Po začiatku vojny na Ukrajine došlo k masovému exodu zahraničných automobiliek z Ruska. V krajine agresora zrušili svoje zastúpenia, prípadne výrobu. Pre sankcie zastavili aj linky ruského AvtoVaz-u, ktorému chýbali zahraničné komponenty na finalizáciu Lád. Na tamojšom trhu tak vznikol akútny nedostatok nových vozidiel. Situáciu využili čínske automobilky, ktoré si ruský trh doslova sprivatizovali, ale aj individuálni dovozcovia, ktorí cez schému takzvaného „paralelného dovozu“ dodávali na trh autá zo zahraničia, najmä z Kirgizska, Číny alebo Bieloruska. To ale nevyhovovalo ruskej vláde. Kremeľ chcel aby sa darilo najmä domácej Lade a aby sa v opustených fabrikách bývalých partnerov rozbehla výroba áut s pomocou čínskych značiek. To sa čoastočne aj podarilo.

Masový dovoz áut však pokračoval naďalej, pretože nie všetkým Rusom vyhovovali ruské Lady, Moskviče vyrábané v bývalej továrni Renaultu alebo čínske autá. Situácia nahrávala do kariet podvodníkom, ktorí schému paralelného dovozu zneužívali. Preto Rusko zaviedlo na dovoz prísnejšie pravidlá a tiež takzvaný recyklačný poplatok. S týmito bariérami sa vyrovnávali dovozcovia pomocou podvodov. Colnej správe predkladali falošné kúpne zmluvy s podhodnotenou cenou a podobne. Použitím nesprávnych údajov dokázali na každom dovezenom aute ušetriť aj milión rubľov, čo je približne 9 700 eur. Teraz je ale s podvodmi koniec a doplatia na ne koneční spotrebitelia. V podstate nevinní.

Ako informuje Autonews.ru, ruská Federálna colná správa začala s masovým rozosielaním oznámení, kde majiteľov informuje, že musia doplatiť rozdiel medzi poplatkami vypočítanými na základe falošných dokumentov a skutočnými poplatkami. „Nehovorím, že sa v tejto situácii ocitol každý druhý alebo tretí človek, ale prípady sa rátajú v desaťtisícoch,“ potvrdil autokriminalista Maxim Šelkov. A bude ich podstatne viac. Federálna colná služba má totiž právo preverovať informácie až do troch rokov od colného odbavenia. Podľa Šelkova je priemerná dodatočná platba, ktorú colná správa požaduje, 300-tisíc až 400-tisíc rubľov (cca 2 900–3 800 eur) za vozidlo. Zahŕňa nedoplatky za recyklačný poplatok, clo, DPH či spotrebnú daň.

Zákerné je, že žiaden z kupujúcich nemá šancu overiť si, či bolo jeho auto preclené legálne, nie. „Táto informácia síce existuje, ale je v archíve Federálnej colnej správy a nevydáva sa ani na požiadanie, takže, žiaľ, môže to byť časovaná bomba,“ poznamenal odborník. Nedoplatky pritom nevyžadujú colníci od dovozcu ale priamo od majiteľov vozidiel. Ak rozdiel neuhradia, vozidlo bude vyradené z evidencie a bude mu odobraté evidenčné číslo, čo znamená, že ho nebude možné používať. Majitelia áut sa síce majú možnosť obrátiť na súd, ale úspešnosť takýchto konaní je mizivá. Často totiž autá doviezli fiktívne spoločnosti. Aj to jedna zo stránok ruskej reality po vpáde vojsk na Ukrajinu.