
Vlani oslávila Škoda Fabia 25. výročie. Predstavila sa v roku 1999 ako druhý model vyvinutý pod krídlami koncernu VW. Netrvalo dlho a z Fabie sa stal skutočný hit. Išlo o moderný hatchback na platforme PQ24, vlastne prvý model koncernu, ktorý ju využil. VW Polo a Seat Ibiza si na ňu ešte chvíľu museli počkať. A hoci kariéru štartovala s motormi 1,0 a 1,4 s rozvodom OHV, teda motormi odvodenými ešte zo 4-valca z Favorita a Felicie, postupne sa počet motorizácií rozšíril. Prišli napríklad 3-valce 1,2 HTP, stokoňový 4-valec 1,4 16V a k tomu dva naftové motory 1,9 SDI a preplňovaný 1,9 TDI.

Prvá generácia Fabie ponúkala v priebehu času na výber z 11 benzínových a šiestich naftových agregátov. V dnešných časoch čosi neuveriteľné. A bol medzi nimi aj jeden poklad – 4-valec 2,0 MPI. Mnohí ani netušia, že čosi také Škoda vyrábala. Ale je to tak. Tento liatinový dvojliter s klasickou dvojventilovou technikou, ktorý ste našli napríklad aj vo Volkswagene Passat, sprevádzal pritom celú prvú generáciu. Dokonca existovali dve verzie tohto motora. Prvé dva roky išlo o motor s kódovým označením AZL a od roku 2002 do roku 2006 s označením AZJ. Oba mali výkon 85 kW a krútiaci moment 170 Nm. Líšili sa najmä emisnou normou.


Fabia 2,0 MPI bola vlastne vrcholom modelového radu. Tomu zodpovedal sériový posilňovač riadenia, predná náprava odvodená z Fabie RS či výkonnejšia brzdová sústava. Kotúče boli dokonca aj vzadu. Nie nadarmo, veď táto Fabia zrýchľovala na stovku za 9,9 sekundy a jej maximálna rýchlosť sa blížila k údaju 200 km/h. Väčšinou sa silný dvojliter kombinoval s vyššími úrovňami vybavenia, takže „Superfabia“ stála takmer 500 000 korún, čím atakovala väčšiu Octaviu. Je len logické, že ich veľa nevzniklo. Podľa dostupných údajov zišlo z montážnych liniek českej automobilky len približne 10 000 exemplárov, čo nie je ani jedno percento z 1,7 milióna Fabií prvej generácie.


Nájsť dnes preto takéto auto kdesi v inzercii je vzácnosť, najmä ak má byť v solídnom stave. A je jedno, či hľadáte na českých, slovenských alebo nemeckých inzertných portáloch. Jednoducho, je to poriadna rarita. Teraz sme ale na portáli yauto.cz jeden kus našli. Ide navyše o kombi. Vyrobený bol v roku 2007, posledný rok výroby prvej generácie, takže má už motor AZJ. Vo výbave nechýba šesť airbagov, diaľkové uzamykanie, elektrické predné okná a zrkadlá, kožený volant, manuálna klimatizácia, palubný počítač, tempomat, stabilizačný systém ESP, tónované okná, predné hmlové svetlá či zliatinové disky. Viac ste si vtedy vo Fabii dopriať ani nemohli.
Na odometri má síce predávaná Fabia 2,0 MPI 191 626 kilometrov, ale podľa fotografií to vyzerá, že toto auto mal niekto naozaj rád. Solídne pôsobí lak aj interiér. Predávajúci si svoju „raritku“ cení na 68 000 českých korún, čo je približne 2 700 eur. Nie je to málo, ale niektorého z milovníkov Škody by táto ponuka mohla osloviť. V každom prípade ide o zaujímavý exemplár, ktorého cena môže časom rásť. Navyše je motor 2,0 MPI veľmi spoľahlivý. Má povesť nezničiteľného. Nezruinuje vás ani spotrebou. V kombinácii s 6-stupňovým manuálom si Fabia 2,0 MPI vypýta maximálne sedem litrov paliva. Tak ako, páči sa vám?