Stellantis, Volkswagen Group a Volvo sú európske automobilky, ktoré sú podľa ratingovej agentúry Moody's najviac ohrozené novými clami, ktoré zamýšľa americký prezident Donald Trump zaviesť na autá vyvážané do USA z Mexika, Kanady a Európy.
Trump po svojom inauguračnom prejave z 20. januára uviedol, že od 1. februára plánuje zaviesť clá až do výšky 25 percent na tovar dovážaný z Mexika a Kanady. Povedal tiež, že uvalí na Európsku úniu dodatočné clá, pretože tá má „znepokojujúce obchodné prebytky“ s USA.

Moody's, rovnako ako ratingová agentúra S&P, očakávajú, že na autá vyvážané z Európy do USA sa bude vzťahovať dodatočné 10-percentné clo (aktuálne je 2,5 percenta). Zvýšenie ciel na očakávanú úroveň by „podstatne znížilo zisky európskych výrobcov automobilov“, tvrdí senior analytik Moody's Ruosha Li, cituje ho server Autonews.
K najohrozenejším výrobcom áut patrí Stellantis. Pokiaľ sa zavedú 25-percentné clá na dovoz z Mexika a Kanady zníži sa jeho zisk o „výrazne viac ako 15 percent“, tvrdí agentúra Moody's. Problémom Stellantisu je, že až 40 percent jeho vozidiel predávaných v USA sa vyrába práve v Mexiku a v Kanade.
Skupina Volkswagen by mohla zaznamenať pokles zisku o 5 až 10 percent kvôli clám na európsky dovoz a až 15 percent v dôsledku ciel na dovoz z Mexika. VW má v mexickej Pueble svoju najväčšiu mimoeurópsku fabriku, ktorá v roku 2023 vyrobila takmer 350 000 áut. Ide o modely Jetta, Tiguan a Taos, väčšina z nich je určená pre trh v USA.
Problém má aj Audi, ktoré vyrába SUV Q5, jeden zo svojich najpredávanejších modelov, v San Jose Chiapa v Mexiku, taktiež hlavne pre severoamerický trh. Okrem neho sa väčšina modelov Audi predávaných v USA dováža z Európy. A do tretice – všetky vozidlá Porsche, ktoré sa predávajú v USA, sú taktiež vyrobené v Európe.

Volvo by sa zrejme muselo zmieriť s 15-percentným znížením zisku v prípade 10-percentného cla na dovoz európskych áut, pretože síce populárne veľké SUV EX90 a sedan S60 vyrába vo svojom americkom závode v Južnej Karolíne, no všetky ostatné modely do USA dováža z Európy.
BMW a Mercedes-Benz americké clá až tak veľmi trápiť nemusia, pretože obe majú veľké fabriky v USA. BMW v Južnej Karolíne vyrába toľko áut, že dokáže plne saturovať americký trh a ešte ich odtiaľ aj vyváža. Miestna fabrika je najväčším závodom BMW vo svete.
Podľa európskeho automobilové združenia ACEA sú USA krajinou, kam sa z EÚ vyváža najviac áut, export dosiahol minulý rok výšku 40,3 miliardy eur, medziročne sa zvýšil o 12 percent. Pre porovnanie – dovoz áut z USA do EÚ je vo výške približne 9 miliárd amerických dolárov. A to je presne vec, z ktorej americký prezident nie je nadšený. Taktiež patrí k odporcom elektromobility, čo sa už prejavilo na znížení jej podpory. V praxi to značí, že záujem o elektromobily v najbližších rokoch bude v USA skôr klesať, čo je opak trendu, aký očakávali analytici a na ktorý sa európske automobilky pripravovali. Teraz budú musieť pomerne rýchlo a výrazne zmeniť svoje výrobné plány, rovnako ako aj svoju obchodnú a predajnú stratégiu v USA.