Koncern Volkswagen prechádza najväčšou krízou vo svojich dejinách. Klesajúci predaj elektromobilov bol len poslednou z rán po kauze Dieselgate, čipovej kríze, strate ruského trhu, dramatickom poklese podielu v Číne a slabých výsledkoch v Európe aj v USA. Tento automobilový moloch potrebuje radikálne znížiť náklady a zvýšiť konkurencieschopnosť. Nie je to však jednoduché, pretože do boja vyrazili nemecké odbory. Takže z pôvodného plánu zatvoriť minimálne tri domáce fabriky a prepustiť desaťtisíce zamestnancov musel VW zľaviť. Nezavrie ani jednu a do roku 2030 sa rozlúči len s 35 000 nemeckými pracovníkmi.
Chce ich Wolfsburg „vyžmýkať“?
Na toto všetko sa pozerajú aj odborári v českej Škode. Zatiaľ z bezpečnej vzdialenosti. Vedia však, že hoci to dnes tak nevyzerá, je len otázkou času, kedy sa začne „veľké upratovanie“ aj v Mladej Boleslavi. A nemienia mlčať. Podnikový týždenník Škodovácky odborář je v súvislosti s budúcnosťou plný varovaní. A volí neuveriteľne ostrý slovník. Odborári sa napríklad obávajú nového projektu „Game Changer“, ktorý má zásadne znížiť výrobné náklady zavedením takzvaného gigacastingu, teda výrobou áut z veľkých komponentov. Takáto technológia si vyžaduje aj menej zamestnancov, čo sa odborárom nepáči.

Už nejaký čas vieme o novom projekte, ktorý je pripravovaný pod názvom Game changer. Vychádza zo základného modelu výroby vozidiel Tesla. Tento nový model sa má začať v koncerne vo Wolfsburgu a uvidíme, či a akým spôsobom by sa dostal k nám. Ak áno, tak by došlo v podstate ku kompletnej revolúcii – demontáži a znovupostaveniu podniku Škoda Auto. Samozrejme, súbežne s tým by došlo k zredukovaniu pracovných miest. Všetko toto je potrebné strážiť z viacerých strán, pretože koncern Volkswagen na nás neustále chystá ľstivé pasce a návnady s cieľom vyžmýkať nás čo najviac a prípadne odhodiť,“ píše Škodovácky odborář.
„To však nemôžeme dopustiť, a preto je dôležité pracovať na všetkých úrovniach, od predstavenstva, manažmentu, zástupcov zamestnancov až po samotných zamestnancov, aby sme tomuto riziku čelili. Je to jednoduché, ak sledujeme hodinovú taxu priamych, nepriamych, mzdových a personálnych nákladov, nemôže to dopadnúť dobre,“ varuje Škodovácky odborář. Zároveň zástupcovia zamestnancov upodozrievajú vedenie, že v tichosti ruší niektoré investície. „Takéto úvahy nie sú nereálne. Najkrikľavejším príkladom je, že sa zastavilo rozhodnutie o novej lakovni. Všetko je už pripravené – peniaze, úspory, stavebné rozhodnutie či nákup technológií, a zrazu sa zdá, že sme buď znova na začiatku, alebo ešte horšie, na konci, keď bude rozhodnuté, že žiadna lakovňa nebude,“ píše odborársky týždenník.

Zažehnali prepúšťanie
Zároveň pripomína ťaživú situáciu celého koncernu. „Nebudeme si nič nahovárať, situácia je veľmi kritická. Vzniká dohoda, nad ktorou stále visí Damoklov meč zatvárania závodov, najmä na území Nemecka. Zatiaľ nie je jasné, ako sa tieto dramatické dohody premietnu do ostatných lokalít. Nám ide, samozrejme, o závody Škody. Otázka znie, či na tom môžeme zarobiť našou optimálne nastavenou nákladovou reláciou, našou flexibilitou a vysokou kvalitou vrátane cien predávaných produktov, alebo či sa koncern rozhodne preniesť záťaž na nás.“ Za najhorší variant zástupcovia zamestnancov považujú zastavenie investícií, nepridelenie nových produktov, prípadne pridelenie neperspektívnych produktov.
Odborári sa tiež pochválili, že sa im podarilo zažehnať prepúšťanie zamestnancov v niektorých českých závodoch. „Dôležité je, že naozaj veľkým tlakom sme zažehnali prepustenie 448 zamestnancov v závode v Kvasinách a dokonca sa javí reálna šanca, že sme odvrátili zrušenie časti 18-zmenného systému práce v závode Kvasiny, kde by bol ešte tvrdší dopad na personál a tiež pokles zárobkov. Je jasné, že nikdy nesmie prestať bojovať o lepšie podmienky a najmä pracovné miesta zamestnancov a situácia, ktorá sa z prvého pohľadu javí beznádejná, má vždy šancu," informoval predseda podnikovej rady Jaroslav Povšík.