
Škoda Favorit bola vrcholným výkonom socialistického autopriemyslu. Na trh prišla v roku 1987, ako posledná autorsky vyvinutá Škoda pred vstupom do koncernu Volkswagen. Tento moderný hatchback s naprieč uloženým celohliníkovým motorom a predným náhonom, predstavoval významný exportný artikel. Vyvážal sa nielen do krajín bývalého socialistického bloku, ale aj na Západ.

Favorit mieril do Nemecka, Francúzska, Belgicka, Holandska, Veľkej Británie, ale aj do škandinávskych krajín – Švédska, Nórska, Fínska a Dánska. Bol to skvelý zdroj devíz pre komunistický režim, aspoň do pádu železnej opony. Taliansko patrilo skôr k menšinovým trhom. Ale práve odtiaľ pochádza exemplár vyrobený v roku 1991, ktorý mal len jedného jediného majiteľa.

Ide o vrcholovú verziu 136 LS s modrým lakom karosérie. Prečo o tom píšeme? Pretože kým absolútna väčšina z 1 071 127 kusov vyrobených Favoritov to má už dávno za sebou, tento vyzerá, akoby práve zišiel z výrobnej linky. Asi sa mu v teplom počasí Apeninského polostrova páčilo. Je neuveriteľné, že má 34 rokov a na tachometri len 25 000 kilometrov.

Tieto autá si pritom kupovali zákazníci na Západe najmä kvôli nízkej cene, a nie preto aby si ich šanovali kdesi v garáži. Tomuto exempláru bol ale dopriaty priam osud milovaného veterána. Ak dobre počítame, ročne najazdil modrý Favorit 136 LS len čosi vyše 700 km. Exportné LS dostalo hliníkové disky kolies, predné hmlové svetlá aj drahšie čalúnenie sedadiel. V čase predstavenia stálo 89 100 korún.

Ak sa pozriete na jeho karosériu, niet na nej ani stopy po hrdzi. Pritom korózia bola pre Favority typická, najmä pred veľkou modernizáciou v roku 1993, a nezbavila sa jej ani nástupnícka Felicia. Predávajúci pritom tvrdí, že na aute je pôvodný lak a že vozidlo nemá ani protihlukový náter podvozka. To znamená, že táto Škoda je v pôvodnom stave, v akom bola vyrobená.

Opotrebovaný nevyzerá ani interiér, kde sa často vyšúchal povrch volantu. Motor 1,3 OHV s výkonom 46 kW pôsobí ako zo škatuľky. A nakoľko si túto raritu cení predajca? Na cenovke nájdeme sumu 8 800 eur. Nie je to málo, ale ak ste milovníkom posledného socialistického auta Škody, navrhnutého ešte pred vstupom automobilky do koncernu Volkswagen, lepší kus asi nenájdete.