Mitsubishi trucuje. Odmieta sa pripojiť k fúzii Nissanu a Hondy

Mitsubishi sa bojí, že príliš silná Honda by ich fakticky pohltila a preto zrejme pôjde náročnou cestou zachovania si samostatnosti aj vo veľmi neľahkej ekonomickej situácii.

30.01.2025 12:00
Honda Foto:
Honda, Nissan a Mitsubishi už nie sú takí "kamaráti", ako to vyzeralo ešte koncom minulého roku.
debata

Približne v polovici decembra minulého roku sme písali, že Nissan, ktorý je v súčasnosti v existenčných problémoch, aktívne hľadá dlhodobého a stabilného investora, ktorý by nahradil časť podielu Renaultu, keďže ten ho postupne znižuje. Zachrániť by ho malo partnerstvo s Hondou.

Obe automobilky totiž už oficiálne spolupracujú na technológiách pre elektromobily a na vývoji softvéru, takže ich hlbšie prepojenie je celkom reálnou možnosťou, pričom by samozrejme Honda finančne vstúpila do Nissanu a získala v ňom podiel. Tretím do partie malo byť Mitsubishi. Fúzia by mala pomôcť všetkým zúčastneným posilniť pozíciu na trhu predovšetkým elektrických a elektrifikovaných vozidiel. Privítal to aj trh a hodnota všetkých troch automobiliek po tomto oznámení vzrástla.

Renault-Nissan - aliancia Čítajte viac Nissan pred krachom? Možno nám zostáva len 12 až 14 mesiacov života, tvrdia insideri

Najnovšie sa však ukazuje, že tak jednoduché to nebude. Mitsubishi totiž do tohto „trojspojenectva“ odmieta vstúpiť a jeho predstavitelia vyhlásili, že radšej uprednostnia samostatnosť. Netreba sa im príliš diviť, v predošlom spojení s Renaultom a Nissanom boli, zjednodušenie povedané, obom veľkým autám dobrí akurát na zdieľanie technológií a otvorenie dverí na niektoré trhy, ktoré má Mitsubishi dobre podchytené. Po tomto oznámení však hodnota akcií Mitsubishi poklesla približne o desať percent.

Proti zamýšľanej aliancii vehementne protestuje aj známy a kontroverzný automobilový manažér Carlos Ghosn, ktorý viedol automobilku Nissan takmer dve desaťročia a napokon je veľmi dramatickým spôsobom opustil. Podľa neho vzhľadom na nepomer v ekonomickej sile Hondy a jej dvoch nádejných partnerov pôjde skôr o ich faktické prevzatie, než o alianciu.

Tomu by nepriamo nasvedčoval aj fakt, že Honda prejavila eminentný záujem o zostávajúci podiel Renaultu v Nissane. Tohto nebezpečenstva sú si zrejme vedomí aj vlastníci Mitsubishi, ktorí sa rozhodli pre zachovanie samostatnosti aj napriek tomu, že sú, podobne ako Nissan, vo veľmi neľahkej ekonomickej situácii.

Fúziu však môže skomplikovať aj fakt, že Nissan, rovnako ako aj Honda, pomerne výrazne investoval v Číne. Obaja zhodou okolností uzavreli partnerstvá s Dongfengom a zatiaľ čo Honda trvá na tom, aby sa tam vytvoril spoločný podnik, samozrejme vychádzajúci z projektu Honda – Dongfeng, Nissan z tejto možnosti nadšený nie je.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Nissan #Honda #Renault #fúzia #Mitsubishi
Články podľa značiek