
Pôvodná Škoda Felicia 450, vyrábaná v rokoch 1959 až 1964 patrí do zlatého fondu českej automobilky. Asi tak ako Popular Monte Carlo a oveľa mladšie kupé 110 R. Felicia však nebola prvým kabrioletom Škody. Vychádzala totiž zo Škody 440 Spartak, ktorá mal tiež otvorenú verziu. Až Felicia, ktorá bola modernizovanou štyristoštyridsiatkou, tak ako sedan Octavia, si však užila skutočnú slávu. Vyrobilo sa z nej približne 15 000 kusov, pričom absolútna väčšina zamierila za hranice. Napokon, atraktívny kabriolet vznikol najmä kvôli exportu, ktorým komunistický režim získaval potrebné valuty. Veľa Felicií preto nejazdilo po našich cestách ani v časoch, keď schádzala z výrobných liniek, nieto ešte dnes, po siedmich dekádach.


Nájsť preto v ponuke Feliciu v dobrom stave nie je jednoduché. Samozrejme, existujú, ale tie si ich majitelia chránia ako oko v hlave. Teraz tu však máme parádny kúsok. Objavil sa na portáli rajveteranu.cz a vyzerá vskutku úchvatne. Ide o model vyrobený v roku 1963 s nádhernou svetlomodrou karosériou. Na odometri má čarovne nízky údaj najazdených kilometrov – len 1 200! Predpokladáme, že nejde o pôvodný stav, ale údaj po kompletnej renovácii. Tá mala prebiehať s použitím výlučne pôvodných komponentov. Stav je podľa fotografií naozaj fascinujúci. Navyše má táto Felicia pod kapotou ten najlepší možný motor. Od roku 1962 totiž Felicia (996) používala 4-valec s objemom zväčšeným z 1 089 na 1 221 kubických centimetrov.


Požičala si ho z dvojkarburátorovej Octavie Sport. Zároveň došlo k zvýšeniu kompresného pomeru zo 7,5 : 1 na 8,4 : 1, takže v porovnaní s Octaviou Sport sa výkon zvýšil z 50 na 55 koní pri 5 100 otáčkach za minútu. V porovnaní s bežnými Octaviami to však bolo viac až o osem koní. Krútiaci moment stúpol na 86,2 Nm. O dodávku zmesi do valcov sa starali dva spádové karburátory Jikov 32 SOPb. A tak by to malo byť aj pri predávanom exemplári. Ten však deklaruje výkon až 75 koní, čo je 55 kW. Myslíme si, že ide o chybu. Niežeby Škoda v tom čase nevyrábala silnejšie motory, boli však určené výhradne pre súťažné špeciály, kde dokázali ladiči vyžmýkať z atmosférickej jednadvojky takmer 100 koní.


Zadné kolesá poháňa motor cez 4-stupňovú manuálnu prevodovku. K vozidlu je k dispozícii biely hardtop, takže je použiteľné aj v zimnom období. Má tiež platnú technickú kontrolu až do júna 2026. Je len logické, že takéto auto nebude lacné. Súčasný majiteľ si ho cení na 1 200 000 českých korún, čo je približne 47 700 eur. Patrí teda rozhodne k tým najdrahším. Ak by ste sa však chceli šinúť rýchlosťou 130 km/h bez strechy s autom snov vašich starých rodičov, je tu príležitosť. Autá v dobrom stave sa pohybujú na úrovni 800 000 českých korún. To len ukazuje, že cena Felicií neustále rastie. Takúto hodnotu majú však pravdepodobne iba v regióne bývalého Československa. Nejde o veterána, ktorý by mal extra veľkú medzinárodnú reputáciu.