilo crashtesty. Simulácia zrážky s SUV je postrachom

Takže nosiť či nenosiť reflexné oblečenie? IIHS tvrdí, že áno, pretože asistenčné systémy sú len poistkou v situácii, ak vodič nereaguje. Práve reflexné prvky sú však dôležité, aby vodič zaregistroval na chodca čo najskôr a mal dostatok času na primeranú reakciu. Zároveň ale IIHS vyzýva výrobcov áut, aby sa týmto zistením začali vážne zaoberať a zlepšili účinnosť IAB vo viacerých možných scenároch.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #bezpečnosť #bezpečnosť na cestách #reflexné prvky #IIHS
Články podľa značiek