Nová štúdia ukazuje, že intenzívne blikajúce svetlá môžu vyvolať u moderných vozidiel jav, ktorý odborníci opisujú ako „digitálne epileptické záchvaty“. Tento fenomén, hoci zdanlivo absurdný, predstavuje reálne riziko pre stabilitu a bezpečnosť riadiacich systémov automobilov a tým pádom aj pre bezpečnosť posádky.
Digitálne epileptické záchvaty
Moderné vozidlá sú vybavené pokročilými riadiacimi jednotkami, množstvom senzorov a procesorov, ktoré získavajú dáta o ceste, premávke a ostatných vozidlách, následne ich analyzujú a vyhodnocujú tak, aby sofistikované asistenčné systémy zasahovali adekvátne a v pravý čas.
Výskumníci z Ben-Gurionovej univerzity v izraelskom Negeve a z japonskej spoločnosti Fujitsu zistili, že autá s pokročilými asistenčnými systémami vodiča (ADAS), ako je Tesla Autopilot alebo Ford BlueCruise, môžu mať „digitálne epileptické záchvaty“ kvôli blikajúcim svetlám na záchranných vozidlách. A čo si treba pod tým predstaviť?

Výskumníci sa zmerali na analýzu nehôd v USA v rokoch 2018 až 2021, keď americké úrady zaznamenali viac ako desiatku zvláštnych dopravných nehôd, pri ktorých vozidlá jazdiace v čiastočne autonómnom režime narazili do áut záchranných zložiek. Spoločným menovateľom týchto havárií bol fakt, že pri všetkých mali sanitky, policajné či hasičské automobily spustené majáky.
„Od začiatku bolo jasné, že nehody majú súvislosť s rozsvietenými majákmi,“ povedal pre Wired Ben Nassi, výskumník zameraný na kyberbezpečnosť „Hasičské a policajné autá ako aj sanitky sa líšia tvarom aj veľkosťou, nešlo teda o typ vozidla, ktorý spôsoboval toto zlyhanie,“ doplnil.
Výskumníci zistili, že najpravdepodobnejším problémom sú intenzívne blikajúce svetlá majákov. Senzory áut, ktoré neboli vybavené aj lidarmi (napríklad Tesly), mali rýchlo sa meniace intenzívne svetelné signály problém spracovať a „skolabovali“. Práve tento jav nazvali „digitálnym epileptickým záchvatom“.
V reakcii naň predstavili koncept, respektíve softvérovú ochranu s názvom Caracetamol. Tento systém bol navrhnutý ako riešenie, ktoré má za úlohu „utíšiť“ digitálne systémy vozidiel pri náhlom náraste stimulov vyvolaných blikajúcimi svetlami. Podobne ako liek na utíšenie bolesti, ktorým sa výskumníci pri hľadaní názvu pre svoje riešenie inšpirovali, Caracetamol funguje ako „digitálne analgetikum“ pre automobilové riadiace jednotky.
Softvérový liek
Caracetamol využíva pokročilé algoritmy a filtráciu vstupných signálov, pričom v reálnom čase monitoruje vonkajšie svetelné podmienky. Pri zistení abnormálnych impulzov automaticky aktivuje ochranné mechanizmy, ktoré zabraňujú preťaženiu elektroniky a znižujú riziko „digitálnych záchvatov“. Tento prístup je podľa odborníkov prelomový, pretože umožňuje nielen identifikáciu potenciálne nebezpečných stimulov, ale aj ich efektívnu neutralizáciu.

Výskumníci vysvetlili, že vývoj Caracetamolu predstavuje významný pokrok v oblasti ochrany digitálnych systémov a jeho implementácia môže prispieť k zníženiu počtu nepredvídateľných udalostí, ktoré môžu ohroziť posádku áut a ostatných účastníkov cestnej premávky.
Aj keď sa „digitálne epileptické záchvaty“ objavujú u áut len zriedka, s pokrokom vo vývoji asistentov pre autonómnu jazdu môžu pribúdať. Vývojári preto intenzívne skúmajú možnosti integrácie technológií akou je aj Caracetamol do nových modelov vozidiel. Okrem softvérových riešení sa zvažujú aj úpravy hardvéru, ktoré by minimalizovali vplyv intenzívnych vonkajších stimulov na elektronické systémy.
Samotná štúdia, ktorá preukázala súvislosť medzi blikajúcimi majákmi a zlyhaním áut jazdiacich v autonómnom alebo čiastočne autonómnom režimu potrebuje ešte dodatočnú verifikáciu, pretože sa zaoberala pomerne úzkou vzorkou kamier a áut a autori priamo nespolupracovali so žiadnou automobilkou. Pravdou však je, že veľké automobilové spoločnosti sa do skúmania tohto zvláštneho fenoménu zatiaľ príliš „nehrnú“.