Clá, ktorými sa v súčasnosti americký prezident Donald Trump vyhráža doslova celému svetu, sú dvojsečnou zbraňou a v konečnom dôsledku sa môžu obrátiť proti americkým firmám, ktoré majú chrániť. Jedným z mála šéfov veľkých amerických spoločností, ktori si dovolili vysloviť pochybnosti o dlhodobej zmysluplnosti americkej konfrontačnej obchodnej politiky je šéf Fordu Jim Farley. Ten varuje, že zavedené clá môžu mať devastujúci vplyv nielen na konkurencieschopnosť značky Ford, ale aj na celý sektor automobilovej výroby v USA.
Farley svoje obavy vyjadril v rozhovore pre televíznu stanicu CNBC, pričom spochybnil užitočnosť ciel vo výške 25 % na dovoz z Kanady a Mexika. „Clá by mali dopad nielen na zisky, ale aj nepriaznivo ovplyvnili pracovné miesta v USA… Vyššie náklady spojené s clami by následne znamenali zvýšenie cien pre zákazníkov,“ uviedol Farley.

So zavádzaním ciel je situácia neprehľadná, pretože Trump reaguje nevypočítateľne. V pondelok tretieho februára o 30 dní odložil začiatok platnosti ciel vo výške 25 % na dovoz z Kanady a Mexika, no clo vo výške 10 % na import z Číny nadobudlo účinnosť už v utorok 4. februára. Automobilový priemysel tvorí až 26 % celkového dovozu z Mexika a 12 % z dovozu z Kanady, čo svedčí o tom, aký rozsiahly môže byť vplyv týchto ciel.
V utorok 11. februára Trump navyše nečakane ohlásil nové clá vo výške 25 percent na dovážané oceľ a hliník, ktoré by mali platiť od marca. Tento zvláštny prístup ešte viac komplikuje situáciu v dodávateľských reťazcoch. Slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič už varoval, že tieto clá môžu podporiť infláciu a narušiť hlboko integrované výrobné reťazce medzi EÚ a USA, čo by mohlo negatívne ovplyvniť podnikanie a zvýšiť ceny pre spotrebiteľov.

Farley zdôrazňuje, že ak by clá platili len niekoľko týždňov, automobiloví výrobcovia by ich mohli zvládnuť. „Ak sa však tarify budú predlžovať, bolestivo zasiahnu tržby a zisky firiem v našom odvetví,“ varoval šéf Fordu. Dodal, že takýto scenár by mohol priniesť nielen finančné straty, ale aj významné narušenie celého dodávateľského reťazca a zníženie investícií do inovácií a výskumu.
Hoci clá boli pôvodne navrhnuté ako opatrenie na ochranu amerických výrobcov pred zahraničnou konkurenciou, z dlhodobého hľadiska môžu mať opačný efekt. Zvýšené náklady na výrobu, narušenie dodávateľských reťazcov a potenciálne straty pracovných miest predstavujú vážnu hrozbu nielen pre Ford, ale aj pre celý automobilový priemysel v USA.