Celkovo sa na Slovensku v uplynulom roku zaregistrovalo 11 343 malých áut, čo značí trhový podiel približne na úrovni 12 percent. V roku 2023 to bolo 10 945, takže medziročne sa predaj v tejto kategórii zvýšil približne o 400. Tým sa zastavil pokles, ktorý sme v nej evidovali v rokoch v rokoch 2023 a 2022.
Prílišný optimizmus však nie je namieste, pretože pozitívny výsledok má na svedomí v podstate jediný model – Škoda Fabia. S jej dodávkami bol totiž v roku 2023 problém, ktorý už v roku 2024 nepretrvával a mladoboleslavská automobilka v ňom pri svojom najmenšom modeli „dobehla zameškané“.
Aj preto v uplynulom roku Škoda Fabia s predajom 3 791 kusov absolútne dominovala. Pred druhým Hyundaiom i20, z ktorého sa predalo 1 401 kusov, mala náskok 2 390 áut. Ponuka v kategórii malých áut je však čoraz menšia a záujem sa sústreďuje len na pár modelov. Len z Fabie sa napríklad predalo viac kusov, než z áut na 5. až 15. mieste spolu.
Dôvod nízkej konkurencie medzi malými autami je jasný – automobilkám sa lacné autá s nízkou maržou pri súčasných cenách surovín a energií neoplatí vyrábať, navyše pri stále rastúcom tlaku na znižovanie emisií a zvyšovanie bezpečnosti v nich musia používať také technológie, s ktorými ich za rozumnú cenu nedokážu vyrobiť ani keby chceli. Takže ich buď výrazne zdražia, alebo vyradia z ponuky.
Preto autá z tejto kategórie postupne miznú, najnovšie sa z nej stratilo Suzuki Ignis, ktoré aj napriek jeho vyradeniu z cenníkov v druhej polovici roka sa v „našom“ rebríčku umiestnilo na konci prvej desiatky. S cenou tesne pod hranicou 15-tisíc eur v ňom patrilo k najlacnejším modelom.

Niektoré automobilky situáciu na trhu trochu zneužívajú. Napríklad ešte na konci roku 2022 ste si mohli kúpiť základný Volkswagen Polo za 15 590 eur, na prelome rokov 2023 a 2024 už tento model začínal na sume takmer 20-tisíc eur a v súčasnosti je jeho neakciová základná cena 20 590 eur. Ak si myslíte, že je to tým, že základ je po novom podstatne vyššie a „nadupaný“ technológiami, tak sa stále bavíme o aute s motorom 1.0 TSI s výkonom 70 kW a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
A čo to spravilo s predajom? Nebudeme porovnávať s rokom 2019, ktorý bol posledný silný predcovidový. Začnime s rokom 2020. V ňom sa predalo z Pola 799 kusov, v roku 2021 to bolo 634 kusov, v roku 2022 predaj klesol na 464, v roku 2023 to bolo len 147 a v uplynulom roku skončil pod stovku na smutných 97 kusoch. Inak povedané – oproti roku 2020 klesol predaj Volkswagenu Polo na Slovensku o 88 percent.
V nižšie uvedenom rebríčku 15 najpredávanejších malých áut (B-segment) už nenájdete žiadne auto s oficiálnou základnou cenou pod 13-tisícovou hranicou a iba jediné stojí menej ako 14-tisíc eur. Je ním Dacia Sandero s cenou 13 550 eur. Druhým najlacnejším modelom je v tejto kategórii Suzuki Swift so základnou cenou 15 260 eur. Do rebríčku medziročne pribudli dve novinky – MG3 a Fiat 600, obe sa však radia k tým drahším. MG3 začína tesne pod 20-tisícovou hranicou a Fiat 600 je s cenou 23 390 eur druhým najdrahším modelom, v tomto smere ho „predbehol“ len Mercedes-Benz triedy A so základnou cenou vyše 35-tisíc eur. To je však model prémiovej značky.

Až 11 z 15 najpredávanejších malých áut má oficiálne nastavenú základnú cenu až nad hranicou 16-tisíc eur. Ešte v roku 2016 ste za túto sumu mohli kúpiť dva najlacnejšie modely Škody Octavia, teda auta, patriaceho do nižšej strednej triedy.
Len pre zaujímavosť – ak by sme do našich tabuliek zaradili aj mini autá a spojili A a B segment, tak do nižšie uvedeného rebríčku by sa vošli hneď tri „minimodely“. Najviac by poradím zamiešala malá Toyota Aygo, ktorá by sa v ňom so 484 kusmi prepracovala do prvej desiatky – skončila by siedma. Na desiate miesto by sa dostal Fiat 500 a Hyundai i10 by skončil dvanásty.
V ďalšej časti článku nájdete podrobný rebríček 15 najpredávanejších malých áut na Slovensku aj s počtom predaných kusov, medziročným porovnaním a aktuálnymi základnými cenami.