Ford si patentoval kapotu bez pántov. Má byť lacnejšia

Ford zvažuje nové riešenie uchytenia prednej kapoty. Vhodné by to bolo najmä pre elektromobily, ktoré ju otvárajú len občas.

23.01.2025 12:00
Ford - rychloupinacia kapota Foto:
Ford navrhuje zrušiť pánty prednej kapoty. Aj tak sa pri elektromobiloch takmer nevyužívajú.
debata

Čo nové sa dá vymyslieť na prednej kapote áut po takmer 140 rokoch od vzniku prvého automobilu? Nič prevratné nečakajte. Patent, s ktorým prichádza Ford, je skôr o znižovaní nákladov. Navrhuje z prednej kapoty odstrániť drahé a zložité pánty. Jednoducho preto, že na mnohých autách, najmä elektromobiloch, otvárame kapotu len občas. V niektorých elektrických autách ju dokonca ani neotvoríte. Uveďme napríklad – elektrické BMW iX. Niet na to dôvodu. Nie je pod ňou spaľovací motor, olej ani chladiacu kvapalinu dolievať netreba a zmes do ostrekovačov putuje do nádržky otvorom pod logom automobilky.

Ford Puma 1.0 EcoBoost (2025) Čítajte viac Test: Vynovený Ford Puma jazdí výborne. A zaujme aj pri pohľade do cenníku

Ford si preto myslí, že tradičné pánty sú zbytočné a drahé. Nie je ale ani zástancom pevnej kapoty. Jeho riešenie je založené na jednoduchšom systéme uchytenia pomocou prednej západky a istiacich bodov vzadu, ktoré sa dajú ľahko uvoľniť. Má tiež vodiace plochy, ktoré zaisťujú plynulý pozdĺžny pohyb a zároveň zabraňujú nežiaducim bočným pohybom. Ford tvrdí, že takáto kapota stačí pre elektromobily, ktoré majú pod prednou kapotou často len otvor na doliatie nemrznúcej kvapaliny do ostrekovačov, prípadne malý „frunk“.

Ford Kuga 2.5 Duratec FHEV 183 k eCVT AWD (2024) Čítajte viac Test: Ford Kuga. Jeho dvaapollitrového motora sa nebojte - je skvelý a žerie málo

Zrušenie pántov by ušetrilo nielen peniaze, ale aj hmotnosť. Ford však s podobným nápadom nie je zďaleka prvý. Možno si ešte pamätáte na druhú generáciu Smartu a jeho technologickú dvojičku, tretiu generáciu Renault Twingo, ktoré mali motor vzadu a prednú kapotu riešenú veľmi podobne. Aby vám nespadla po uvoľnení, bola istená lankom. Aj Ford ráta s viacerými bezpečnostnými opatreniami proti náhodnému uvoľneniu, napríklad pri zlom uzavretí alebo vplyvom náporu vetra. Uvidíme, či sa nápad v budúcnosti ujme. Má síce logiku, ale je otázne, či za to stojí tých pár ušetrených centov a gramov hmotnosti.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Ford #elektromobily #patent
Články podľa značiek