Škoda zverejnila svoje obchodné výsledky za rok 2024. V podstate sú pozitívne. Vlani sa totiž českej automobilke podarilo predať 926 600 vozidiel, čo je o 6,9 percenta viac ako v roku 2023. A tiež podstatne lepší výsledok v porovnaní s covidovými rokmi. Celý tento nárast ide však jedine na vrub Európy. Globálne ambície Škody sú, zdá sa, minulosťou. Kým totiž na starom kontinente sa jej podarilo zaznamenať nárast prakticky na všetkých kľúčových trhoch, v Číne a Indii sa jej pokles zastaviť nepodarilo. Asi najdramatickejšie je to v „ríši stredu“, kde vlani našla len 17 500 zákazníkov, čo je o 23,1 % menej ako rok predtým. A zároveň menej ako vlaňajší odbyt na Slovensku (19 342 ks.) Pripomeňme, že ešte v roku 2018 to bolo neskutočných 350 000 predaných áut, o rok neskôr 280 000 a v poslednom roku dekády aspoň 150 000 vozidiel. Nasledujúce roky sa však odbyt dostal hlboko pod 100 000 kusov a dnes je otázne, či je vôbec rentabilné, aby Škoda v Číne ešte pôsobila.
Dôvodom je silná čínska konkurencia a tiež príchod lacnej koncernovej značky Jetta, ktorá Škode celkom vzala vietor z plachiet. Čo oslavovať však niet ani v Indii. Práve tento miliardový trh mal byť pre Škodu náhradou za stratu pozície v Číne. Škoda dokonca vybudovala v Indii vývojové oddelenie, výrobný závod v Pune a špeciálne pre indický trh vyvinula sedan Slavia, kompaktné SUV Kushaq a najnovšie aj malé SUV Kylaq. Ceny týchto áut, ktoré sa do Európy nedovážajú, môžeme Indom len a len závidieť, no zdá sa, že tí na novú ponuky Škody nezareagovali zďaleka tak, ako si v Mladej Boleslavi predstavovali. V Indii predala Škoda vlani len 36 000 áut, čo je až o 26,3 % menej ako v roku 2023, keď zaznamenala 48 800 predaných áut. Je to tiež horší výsledok ako v roku 2022 s predajom 51 900 áut. V tom čase pritom ešte Škoda nemala v portfóliu spomínané novinky.
O strate ruského trhu po začatí vojny na Ukrajine, ktorý sa scvrkol na nulu, ani nehovorme. Takže vlaňajší rast Škody je vlastne zázrakom. Pomohol jej k tomu stúpajúci záujem na všetkých kľúčových európskych trhoch, vrátane Nemecka, ktoré je vôbec najväčším automobilovým trhom Európy. V Nemecku si Škoda medziročne polepšila o 18,5 %, keď tam predala 187 100 áut. Nasledovalo Turecko (+25,7 %, +42 200 ks;), Spojené kráľovstvo (+11,9 %, 78 700 ks), Poľsko (+ 13,9 %, 61 400 ks) a Španielsko (+ 20,6 %, 36 300 ks). Rebríček najpredávanejších modelov sa nemenil. Absolútnym bestsellerom s počtom 215 700 kusov ostáva Octavia pred Kamiqom (126 000 ks) a Fabiou(117 100 ks), ktorá si polepšila až o 24,1 %.
Na to, že predaj elektromobilov sa v Európe vlani znížil, sú vlaňajšie výsledky elektrického Enyaqu celkom pozitívne. Na konte má 79 500 kusov. To znamená, že sa mu darilo lepšie ako napríklad Škode Superb či Scala, ktoré ostali na chvoste modelového rebríčka. V Nemecku bol vlani Enyaq dokonca druhým najpredávanejším elektromobilom. Aby sme ale boli objektívni, Enyaq ostal medziročne v podstate na pôvodnej úrovni s poklesom zanedbateľných 2,1 %. V budúcom roku sa Škoda v Európe spolieha najmä na príchod modernizovaného Enyaqu a úplne nového Elroqa. V Indii má zase bodovať najnovší Kylaq, ktorý sa síce už predstavil, ale ešte nedorazil k zákazníkom. No a dôležitá je aj výstavba výrobného závodu vo Vietname, kde chce Škoda spustiť výrobu indických modelov Kushaq a Slavia, ktoré by mali z týchto liniek zamieriť napríklad aj do Kazachstanu.
Rebríček predaja podľa regiónov
| Predajný región | január – december 2024 | január – december 2023 | Zmena |
|---|---|---|---|
| Západná Európa | 538 100 | 480 100 | +12,1 % |
| Nemecko (najväčší trh) | 187 100 | 157 800 | +18,5 % |
| Stredná Európa | 192 100 | 185 000 | +3,8 % |
| Česká republika | 84 500 | 87 800 | −3,8 % |
| Východná Európa | 50 700 | 44 900 | +13,0 % |
| India | 36 000 | 48 800 | −26,3 % |
| Čína | 17 500 | 22 800 | −23,1 % |
| Celkovo na svete | 926 600 | 866 800 | +6,9 % |
Rebríček predaja podľa modelov
| Poradie | Model | január–december 2024 | Zmena |
|---|---|---|---|
| 1. | Škoda Octavia | 215 700 | +12,4 % |
| 2. | Škoda Kamiq | 126 000 | +8,2 % |
| 3. | Škoda Fabia | 117 100 | +24,1 % |
| 4. | Škoda Kodiaq | 114 500 | +8,1 % |
| 5. | Škoda Karoq | 109 400 | +9,3 % |
| 6. | Škoda Enyaq | 79 500 | −2,6 % |
| 7. | Škoda Superb | 72 800 | +7,9 % |
| 8. | Škoda Scala | 56 300 | −10,0 % |
| 9. | Škoda Kushaq | 19 300 | −27,4 % |
| 10. | Škoda Slavia | 16 000 | −19,6 % |