Škoda Auto má za sebou na Slovensku mimoriadne úspešný rok 2024. V ňom dokázala predať 19 341 nových áut, čo značí nielen 11-percentný nárast predaja, ale aj 20,7-percentný podiel na slovenskom trhu. Z tohto počtu 14 246 áut (74 percent) kúpili firemní klienti a 5 076 áut súkromní. Absolútne najúspešnejším modelom bola Octavia, ktorá sa s takmer 4 500 predanými kusmi stala v uplynulom roku nielen najpredávanejšou škodovkou, ale aj najpredávanejším autom na Slovensku. Za Octaviou nasledovali Fabia, Kamiq a Karoq.
Zo všetkých predaných áut bolo 83 percent s pohon 4×2 a 17 percent 4×4. Takmer presne dve tretiny áut (66 percent) malo automatickú prevodovku a 34 percent manuál. V predaji absolútne dominovali benzínové autá (69 percent) pred naftovými (29 percent) a elektrifikovanými (elektromobily a plug-in hybridy), ktoré tvorili dve percentá predaja. A čisto pre zaujímavosť – najpopulárnejšou bola šedá farba (odtiene Graphite a Steel), ktorú malo 28,6 percenta predaných áut. Druhá najpopulárnejšia bola biela (odtiene Moon a Candy), ktorú malo 20,8 percenta áut. Treťou najpopulárnejšou bola čierna farba (odtiene Magic a Ebony), pre ktorú sa rozhodlo 16 percent klientov.

Škoda však na vavrínoch nezaspala a aj pre tento rok si pripravila hneď niekoľko noviniek, ktoré by jej mali pomôcť udržať vysoké predajné čísla. Mladoboleslavská automobilka spája vysoké očakávanie so svojim druhým čistým elektromobilom Elroq, ktorý na trh prichádza vo februári spolu so športovou verziou Kodiaqu, klasicky označenou prívlastkom RS. Už o mesiac neskôr sa Elroq objaví aj v športovo ladenej verzii Sportline.
Tá má sériu čierno lakovaných detailov, patria medzi ne kryty vonkajších spätných zrkadiel, lišty okolo bočných okien a strešné lyžiny. Spoiler na prednom nárazníku a difúzor na zadnom nárazníku sú taktiež v čiernej farbe, rovnako ako nápisy na kapote a piatych dverách. Zadné bočné okná a zadné sklo sú zatmavené. Čierny je aj interiér. Predné športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami majú štandardne poťah z materiálu Suedia v čiernej farbe v kombinácii s kožou a šedým kontrastným prešívaním a štandardne obsahujú vyhrievanie. Čierne je aj čalúnenie strechy.
Elroq Sportline prichádza s oboma vyššími kapacitami batérie za ceny od 40 550 eur (batéria s využiteľnoi kapacitou 59 kWh), resp. 44 840 eur (batéria s využiteľnou kapacitou 77 kWh). Firemní zákazníci ju môžu získať ešte lacnejšie.
V marci prídu na trh aj ďalšie dva dôležité modely. Prvým je verzia liftback 4. generácie modelu Superb s plug-in hybridným pohonom. Ten kombinuje motor 1,5 TSI s elektromotorom a ponúka celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Auto má čisto elektrický dojazd viac ako 120 km v režime WLTP a jeho batériu možno na rýchlonabíjacích staniciach DC nabiť z 10 na 80 percent len za 26 minút.

Vďaka maximálnemu nabíjaciemu výkonu 11 kW v domácich wallboxoch a nabíjacích miestach so striedavým prúdom možno batériu z 0 % na 100 % dobiť za 2,5 hodiny. V prípade rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom podporuje batéria maximálny nabíjací výkon 50 kW. Nabitie batérie z 10 % na 80 % takto trvá 26 minút. Jeho výroba sa začne onedlho. Na Slovensku ceny štartujú na 48 130 eur vrátane DPH za variant Selection, športovo ladený Sportline môžete mať za 54 520 eur vrátane DPH a nechýba ani variant Laurin & Klement za 54 900 eur vrátane DPH.
Ďalšou marcovou novinkou je Octavia s pohonom všetkých štyroch kolies, poháňaná motorom 2,0 TSI s výkonom 150 kW. Ten pracuje s priamym vstrekovaním a plniacim tlakom 350 barov a disponuje premenným zdvihom ventilov. K zvýšeniu výkonu prispieva vylepšené sanie vzduchu, optimalizácia trenia aj vyšší kompresný pomer 12,2:1. Oproti predchodcovi vykazuje o 10 kW (14 k) vyšší výkon pri súčasnom znížení spotreby paliva. Krútiaci moment 320 Nm sa prenáša cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG. Túto motorizáciu môžu slovenskí zákazníci voliť od výbavového stupňa Selection s odporúčanou predajnou cenou od 35 430 eur.

V apríli príde na trh novinka, o ktorej sme toho už napísali dosť – modernizovaný Enyaq v prevedeniach SUV a SUV kupé. Spoznať ho nebude problém, teda ak si ho nepomýlite s mladším Elroqom. Podľa jeho vzoru totiž dostal novú úzku prednú masku Tech-Deck Face, ktorá ukrýva senzory asistenčných systémov a prednú kameru. Nad ňou sa tiahne úzky podsvietený pás spájajúci nové denné svetlá s grafikou „rias“. Tie majú zároveň funkciu obrysových aj smerových svetiel. Hlavné reflektory sa nachádzajú nižšie a sú vybavené dvoma diódovými modulmi. Za príplatok sú k dispozícii matrixové reflektory s 36 segmentmi. Nový je tiež predný nárazník s plastovými vložkami v úprave Dark Chrome, ktorým sa Enyaq odlišuje od Elroqu. Zmien vzadu je pomenej. V podstate ide len o použitie vložiek Dark Chrome v nárazníku a v drahších verziách o animovanú funkciu svetiel.
Technika sa nemenila. Z ponuky už dávnejšie vypadla verzia Enyaq 50 s najmenšou batériou. Ostali len dve väčšie – menšia pre Enyaq 60 s využiteľnou kapacitou 59 kWh a väčšia pre Enyaq 85 a 85× s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Enyaq 60 má zadný synchrónny elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 310 Nm. Enyaq 85 dosahuje výkon 210 kW a krútiaci moment 545 Nm. Verzia 85× pridáva asynchrónny elektromotor na prednej náprave, ale systémový výkon 210 kW je nezmenený, čo platí aj pre krútiaci moment.
Poslednou dôležitou novinkou, ktorá by sa mohla objaviť ešte v tomto roku, respektíve na prelome rokov 2025 a 2026 je „ostrý“ elektrický Elroq s označením RS. O ňom sa toho ale zatiaľ nevie veľa. Otázne je, ako to bude s plug-in hybridnou verziou Octavie, ktorá zatiaľ nie je potvrdená oficiálne, no pravdepodobne na trh príde. Ak sa tak stane, bude to zrejme najskôr v roku 2026.