Fio bankaFio banka

Pri budovaní najdlhšieho cestného tunela v Európe využili aj psychológov

Tunel Lærdal v Nórsku má dĺžku vyše 24 kilometrov. Otvorili ho pred 25 rokmi a v lete začne jeho veľká rekonštrukcia.

13.02.2025 12:00
Laerdalstunnel Foto:
Takto vyzerajú "jaskyne" v tuneli Lærdal.
debata (3)

Nórsky tunel Lærdal s celkovou dĺžkou 24,5 kilometra je najdlhším cestným tunelom na svete. Oficiálne ho otvorili 27. novembra 2000. Len pre zaujímavosť – jeho výstavba trvala približne štyri roky, zatiaľ čo slovenský tunel Višňové s dĺžkou 7,5 kilometra sa stavia už vyše 25 rokov a stále nie je dokončený.

Vďaka nemu sa výrazne skrátila cesta medzi mestami Oslo a Bergen. Pôvodná trasa cez horské priechody bola totiž o viac než 120 km dlhšia a v zime aj relatívne náročná.

Významnou inováciou tunelu Lærdal je jeho dizajn zameraný na zníženie únavy vodičov. Sú v ňom na základe odporúčaní psychológov strategicky umiestnené tri rozsiahle osvetlené jaskyne s možnosťou parkovania, pričom prvá sa nachádza približne 7,2 km od začiatku tunela, druhá na kilometri 12,1 km a tretia približne 16,7 kilometra od vjazdu od vjazdu.

Prejazd tunelom Lærdal:

„Jaskyne“ sú navyše na základe psychologických štúdií špeciálne osvetlené. Použili v nich modré a žlté svetlo spôsobom, pripomínajúcim východ Slnka. Navyše modrá farba podporuje príjemné pocity a koncentráciu a žltá zvyšuje bdelosť a pozornosť vodičov. To prispieva k zníženiu rizika únavových nehôd pri dlhej jazde v monotónnom prostredí.

Okrem jedinečného osvetlenia je tunel vybavený moderným ventilačným systémom so samostatnou čističkou vzduchu. Systém zabezpečuje výmenu vzduchu s kapacitou až 2,5 milióna kubických metrov za hodinu a zohráva kľúčovú úlohu pri udržiavaní čerstvého vzduchu a efektívnom odstraňovaní škodlivých plynov v uzavretom priestore s extrémnou dĺžkou. To je mimoriadne dôležité aj preto, lebo tunel je postavený bez núdzových východov.

Vjazd do tunela je pomerne nenápadný. Foto: W. Bulach
Laerdalstunnelen Vjazd do tunela je pomerne nenápadný.

Konštrukcia tunela je rozdelená do niekoľkých sekcií, pričom každá disponuje vlastným systémom osvetlenia a monitorovacou technikou. Od augusta tohto roku bude Lærdal najbližšie štyri roky každú noc od 18:00 do 6:00 úplne uzavretý, čo je pre motoristov mimoriadne nepríjemné. Potrebuje totiž renováciu a bude vylepšený, aby získal ďalšie miesta, kde možno v núdzi auto odparkovať, ale sa s ním otočiť, pribudnú evakuačné komory a modernizované technické miestnosti.

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Nórsko #tunel Lærdal #najdlhší tunel #Laerdal
Články podľa značiek