Ešte koncom minulého roku sme písali o tom, že fúzia medzi Nissanom a Hondou je v podstate „hotovou vecou“. Spojenie malo pomôcť obom spoločnostiam posilniť pozíciu na trhu predovšetkým elektrických a elektrifikovaných vozidiel. Nissan, ktorý je v doslova existenčných problémoch, navyše hľadal ekonomicky silného partnera, ktorý by mu po „rozkmotrení sa“ s Renaultom pomohol stabilizovať situácia. A to Honda jednoznačne bola. Spolu s Nissanom malo byť tretím do partie Mitsubishi, ktoré bolo aj predtým súčasťou aliancie s Renaultom a Hondou.
Koncom januára však Mitsubishi oficiálne oznámilo, že do partnerstva s Hondou a Nissanom nevstúpi. Dôvodom sú hlavne obavy, že príliš silná Honda by ich fakticky pohltila. Mitsubishi už má podobnú skúsenosť s prístupom Renaultu a Nissanu, keď obom veľkým automobilkám boli dobrí akurát na zdieľanie technológií a otvorenie dverí na niektoré trhy, ktoré má Mitsubishi dobre podchytené.
Proti spojeniu Nissanu a Hondy už dlhší čas vehementne protestuje aj známy a kontroverzný automobilový manažér Carlos Ghosn, ktorý viedol automobilku Nissan takmer dve desaťročia a napokon je veľmi dramatickým spôsobom opustil. Podľa neho vzhľadom na nepomer v ekonomickej sile Hondy a jej dvoch nádejných partnerov pôjde skôr o ich faktické prevzatie, než o alianciu.
„Neviem si ani na chvíľu predstaviť, ako to bude fungovať medzi Hondou a Nissanom, pokiaľ nepôjde o prevzatie, pokiaľ to nebude aspoň skryté prevzatie Nissanu a Mitsubishi Hondou, ktorá bude (alianciu, pozn. redakcie) riadiť,“ povedal Ghosn. Tomu by nepriamo nasvedčoval aj fakt, že Honda prejavila eminentný záujem o zostávajúci podiel Renaultu v Nissane.

Najnovšie sa aj Nissan rozhodol odstúpiť od memoranda o porozumení s Hondou v súvislosti s fúziou pod holdingovú spoločnosť, k čomu malo prísť už v auguste 2026. Informoval o tom japonský obchodný denník Nikkei.
Ale rozhovory stroskotali po návrhu Honda Motor Co. prevziať podiel priamo v Nissan Motor Co. a urobiť z Nissanu dcérsku spoločnosť Hondy, informoval Nikkei 5. februára. Teda stalo sa presne to, pred čím už dávnejšie varoval Carlos Ghosn. Obe spoločnosti rokovania podľa japonského denníku prerušili, no návrh na spojenie nezmietli úplne zo stola. Chcú vraj zvážiť aj iné spôsoby integrácie alebo spolupráce, a to aj v oblasti elektrických vozidiel, uviedol Nikkei. Honda navyše Nissanu vyčítala aj veľmi slabý pokrok v snahe o jeho ozdravenie a reštrukturalizáciu.
Nissan a ani Honda zatiaľ k celej záležitosti oficiálne stanovisko nevydali. Informovať chcú v najbližších dňoch.