Trumpove clá môžu ‘zabiť‘ jednu z najväčších fabrík Volkswagenu

Volkswagen v Mexiku vyrába Jettu, Tiguan a Taos. Tie by sa po zavedení ciel vo výške 25 % stali v USA prakticky nepredajnými. O prácu by mohli prísť tisícky ľudí.

22.01.2025 16:00
Volkswagen de México Foto:
Volkswagen v Mexiku vyrába aj Taos, na obrázku. Továreň v Pueble zamestnáva takmer 15-tisíc ľudí.
debata (7)

Nemecký automobilový koncern Volkswagen bezprostredne po prejavoch novozvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa počas inaugurácie a po nej vyjadril znepokojenie nad zámermi americkej administratívy. Trump totiž vyhlásil, že plánuje na autá dovážané z Mexika uvaliť dodatočné clá vo výške 25 percent. Dôvodom je podľa neho to, že v Mexiku má fabriky viacero čínskych výrobcov, ktorí potom využívajú obchodnú dohodu medzi USA a Mexikom a svoje autá voľne vyvážajú do Spojených štátov. Teoreticky by tieto clá mohli začať platiť už od 1. februára.

Problémom však je, že v Mexiku nevyrábajú len Číňania, ale aj európske automobilky a Volkswagen tam má jednu zo svojich najväčších fabrík mimo Európy. Väčšina jej produkcie samozrejme smeruje do USA. Podľa vyjadrení predstaviteľov automobilky je jedným z kľúčových aspektov situácie nepredvídateľnosť prípadných administratívnych a legislatívnych zmien v Spojených štátoch, ktorá znemožňuje nastaviť nejakú dlhodobú konzistentnú obchodnú stratégiu. „Skupina Volkswagen je znepokojená škodlivým ekonomickým vplyvom, ktorý budú mať clá navrhované vládou USA na amerických spotrebiteľov a medzinárodný automobilový priemysel,“ uviedol hovorca Volkswagenu v e-mailovom vyhlásení pre Reuters.

Nemecko Volkswagen IG Metall rokovania mzdy Čítajte viac Volkswagen má za sebou zlý rok a pred sebou ešte horší

Volkswagen vyrába v Mexiku niekoľko populárnych modelov, ktoré sú určené predovšetkým na export do USA a taktiež vo veľkom aj motory. Fabrika v Pueble je najväčšia v Mexiku a jedna z najväčších v skupine Volkswagen, zamestnáva takmer 15-tisíc ľudí. V roku 2023 vyrobila približne 350 000 áut vrátane modelov Jetta, dlhý Tiguan a Taos, takmer všetky na export do USA. Navyše len pred niekoľkými týždňami jeho predstavitelia vyhlásili, že zvažujú presun výroby Golfu do Mexika. Teraz to už ako dobrý nápad rozhodne nevyzerá.

Zavedenie vyšších ciel či ďalších ochranárskych opatrení by preto mohlo výrazne zvýšiť náklady na dovoz týchto vozidiel a v konečnom dôsledku oslabiť konkurencieschopnosť značky na americkom trhu. Povedané jasne a zreteľne – takmer všetky uvedené autá by sa po zavedení ciel stali v USA nekonkurencieschopnými, čo by bola pre Volkswagen katastrofa a ohrozilo by to ďalšiu existenciu fabriky.

VW Golf - 2020 Čítajte viac Zvláštne: VW vraj zruší výrobu ikonického Golfu v Európe. Sťahuje sa do Mexika

Ak by sa obchodné podmienky zhoršili, automobilka by musela zvážiť presuny výroby alebo prispôsobenie modelového portfólia tak, aby minimalizovala prípadné fiškálne straty. Takéto rozhodnutie by však nevyhnutne prinieslo negatívne dosahy aj na zamestnanosť v Mexiku. A to ešte nebola reč o druhej fabrike Volkswagenu v mexickom Silau, kde ročne vyrobia takmer pol milióna motorov. Ak by clá boli nastavené tak, že by ohrozili aj ich výrobu, bola by to pre koncern VW doslova katastrofa.

Volkswagen uviedol, že v USA investuje celkovo viac ako 10 miliárd dolárov (9,69 miliardy eur), ktoré rozdelí medzi svoj závod v Chattanooge a spoločný podnik s americkým Rivianom. To by mu však umožnilo zostať prítomným na americkom trhu, pozíciu mexickým fabrík koncernu tento záväzok nijako neovplyvní.

Ako bude automobilka postupovať, ukážu až ďalšie rokovania a konkrétne kroky americkej administratívy. Analytici sa zhodujú v tom, že nie je otázkou, či nastanú zmeny v obchode medzi Mexikom a USA, ale ako dramatické budú a aký budú mať dosah na automobilový priemysel.

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #kríza Volkswagenu #clá na európske autá #výroba áut v Mexiku
Články podľa značiek