Preznačovanie áut, teda ich predaj pod inou značkou, než pod akou boli pôvodne vyrábané, nie je až taký zriedkavý jav. Nie vždy však dopadne dobre. Mnohí si určite spomenú napríklad na Chrysler Voyager, ktorý bol kedysi pomerne populárny aj v našich končinách a keď sa z neho stala Lancia, na trhu rýchlo skončil.
Trochu iný prístup si zvolila značka DR Automobiles. To je talianska automobilová spoločnosť založená v roku 2006 Massimom Di Risiom. Špecializuje sa na predaj vozidiel vyrábaných rôznymi čínskymi automobilkami, ako sú Chery, JAC Motors, BAIC a Dongfeng. Tieto vozidlá DR Automobiles mierne upraví pre európsky trh a predáva ich pod vlastným označením ako napríklad DR 3.0, DR 5.0, DR 6.0 alebo DR 7.0. A to bez ohľadu na to, ktorá čínska automobilka ich vyrobila.
Ak vám to pripadá ako divný nápad, ktorý nemá šancu uspieť, tak treba povedať, že napríklad v Taliansku predala v roku 2024 DR Automobiles viac ako 32 000 áut, čím predbehla značky ako Alfa Romeo alebo Volvo. A len pre zaujímavosť – táto značka práve vstupuje aj na slovenský trh. Predaj začína v Nitre a jej autosalón si už môžete pozrieť aj v bratislavskom Lamači.
Vo väčšej miere sa však v súčasnosti pripravuje takéto „preznačkovanie“ medzi americkým koncernom General Motors a kórejským výrobcom automobilov Hyundai-Kia. Oba koncerny sa podľa neoficiálnych informácií už dohodli na tom, že kórejské minivany sa v USA pokúsia presadiť, do úvahy z koncernu GM prichádza najmä značka Chevrolet. Tá to už totiž pred pár rokmi týmto spôsobom skúsila s Nissanom NV200. Prvým, ktorý by mala takýto „rebranding“ podstúpiť, je futuristický Hyundai Staria, ktorý je globálne dostupný v osobnej a aj úžitkovej verzii ako Staria Cargo. My sme mali možnosť tento model vyskúšať v osobnej verzii:

Prvé pomerne všeobecné informácie o bližšej spolupráci General Motors s kórejskými automobilkami sa objavili už minulý rok na jeseň. Oba koncerny vyhlásili, že budú spoločne vyvíjať a vyrábať autá, spaľovacie motory, vodíkové technológie a elektromobily. Spolupráca bude zrejme zahŕňať aj spoločné získavanie surovín na batérie a ocele. Treba povedať, že pod Hyundai patrí aj spoločnosť Hyundai Steel Co., ktorá patrí k veľkým producentom ocele. Začiatkom tohto roku finančný riaditeľ Hyundai Lee Seung Jo potvrdil, že spolupráca bude zahŕňať aj vstup koncernu Hyundai Motors na americký trh s ľahkými úžitkovými autami a diať sa tak bude zrejme vyššie uvedeným spôsobom – kórejské vany sa objavia v USA pod logom niektorej zo značiek GM, zrejme Chevroletu, začne to už spomínanou Stariou.
A zrejme nebude jedinou. Po nej by mala do USA prísť séria elektrických dodávok Kia PBV. Ide o novú divíziu Kia PBV (Platforma Beyond Vehicle), ktorá sa zamerala na novú generáciu viacúčelových elektromobilov. Kia už v minulom roku na jeseň ukázala koncepčnú dodávku PV5, z nej odvodený mikrobus, verziu so zvýšenou strechou a tiež väčší koncept PV7. Všetky spája variabilná elektrická platforma, ktorá umožňuje meniť dĺžku karosérie, rázvor, kapacitu batérie či vyberať medzi pohonom predných, zadných, alebo všetkých kolies. Kia tvrdí, že nové vozidlá sa nabijú z 10 na 80 % za 30 minút, čo je približne čas na obednú prestávku.
Produkčná verzia Kie PV5 by sa do predaja v USA mala dostať koncom tohto roka alebo začiatkom roku 2026, pravda za predpokladu, že clá alebo obchodná vojna tieto plány nenarušia. Je taktiež pravdepodobné, že by sa taktiež objavili „pod hlavičkou“ Chevroletu, rovnako ako Hyundai Staria.
Spojenie s GM môže byť teraz pre Kórejcov mimoriadne dôležité, pretože zvýšenie americkej participácie na ich kompletovaní by ich mohlo uchrániť od možných vyšších ciel. Aktuálne je však situácia pomerne nepredvídateľná a ako napokon plánované americko-kórejské partnerstvo dopadne, si netrúfajú predpovedať ani analytici.