Audi vyvinulo nový mild-hybrid MHEV plus. Spotrebu znižuje aj o pol litra

Audi konečne prichádza s druhou generáciu mild-hybridného systému. Používa až dva elektromotory. V podstate ale len dobieha konkurenciu.

07.02.2025 12:00
debata (2)
Nový mild-hybridný systém MHEV-plus sa skladá... Foto: Audi
Audi - mild-hybridný systém MHEV plus Nový mild-hybridný systém MHEV-plus sa skladá zo štartéra-generátora, z prídavného elektromotora na výstupnom hriadeli prevodovky a relatívne veľkej LFP batérie s kapacitou 1,7 kWh. To zodpovedá skôr full-hybridom než mild-hybridom.

Audi sa v posledných rokoch sústredilo na elektromobily a plug-in hybridy. Mild-hybridnú technológiu síce používalo, ale venovalo jej minimálnu pozornosť. Doterajšie mild-hybridy Audi totiž pracovali len so štartérom-generátorom (PSM) pripojeným k remenici kľukového hriadeľa pomocou drážkovaného remeňa. To znamená, že takýto mild-hybrid nemohol nikdy využiť čisto elektrický pohon. To sa však teraz mení. Technológia MHEV plus totiž do systému pridáva druhý 48 V elektromotor TSG, ktorý je pripojený cez ozubený prevod k výstupnému hriadeľu automatickej prevodovky. Tento elektromotor má výkon 18 kW a krútiaci moment 230 Nm, no zároveň vie zabezpečiť rekuperačný výkon až 25 kW.

Audi A5 Avant - 2024 Čítajte viac Audi A5: Zabudnite na A4. Toto auto ho nahrádza

Vďaka tomu dokáže pri nízkom zaťažení a dostatočne nabitej batérii zabezpečiť aj krátkodobý čisto elektrický pohon, a to až do rýchlosti 140 km/h. Nad touto rýchlosťou sa TSG odpojí od prevodovky pomocou ozubenej spojky. Systém vie tiež zachrániť viac kinetickej energie pri spomaľovaní. Táto sa ukladá do batérie s chémiou LFP s kapacitou až 1,7 kWh, čo zodpovedá skôr full-hybridom než mild-hybridom. Štartovanie motora má však naďalej na starosti pôvodný remeňový štartér-generátor. Audi už MHEV plus nasadilo do nových modelov Audi A5 a SUV Q5. V kombinácii s naftovým motorom 2,0 TDI (150 kW) ušetrí modernejší mild-hybrid 0,39 litra nafty na 100 km, čím klesne spotreba na 4,8 litra.

Audi - mild-hybridný systém MHEV plus
Audi - mild-hybridný systém MHEV plus
+6Audi - mild-hybridný systém MHEV plus

Pri benzínovej verzii s motorom 3,0 TFSI (270 kW) dokáže nová technológia zredukovať apetít 6-valca až o 0,74 litra benzínu na 100 km. Možno sa to nezdá veľa, ale dnes sa cení každý ušetrení gram CO2. Pri naftovom motore je úspora 10 gramov na kilometer a pri benzínovom 6-valci až 17 g. Audi tvrdí, že systém je navrhnutý tak aby bol efektívny aj pri nízkych teplotách. O batériu sa stará teplotný manažment, ktorý ju udržuje v rozmedzí od 25 do 60 stupňov Celzia. Elektronika tiež harmonizuje rekuperatívne a hydraulické brzdenie. Okrem úspory paliva sa MHEV plus podieľa aj na lepšej dynamike, keďže spaľovací motor podporuje TSG prídavným krútiacim momentom. Reakcie na plyn sú tak spontánnejšie.

Audi A5L - 2024 Čítajte viac Audi A5L: Tak predsa, sedan ‘A4‘ prežije. Ale len v Číne

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Audi #Audi A5 #mild-hybrid
Články podľa značiek