Európsky trh s novými osobnými automobilmi vlani rástol minimálne – len o 0,9 percenta, celkovo sa zaregistrovalo 12 909 741 nových osobných áut. Vyplýva to z dát spoločnosti JATO Dynamics pre EÚ.
Slabý rok pre elektromobily
Napriek miernemu nárastu registrácií bol rok 2024 už piatym rokom po sebe, v ktorom registrácie nových áut nedosiahli ani úroveň spred pandémie. A nejde o žiadne drobné rozdiely – európsky automobilový trh sa od príchodu pandémie v roku 2020 zmenšil o takmer 2,9 milióna kusov.
Minulý rok sa v EÚ nedarilo predaju elektromobilov. Pre názornosť – medzi rokmi 2019 a 2020 vzrástol ich predaj o 107 percent, medzi rokmi 2020 a 2021 o 63 percent medzi rokmi 2021 a 2022 o 29 percent a medzi rokmi 2022 a 2023 o 28 percent. V uplynulom roku však bolo v EÚ zaregistrovaných 1 985 996 nových elektromobilov, čo značí pokles o 1,2 percenta.
Pokles registrácií sa zákonite prejavil aj na trhovom podiele elektromobilov v EÚ, ktorý sa v uplynulom roku medziročne znížil z 15,7 na 15,4 percenta. Podľa agentúry JATO za týmto poklesom skrývajú nejasnosti ohľadom poskytovania dotácií, vysoká priemerná cena elektromobilov a ich nízka zostatková hodnota, ako aj obavy z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry. Analytici očakávajú, že v tomto roku sa situácia obráti, trh s elektromobilmi majú rozhýbať hlavne nové lacnejšie modely, ktorých príchod sa očakáva v tomto roku.
Nórsko si udržalo v roku 2024 s 88-percentným podielom svoju pozíciu najsilnejšieho trhu s elektromobilmi . Nasledovalo Dánsko (51 %), Švédsko (35 %) a Holandsko (34,7 %). Dánsko, Belgicko, Nórsko, Luxembursko a Holandsko boli piatimi krajinami v Európe, kde elektromobily získali medziročne najväčší podiel na trhu, naopak medziročne elektromobily najviac klesli v Nemecku, Írsku, Fínsku, Rumunsku a Švédsku.

Pokiaľ ide o značky, ktoré predávajú najviac elektromobilov, trh zostal v roku 2024 stabilný. Ich najväčším výrobcom zostal koncern Volkswagen s viac ako 427 000 zaregistrovanými novými autami. Na druhom mieste skončila Tesla a na treťom Stellantis. Ten zostal v prvej trojke najväčších výrobcov elektromobilov napriek tomu, že zaznamenal 10-percentný pokles v ich predajoch.
SUV stále dominujú
Najpredávanejším segmentom vozidiel v Európe zostali SUV, a to aj napriek tomu, že rast v tejto kategórii sa za posledné tri roky zmiernil. Napriek tomu majú na trhu ohromný 54-percentný podiel, čo značí takmer 7 miliónov predaných SUV v roku 2023.
Takmer štvrtina z celkového počtu nových SUV zaregistrovaných v minulom roku v Európe vyrobil koncern Volkswagen, T-Roc a Tiguan patrili medzi desať najpredávanejších modelov v tejto kategórii. Druhým najväčším producentom SUV zostal Stellantis s takmer 800 000 registrovanými kusmi (o 7 % menej ako v roku 2023), na treťom mieste skončil koncern Hyundai-Kia so 705 500 registrovanými kusmi (pokles o 1 %).
Darilo sa Sanderu, prepadol Fiat 500
Pokiaľ ide o konkrétne modely, tak po skončení vlády Volkswagenu Golf ako najobľúbenejšieho európskeho modelu osobného vozidla v roku 2021 nasledovali každoročné zmeny na prvej pozícii. V roku 2022 získal korunu Peugeot 208, v roku 2023 to bola Tesla Model Y a v uplynulom roku to bola Dacia Sandero – ktorá od roku 2021 skončila každý rok v prvej trojke najpredávanejších modelov. Sandero sa stalo najpredávanejším autom v Španielsku a Portugalsku a medzi päť najpredávanejších modelov sa dostalo vo Francúzsku, Taliansku, Belgicku, Rakúsku a Rumunsku.

Nedarilo sa Tesle Model Y, jej predaj sa prepadol o 17 % a americký elektromobil nielenže neobhájil titul najpredávanejšieho auta v EÚ, ale prepadol sa až na štvrté miesto. Napriek tomu bol Model Y vlani najpredávanejším autom v Holandsku, Švédsku, Švajčiarsku, Dánsku a Nórsku.
Nad očakávanie sa darilo aj Volkswagenu Golf, najmä na silných trhoch vrátane Nemecka, Talianska, Rakúska a Španielska, ale veľmi úspešný bol aj na Slovensku. Napriek tomu 215 700 kusov zaregistrovaných v minulom roku je neporovnateľných so 445 600 a 410 300 kusmi zaregistrovanými v rokoch 2018 a 2019.
Ďalej v rebríčku modelov zaznamenali veľký medziročný posun nahor BMW X1 (+30 %), Seat Ibiza (+34 %), Opel/Vauxhall Astra (+38 %), Jeep Avenger (+93 %), Suzuki Swift (+38 %), Mercedes triedy E (+33 %), Seat Leon (+39 %), Mercedes EQB (+58%), Mercedes GLC Coupe (+37%) a BMW X2 (+54%).

Medzi novými automobilmi, ktoré boli predstavené medzi rokmi 2023 a 2024 bolo zaregistrovaných 78 000 kusov z modelu Volvo EX30, ktoré sa tak stalo tretím najpredávanejším BEV v Európe. Relatívne dobrý štart mal aj elektromobil Volkswagen ID.7, z ktorého sa zaregistrovalo 32 200 kusov a aj nové MG3 zaznamenalo slušné predaje na úrovni 31 300 kusov.
Z rebríčku top 50 najviac klesli Fiat 500, ktorého predaj sa medziročne znížil o 46 percent (90 066 predaných áut), Mini kleslo o štvrtinu (94 612 predaných áut) a Tesla Model Y klesla o 17 percent (209 214 predaných áut).
Nasleduje rebríček 50 najpredávanejších áut v Európe v roku 2024.