Volkswagen oznámil, že podáva žalobu proti indickej vláde v súvislosti s daňovými požiadavkami vo výške približne 1,4 miliardy dolárov. Tento krok prichádza po dlhodobých sporných rokovaniach medzi spoločnosťou a indickými daňovými orgánmi, ktoré vyústili do rozdielnych interpretácií daňových povinností Volkswagenu v Indii.
Podľa oficiálnych vyhlásení Volkswagenu ide o spor, ktorý súvisí s hodnotením zdaniteľných príjmov a transakcií uskutočnených na indickom trhu. Indické daňové úrady tvrdia, že automobilka nezahrnula do svojich daňových priznaní všetky relevantné transakcie, čo viedlo k požiadavke na doplatenie dane. Naopak, Volkswagen odmieta tieto obvinenia a tvrdí, že daňové výpočty boli vykonané nesprávne a bez náležitého zohľadnenia medzinárodných daňových pravidiel.

Môžeme byť konkrétni: India v rámci doteraz najväčšej požiadavky na dovoznú daň vlani v septembri vyzvala Volkswagen, aby doplatil 1,36 miliardy amerických dolárov za to, že rozdelil dovoz niektorých komponentov pre automobily VW a Škoda v snahe zaplatiť nižšie clo.
Indické úrady tvrdia, že Volkswagen doviezol „takmer celé“ autá v nezmontovanom stave, na ktoré sa vzťahujú clá 30 až 35 %. Tým, že nesprávne klasifikoval tento import ako „jednotlivé diely“ dodávané samostatne, zaplatil clá len vo výške 5 až 15 %.

Spoločnosť Volkswagen India pre súd uviedla, že informovala indickú vládu o svojom modeli „dovozu po častiach“ a v roku 2011 dostala vyrozumenie o jeho podpore. Volkswagen argumentuje tiež, že nie je povinný platiť vyššie dane, pretože nedovážal diely pre autá spolu ako jednu súpravu, ale namiesto toho ich posielal oddelene, pričom ich skombinoval s niektorými miestnymi komponentmi pri výrobe áut.
India však tvrdí, že ide de facto o podvod. Miestna divízia Volkswagenu podľa indických vládnych úradníkov pravidelne zadávala hromadné objednávky na autá prostredníctvom interného softvéru, ktorý ju spájal s dodávateľmi v Českej republike, Nemecku, Mexiku a ďalších krajinách. Po zadaní objednávky ju softvér rozdelil na hlavné komponenty, na zhruba 700 až 1500 pre každé vozidlo v závislosti od modelu, ktoré sa dodávali samostatne.

Tento právny spor môže ovplyvniť nielen bilaterálne vzťahy medzi Nemeckom a Indiou, ale aj širšie medzinárodné obchodné prostredie, pretože sa z neho môže stať precedens, ktorý povedie k ďalším súdnym sporom. Volkswagen totiž nie je jedinou automobilkou, ktorá tento postup používa v snahe vyhnúť sa vyšším clám na veľkých rozvíjajúcich sa trhoch.