
Najväčšou hviezdou Fiatu je nedávno predstavená Grande Panda. Už jej názov naznačil, že talianska automobilka počíta aj s niečím menším. Nehovoríme pritom o novom Fiate 500, ktorý sa momentálne vyrába a predáva výlučne s elektrickým pohonom. Náhradu potrebuje aj za pôvodnú Pandu. Veď tá má už takmer štvrťstoročie. A Fiat na nej naozaj pracuje. Nie je to však ľahká úloha, pretože od malého auta sa očakáva nízka cena. A tu je kameň úrazu. Ak by bola nová Panda elektrická, môžeme na cenovú dostupnosť zabudnúť. Tak ako v prípade elektrickej päťstovky. Fiat sa preto poučil a novú Pandu, ktorá by sa mohla volať Pandina, vyvíja od začiatku s tým, že bude dostupná okrem čisto elektrickej verzie aj s hybridným motorom.

Pandina má mať na dĺžku len 3,6 metra, takže od Grande Pandy bude kratšia približne o 30 cm. To však znamená, že Grande Panda a Pandina nemôžu zdieľať rovnakú platformu. Fiat ju preto postaví na základoch elektrickej päťstovky. Ako vieme, táto architektúra môže mať aj spaľovací motor, konkrétne hybridný 1,2 litrový 3-valec. Napokon, ten sa má čoskoro dostať aj do novej päťstovky, teda do Fiatu 500 Ibrida. Hoci s tým pôvodne Fiat nerátal, dramaticky nízke predaje elektrickej verzie jeho názor zmenili. Veď kým zo starého Fiatu 500 predával ročne aj vyše 170 000 kusov, z elektrickej päťstovky sa za celé štyri roky predalo v Európe len 185 000 kusov. Takže ak Fiat nechce urobiť rovnakú chybu, Pandina sa bez spaľovacieho motora nezaobíde.

Šéf značky Olivier Francois však netají, že i tak bude Pandina pre Fiat ťažkou skúškou. „Autá segmentu A sú v Taliansku nevyhnutnosťou, ale všetky naše autá musia byť zároveň globálne. Lenže inde po nich nie je až taký veľký dopyt, čo z toho robí výzvu. Aby bola Pandina rentabilná, bude navrhnutá tak, aby bola jednoduchá a nákladovo efektívna. Bude mať rovnakú filozofiu ako koncept Centoventi. Musí to byť jednoduché a inovatívne auto. Budeme si klásť otázky, čo môžeme vynechať a čo vlastne vnútri potrebujeme. To pomôže znížiť náklady.“ Francois tiež tvrdí, že Pandina bude musieť byť predávaná vo veľkých množstvách, pričom je presvedčený, že sa to Fiatu podarí.

Príchod Pandy očakáva Francois po roku 2026. Na trhu bude súperom nielen pre Toyotu Aygo X, Hyundai i10 či Kiu Picanto, ale aj pre plánované malé elektromobily ako Renault Twingo či VW ID.1 s cenou od 20 000 eur. Multienergetická platforma totiž umožní prispôsobiť sa dopytu. Ak bude trh žiadať viac spaľovacích verzií alebo viac tých elektrických, pre Pandinu to nebude problém. Chyba, ktorú urobil Fiat s elektrickou päťstovkou, sa už nesmie zopakovať. Veď po zastavení výroby tej pôvodnej mu z ponuky vypadol jeho bestseller, pričom vývoj hybridnej verzie novej päťstovky si vyžiadal dva roky. Na trh sa tak chystá až začiatkom roka 2026.