Ak Únia neustúpi, VW zaplatí emisnú pokutu 1,5 miliardy eur

Pokuty za nedodržanie emisných limitov sú ďalším polenom, ktoré Európska komisia hádže pod nohy automobilkám v pre ne mimoriadne náročnom období.

03.02.2025 12:00
vw-id-4-production-at-zwickau-plant Foto:
Za možnú extrémnu pokutu pre Volkswagen môže aj fakt, že jeho elektromobily sa predávajú oveľa slabšie než očakával a tým pádom prispievajú menej k znižovaniu flotilových emisií.
debata (5)

Volkswagen zverejnil informáciu, že v tomto roku očakáva sankcie vo výške približne 1,5 miliardy eur z dôvodu nedodržania emisných noriem stanovených Európskou úniou. Tieto pravidlá, ktoré sa v posledných rokoch postupne sprísňujú, majú za cieľ znížiť priemerné emisie oxidu uhličitého (CO₂) pochádzajúce z nových vozidiel predávaných v členských štátoch EÚ.

Európska komisia už dlhodobo avizuje postupné sprísňovanie emisných noriem, ktorých cieľom je znížiť negatívne dôsledky dopravy na životné prostredie a dosiahnuť klimatické ciele EÚ. Automobilky sú tak nútené investovať do nových technológií, elektromobilov a zefektívnovať spaľovacie motory, aby dokázali splniť stanovené limity. A to nie je lacný špás.

Nemecko Volkswagen IG Metall rokovania mzdy Čítajte viac Volkswagen má za sebou zlý rok a pred sebou ešte horší

Ak výrobcovia tieto limity nedodržia, Komisia im ukladá sankcie na základe množstva CO₂, ktoré vozidlá presiahli nad povolenú hranicu a počtu takto predaných áut. V prípade koncernu Volkswagen sa suma pohybuje okolo 1,5 miliardy eur, čo pri spoločnosti, ktorá má aj bez toho veľké finančné problémy, predstavuje zásadný problém.

Ako sa v roku 2025 vyrátavajú emisné pokuty?

V roku 2025 zostáva mechanizmus výpočtu pokút za prekročenie emisných cieľov v Európskej únii vo svojej podstate rovnaký ako v predchádzajúcich rokoch, no povolené limity sa výrazne sprísnili. Základná sadzba predstavuje 95 eur za každý gram oxidu uhličitého presahujúci stanovený priemerný flotilový limit, pričom výsledná suma sa násobí počtom predaných vozidiel daného výrobcu.

Jednoduchý príklad: Ak priemerná flotilová hodnota emisií presiahne limit o 5 gramov, výsledná pokuta bude 5 gramov krát 95 eur, čiže 475 eur na každé jedno predané auto. Ak výrobca vyrobí a predá napríklad 100 000 takýchto vozidiel, jeho celková pokuta dosiahne 475 × 100 000, čiže 47,5 milióna eur.

Takéto sankcie budú mať vplyv na koncové ceny automobilov. Výrobcovia sa snažia vyhnúť opakovaným pokutám a zároveň kompenzovať zvýšené náklady na výskum a vývoj ekologickejších pohonných systémov a zvyšovaním cien.

Výsledkom môže byť zdraženie nových modelov a postupné nahrádzanie tradičných spaľovacích agregátov elektromotormi. Niektoré spoločnosti dokonca obmedzia predaj spaľovacích áut, aby nemuseli platiť takto extrémne pokuty. Keďže aj na príklade Volkswagenu vidno, že takéto pokuty môžu byť pre automobilky v tomto ťažkom období likvidačné, aktuálne sa snažia s Európskou komisiou rokovať o zmiernení emisných limitov ešte pre tento rok.

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisné limity #emisné pokuty
Články podľa značiek