S chronickými opilcami za volantom či vodičmi, ktorí permanentne porušujú maximálnu povolenú rýchlosť bojujú v mnohých krajinách. V Poľsku či v Rakúsku má polícia právo zhabať pri opakovaných či mimoriadne nebezpečných priestupkoch previnilcovi auto. Jednoducho prepadne štátu. Táto prax sa zapáčila aj ruskej polícii. Už v roku 2022, teda rok po invázii ruských vojsk na Ukrajinu, vstúpila do platnosti novela trestného zákona, ktorá umožnila prepadnutie áut za opakovanú jazdu pod vplyvom alkoholu, ako aj za jazdu bez vodičského oprávnenia, viacnásobnú jazdu v protismere alebo za prekročenie povolenej rýchlosti.
Netušíme, či sa ruským mužom zákona podarilo odradiť vodičov od nebezpečného správania, v každom prípade sa z konfiškácie stal bezodný zdroj áut, ktoré skončia v majetku ministerstva obrany alebo hnutia Ľudový front. Kým v druhej polovici roka 2022 polícia zhabala 614 vozidiel, v prvej polovici roka 2024 to bolo už 5 800 áut. Jedná sa teda o desiatky tisíc áut. A hádajte, čo sa s nimi deje ďalej? Ako informuje Kommersant, vozidlá sú posielané priamo na rusko-ukrajinský front. Majitelia, i keď porušili dopravné predpisy, nemajú šancu získať auto späť, ani keď je v lízingu.
Jeden z previnilcov sa obrátil aj na ústavný súd, no neuspel. „Takéto opatrenie je primerané spoločenskej nebezpečnosti činu, je opodstatnené a je zamerané na zaistenie verejnej bezpečnosti a predchádzanie novým trestným činom,“ uvádza sa v zamietavom rozhodnutí súdu v prípade Danila Lazovského, ktorému auto polícia zhabala v auguste. Okrem toho bol odsúdený na 180 hodín verejných prác. Lazovský argumentoval, že rozsudok bol vynesený bez zohľadnenia jeho rodinných pomerov a záväzkov voči tretím osobám, keďže auto splácal. Nepomohlo.
Dostať sa do pasce nie je až také ťažké. Na začatie trestného konania stačí opakovaný priestupok do jedného roka. Šoférovanie bez vodičského oprávnenia sa stalo dokonca samostatným trestným činom a auto je považované v rukách previnilca za zbraň. V poslednom čase súdni exekútori z pravidelne informujú o prevode vozidiel zabavených vodičom pre potreby „špeciálnej vojenskej operácie“ (SVO). Guvernér regiónu Burjatsko Alexej Tydenov dokonca poveril tamojšie ministerstvo dopravy a Štátny inšpektorát bezpečnosti dopravy, aby vypracovali mechanizmus na presun zhabaných vozidiel do zóny SVO.
„Nech sú vozidlá uvedené do akcie, nech sú naši vojaci zásobení dobrými autami,“ napísal Tydenov na sieti Telegram. Výskumníčka Inštitútu pre problémy s presadzovaním práva Jekaterina Koďjeva má na vec ale iný názor. Tento inštitút sa podľa nej používa, či skôr zneužíva príliš často a predstavuje nerovnováhu v sankciách. Konfiškácia je totiž bežná v prípadoch keď nedôjde k žiadnym škodám ani zraneniam, ale pri nehodách, keď ľudia prídu vinou vodiča o zdravie alebo o život, ostane auto v majetku vlastníka. Jednoducho, kriminalizácia sa z pohľadu policajných štatistík ukázala v Rusku ako veľmi „zisková“, tvrdí Koďjeva.