Fiat Panda nezomrie. Pandina príde o dva roky aj so ‘spaľovákom‘

Zarábať dnes na malých autách je veľmi náročné. Fiat sa však na to predsa len podujme. Grande Panda dostane menšiu a lacnejšiu sestru. Možno sa bude volať Pandina.

13.02.2025 18:00
debata (1)
Fiat Pandina, ktorý bude ideovým nástupcom... Foto: Fiat
Fiat Centoventi Concept - 2019 Fiat Pandina, ktorý bude ideovým nástupcom súčasnej Pandy, chce čerpať nápady z niekdajšieho konceptu Centoventi.

Najväčšou hviezdou Fiatu je nedávno predstavená Grande Panda. Už jej názov naznačil, že talianska automobilka počíta aj s niečím menším. Nehovoríme pritom o novom Fiate 500, ktorý sa momentálne vyrába a predáva výlučne s elektrickým pohonom. Náhradu potrebuje aj za pôvodnú Pandu. Veď tá má už takmer štvrťstoročie. A Fiat na nej naozaj pracuje. Nie je to však ľahká úloha, pretože od malého auta sa očakáva nízka cena. A tu je kameň úrazu. Ak by bola nová Panda elektrická, môžeme na cenovú dostupnosť zabudnúť. Tak ako v prípade elektrickej päťstovky. Fiat sa preto poučil a novú Pandu, ktorá by sa mohla volať Pandina, vyvíja od začiatku s tým, že bude dostupná okrem čisto elektrickej verzie aj s hybridným motorom.

Fiat Grande Panda - 2025 Čítajte viac Fiat Grande Panda odhalil všetky tajomstvá. Príde aj so ‘spaľovákmi‘

Pandina má mať na dĺžku len 3,6 metra, takže od Grande Pandy bude kratšia približne o 30 cm. To však znamená, že Grande Panda a Pandina nemôžu zdieľať rovnakú platformu. Fiat ju preto postaví na základoch elektrickej päťstovky. Ako vieme, táto architektúra môže mať aj spaľovací motor, konkrétne hybridný 1,2 litrový 3-valec. Napokon, ten sa má čoskoro dostať aj do novej päťstovky, teda do Fiatu 500 Ibrida. Hoci s tým pôvodne Fiat nerátal, dramaticky nízke predaje elektrickej verzie jeho názor zmenili. Veď kým zo starého Fiatu 500 predával ročne aj vyše 170 000 kusov, z elektrickej päťstovky sa za celé štyri roky predalo v Európe len 185 000 kusov. Takže ak Fiat nechce urobiť rovnakú chybu, Pandina sa bez spaľovacieho motora nezaobíde.

Na trh by mohla prísť aj takáto praktická... Foto: Fiat
Fiat Centoventi Conce t - 2019 Na trh by mohla prísť aj takáto praktická úžitková verzia.

Šéf značky Olivier Francois však netají, že i tak bude Pandina pre Fiat ťažkou skúškou. „Autá segmentu A sú v Taliansku nevyhnutnosťou, ale všetky naše autá musia byť zároveň globálne. Lenže inde po nich nie je až taký veľký dopyt, čo z toho robí výzvu. Aby bola Pandina rentabilná, bude navrhnutá tak, aby bola jednoduchá a nákladovo efektívna. Bude mať rovnakú filozofiu ako koncept Centoventi. Musí to byť jednoduché a inovatívne auto. Budeme si klásť otázky, čo môžeme vynechať a čo vlastne vnútri potrebujeme. To pomôže znížiť náklady.“ Francois tiež tvrdí, že Pandina bude musieť byť predávaná vo veľkých množstvách, pričom je presvedčený, že sa to Fiatu podarí.

Fiat 500e - výroba závod Mirafiori Čítajte viac Trapas: Fiat zastavil výrobu kľúčového modelu. A nemá zaň náhradu

Príchod Pandy očakáva Francois po roku 2026. Na trhu bude súperom nielen pre Toyotu Aygo X, Hyundai i10 či Kiu Picanto, ale aj pre plánované malé elektromobily ako Renault Twingo či VW ID.1 s cenou od 20 000 eur. Multienergetická platforma totiž umožní prispôsobiť sa dopytu. Ak bude trh žiadať viac spaľovacích verzií alebo viac tých elektrických, pre Pandinu to nebude problém. Chyba, ktorú urobil Fiat s elektrickou päťstovkou, sa už nesmie zopakovať. Veď po zastavení výroby tej pôvodnej mu z ponuky vypadol jeho bestseller, pričom vývoj hybridnej verzie novej päťstovky si vyžiadal dva roky. Na trh sa tak chystá až začiatkom roka 2026.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Fiat #Fiat Panda #Fiat Pandina
Články podľa značiek