Pred niekoľkými dňami sme citovali agentúru Reuters, ktorej nemenovaný zdroj povedal, že čínski predstavitelia a výrobcovia automobilov už sledujú nemecké továrne, ktoré majú byť pre nadbytočnú kapacitu a veľké reštrukturalizačné plány v najbližšom roku, respektíve dvoch zatvorené. Ide samozrejme najmä o továrne Volkswagenu. Kúpa nemeckých automobilových závodov by Číne umožnila vybudovať si vplyv v regióne, kde sídlia niektoré z najstarších a najprestížnejších automobilových značiek.
Neskôr Volkswagen oficiálne odmietol možnosť, že rokuje s Číňanmi o predaji svojich nevyužitých fabrík, no samotné rokovania nepoprel. A nepoprel ich dokonca ani šéf koncernu Oliver Blume, ktorý potvrdil, že koncern rokoval s čínskymi partnermi o možnostiach rozšírenia ich predaja v Európe. Nešlo však o odpredaj fabrík, v hre je iná možnosť.
Volkswagen má v Číne troch významných partnerov v spoločných podnikoch – SAIC, FAW a JAC a má tiež tiež podiel v čínskom elektrickom start-upe Xpeng. Žiadny z jeho partnerov však v súčasnosti fabriku v Európe nemá.

Nemecký Manager Magazin prišiel s oficiálne nepotvrdenými informáciami, že Volkswagen zvažuje vytvorenie spoločného podniku (joint-venture) s čínskymi výrobcami áut. „Wolfsburg zvažuje možnosť zachovania kontroly nad továrňami, vyhradenia časti výrobných kapacít alebo dodatočnej pracovnej smeny pre čínske modely. Volkswagen by tak mohol zvýšiť nízku mieru využitia niektorých fabrík a zároveň ťažiť z čínskeho know-how v oblasti elektrickej mobility. Protistrany by zase mali možnosť vyhnúť sa clám uvaleným Európskou úniou na elektrické autá vyrobené v Číne,“ uvádza nemecký magazín.
Podľa neho sa už rokovalo o spoločnej výrobe v závode v Emdene, kde nemecká automobilka montuje elektrické modely ID.4 a ID.7, no zatiaľ k žiadnej dohode neprišlo. Podľa Manager Magazinu môžu Číňanom prekážať najmä extrémne vysoké náklady na mzdy a energie v nemeckých fabrikách Volkswagenu.

S touto stratégiou Volkswagen neprišiel ako prvý, predbehol ho Stellantis. Ten pred necelým rokom oznámil, že v jeho fabrike v Tychy v Poľsku bude pre Európu vyrábať (a v Európe aj predávať) čínske elektromobily od Leapmotor. Treba však priznať, že v rovnakom čase o tom s Číňanmi rokoval aj Volkswagen, ktorý im však nedokázal ponúknuť tak výhodné podmienky ako Stellantis.
Zaujímavé je, ako na jednej strane európske automobilky strašia pred príchodom lacných čínskych áut a na druhej strane hľadajú akúkoľvek možnosť, ako Číňanom ich príchod do Európy uľahčiť a aspoň niečo na ňom zarobiť. Aj to svedčí o tom, v akej ťažkej a komplikovanej situácii sa, nie celkom svojou vinou, európske automobilky v súčasnosti nachádzajú.