Fio bankaFio banka

Prémiový chaos: Audi opäť mení označovanie modelov. Tretíkrát v krátkom čase

Do roku 2017 Audi označovalo svoje modely zrozumiteľne. Potom zaviedlo systém, ktorému nerozumel nikto a v uplynulom roku ho zmenili spôsobom, ktorý tiež veľký zmysel nedával. Teraz sa to snažia napraviť.

05.02.2025 16:00
Audi Q3 45 TFSIe - 2021 Foto:
Tento spôsob označovania zaviedlo Audi po roku 2017. Nikto mu poriadne nerozumel.
debata (4)

Audi v priebehu necelých 8 rokov už tretíkrát zásadným spôsobom mení označovanie svojich modelov. A to je pomerne komplikovaný proces, ktorý z marketingového hľadiska jednotlivým modelom viac-či menej ublíži, pretože ruší ich identifikáciu, na ktorú boli klienti a priaznivci značky roky zvyknutí.

Pokiaľ sa to urobí nejakým rozumným a intuitívne pochopiteľným spôsobom, je to ešte ako tak akceptovateľné. Takýto intuitívny a ľahko uchopiteľný spôsob Audi malo a používalo ho dlhé roky. Automobilka sa ho rozhodla zrušiť v roku 2017 a nahradila ho príšerným spôsobom, ktorý nikomu nič nehovoril.

Do roku 2017 to bolo jednoduché. Mali ste označenia ako napríklad TFSI alebo TDI, ktoré znamenali typ motora, teda či ide o benzínový alebo naftový, a číslice za ním, napríklad 2.0 či 3.0 zasa jeho objem. S príchodom elektromobilov a plug-in hybridov ale tento typ označovania prestal dávať zmysel a tak v Ingolstadte vymysleli označovanie dvojčíslom, ktoré približne definovalo určité výkonové rozpätie, ale nijako nesúviselo s objemom motora.

Koncept Audi E Čítajte viac Šok: Audi sa v Číne vzdáva loga. Predstavilo úplne nové autá Audi E

Skratky, napríklad TFSI alebo TDI doplnili číslice, napríklad 35 alebo 45. Jediné, čo ste podľa nich dokázali odhadnúť (ak ste celý systém nemali naštudovaný a nepoznali ho naspamäť), bolo že motor 45 TDI bude výkonnejší než 35 TDI. Ale stávalo sa, že v jednotlivých modelových radoch boli motory s rovnakým označením úplne iné. Štvorvalec s objemom 1,5 litra v Audi A1 mal úplne rovnaké označenie ako dvojliter v Audi A4 – oba boli 35 TFSI.

Zmena prišla pred necelým rokom, na jar 2024. Vtedy v Audi konečne priznali, že označovanie jednotlivých verzií bolo nezrozumiteľné a prišli so zásadnou zmenou, ktorá mala „na dlhý čas“ označovanie jednotlivých modelov sprehľadniť.

Symbolicky, temer presne po štyroch rokoch, prišlo na prelome marca a apríla na náš trh v modernizovanej verzii a s novým označením Audi Q8 e-tron. Nielen ako SUV, ale aj športovejšie ladený Sportback. Audi s príchodom tohto modelu zmenilo spôsob označovania elektrických áut, malo ísť vždy o modelové označenie s párnym číslom – teda napríklad Q4 e-tron, Q6 e-tron alebo Q8 e-tron. Naopak, spaľovacie modely mali mať nepárne čísla – napríklad Audi A5.

JAGUAR MONOGRAM ARTISTS MARK 16X9 191124 Čítajte viac Odborníci o rebrandingu Jaguaru: Jednoducho katastrofa!

Tento nápad, ktorý mal dlhodobo vniesť do označovania modelov Audi poriadok, však nevydržal ani rok. Audi ho opäť mení a ani sa tomu nečudujeme. Konečne však môžeme povedať, že prichádza so zrozumiteľným systémom, ktorý do veľkej miery vychádza z toho, ktorým boli „audiny“ označované do roku 2017.

Alfanumerické označovanie modelov bude po novom pozostávať z jedného, alebo viacerých písmen a jedného čísla. Písmeno A bude vyhradené pre modely s klasickou karosériou, Q pre SUV. Čísla – v súčasnosti od 1 do 8 – umožňujú jednoznačnú klasifikáciu (pozicioning) nezávisle od druhu pohonu. Teda Audi A1 bude menšie auto nižšej triedy ako Audi A3 a to bude menšie ako Audi A5. Rovnaké to bude aj pri SUV s písmenom Q na začiatku, teda Audi Q3 bude menšie než Audi Q5. Doterajšie rozdeľovanie párnych a nepárnych čísel podľa technológie pohonu končí.

mazda Čítajte viac Mazda predstavila nové minimalistické logo. Dizajnéri ho chvália

Vďaka tejto klasifikácii podľa veľkosti a pozicioningu všetky plne elektrické modely budú môcť používať rovnakú kombináciu čísel a písmen ako modely so spaľovacím motorom. Potrebné rozlíšenie medzi jednotlivými modelmi a ich derivátmi v portfóliu bude zabezpečené označením typu karosérie (napr. Avant, Limuzína alebo Sportback) spolu s doteraz známymi skratkami typu pohonu (napr. e-tron, TFSIe, TFSI alebo TDI). Elektromobily budú naďalej označované ako e-tron. Jednoduché a prehľadné, jediné čo v tomto označovaní trochu absentuje, je odlíšenie výkonových verzií pre každom zo spomenutých druhov pohonu.

Takže Audi A6 Avant TFSI bude benzínové kombi vyššej triedy, Audi A6 Avant TDI bude naftové a Audi A6 Avant e-tron bude elektromobil. Súčasné modely podľa tohto jednoduchšieho systému preznačované nebudú. Prvý modelom, ktorý bude tento nový typ označenia mať, bude práve vyššie spomenuté Audi A6, ktoré bude predstavené začiatkom marca.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Audi #označovanie áut
Články podľa značiek