Nedávno sme písali, že Volkswagen má za sebou z globálneho uhla pohľadu zlý rok (v Európe to nebola úplná katastrofa) a čaká ho ešte horší. V ňom značka Volkswagen nepredstaví ani jedno nové elektrické auto, bude masívne prepúšťať a nevyhne sa zatváraniu tovární.
Navyše sa bude musieť vyrovnať s klesajúcim odbytom v Číne a ďalších ázijských krajinách, život mu môže skomplikovať možná obchodná vojna medzi Európou a Čínou a už teraz sa novozvolený americký prezident Donald Trump vyhráža zvýšením ciel, čo by sa týkalo aj európskych automobiliek. Volkswagen navyše vo veľkom vyrába autá pre USA v Mexiku, kde chcú Američania taktiež obmedziť obchod.

Niet sa preto čo diviť, že nemecký koncern nielen šetrí, kde sa dá, ale snaží sa zohnať peniaze aj iným spôsobom. Aj keď o koncernové elektrické autá nie je veľký záujem, pri nákladných autách so spaľovacími motormi je situácia opačná. A tam má nemecký koncern takmer 90-percentný podiel v spoločnosti Traton Group. Mnohým možno jej meno nič nehovorí, v skutočnosti je však mimoriadne lukratívna a pre investorov zaujímavá.
Traton Group, ktorá sídli v Mníchove, totiž zastrešuje viaceré svetoznáme značky nákladných vozidiel a autobusov. Spoločnosť vznikla v roku 2018 premenovaním z pôvodnej Volkswagen Truck & Bus. Týmto krokom sa podnik oddelil od „osobnej divízie“ koncernu Volkswagen a zameral sa výhradne na úžitkové autá. Traton nevyrába len pre európsky trh, ale aj pre trhy v Južnej Amerike, Ázii a ďalších regiónoch sveta.
A patrí tam viacero silných značiek, vrátane takých ako MAN, švédska Scania, americký Navistar a Volkswagen Caminhões e Ônibus. Posledné dva názvy sú krkolomné, no v podstate sa pod nimi skrývajú latinskoamerické divízie nákladných áut a autobusov MAN-u. Jej súčasťou je ešte aj RIO, čo je široko využívaná digitálna platforma zameraná na riešenia pre flotilový manažment a efektívne prepojenie medzi vodičmi, vozidlami a logistickými firmami.

Nemecká automobilka Volkswagen by chcela v prvom polroku tohto roka predať 15 % akcií Tratonu, tvrdí to s odvolaním sa na nemenované zdroje priamo v koncerne renomovaný Manager Magazin s tým, že takto by chcel koncern získať približne dve miliardy eur.
„Konečné rozhodnutie zatiaľ nepadlo, postoje vo vedení Volkswagenu však preferujú zníženie podielu,“ povedal k možnému predaju akcií jeden zo zdrojov oboznámených so situáciou. Volkswagen správu nekomentoval, rovnako ani Traton. Ochotu VW predať časť akcií v lukratívnom podniku nepriamo dosvedčujú aj slová šéfa Olivera Blumeho ešte z polovice minulého roku, keď povedal, že Volkswagen plánuje znížiť svoj podiel v Tratone v strednodobom horizonte na 75 % plus jedna akcia.