Fio bankaFio banka

Škoda Favorit: Na predaj je parádny kúsok. Akoby práve zišiel z linky

Takúto exportnú Škodu Favorit možno nenájdete ani v múzeu. Ak si chcete pripomenúť časy tesne po páde železnej opony, je to auto pre vás. Ale musíte ísť poň do Talianska. Možno to stojí za to.

14.02.2025 18:00
debata (6)
Verzia 136 LS dostala na exportných trhoch... Foto: automobile.it
Škoda Favorit - 1991 Verzia 136 LS dostala na exportných trhoch parádne hliníkové disky kolies. Nezvyčajný je aj svetlomodrý lak karosérie.

Škoda Favorit bola vrcholným výkonom socialistického autopriemyslu. Na trh prišla v roku 1987, ako posledná autorsky vyvinutá Škoda pred vstupom do koncernu Volkswagen. Tento moderný hatchback s naprieč uloženým celohliníkovým motorom a predným náhonom, predstavoval významný exportný artikel. Vyvážal sa nielen do krajín bývalého socialistického bloku, ale aj na Západ.

Škoda Favorit - 30 rokov Čítajte viac Škoda Favorit: Záchranca značky má 35. Bol posledným autom socializmu

Favorit mieril do Nemecka, Francúzska, Belgicka, Holandska, Veľkej Británie, ale aj do škandinávskych krajín – Švédska, Nórska, Fínska a Dánska. Bol to skvelý zdroj devíz pre komunistický režim, aspoň do pádu železnej opony. Taliansko patrilo skôr k menšinovým trhom. Ale práve odtiaľ pochádza exemplár vyrobený v roku 1991, ktorý mal len jedného jediného majiteľa.

Na aute niet ani štipky hrdze. Je neuveriteľné,... Foto: automobile.it
Škoda Favorit - 1991 Na aute niet ani štipky hrdze. Je neuveriteľné, že má 34 rokov.

Ide o vrcholovú verziu 136 LS s modrým lakom karosérie. Prečo o tom píšeme? Pretože kým absolútna väčšina z 1 071 127 kusov vyrobených Favoritov to má už dávno za sebou, tento vyzerá, akoby práve zišiel z výrobnej linky. Asi sa mu v teplom počasí Apeninského polostrova páčilo. Je neuveriteľné, že má 34 rokov a na tachometri len 25 000 kilometrov.

Na tachometri má tento exemplár len 25 000... Foto: automobile.it
Škoda Favorit - 1991 Na tachometri má tento exemplár len 25 000 kilometrov. To vysvetľuje, prečo nie je opotrebovaný volant a čalúnenie.

Tieto autá si pritom kupovali zákazníci na Západe najmä kvôli nízkej cene, a nie preto aby si ich šanovali kdesi v garáži. Tomuto exempláru bol ale dopriaty priam osud milovaného veterána. Ak dobre počítame, ročne najazdil modrý Favorit 136 LS len čosi vyše 700 km. Exportné LS dostalo hliníkové disky kolies, predné hmlové svetlá aj drahšie čalúnenie sedadiel. V čase predstavenia stálo 89 100 korún.

Motor 1,3 OHV s výkonom 48 kW iste naskočí po... Foto: automobile.it
Škoda Favorit - 1991 Motor 1,3 OHV s výkonom 48 kW iste naskočí po prvom otočení kľúčika v spínacej skrinke.

Ak sa pozriete na jeho karosériu, niet na nej ani stopy po hrdzi. Pritom korózia bola pre Favority typická, najmä pred veľkou modernizáciou v roku 1993, a nezbavila sa jej ani nástupnícka Felicia. Predávajúci pritom tvrdí, že na aute je pôvodný lak a že vozidlo nemá ani protihlukový náter podvozka. To znamená, že táto Škoda je v pôvodnom stave, v akom bola vyrobená.

Škoda Favorit  - Petr Hrdlička 2024 Čítajte viac Petr Hrdlička - otec Favorita má 90. Zachránil vlastne celú Škodu

Opotrebovaný nevyzerá ani interiér, kde sa často vyšúchal povrch volantu. Motor 1,3 OHV s výkonom 46 kW pôsobí ako zo škatuľky. A nakoľko si túto raritu cení predajca? Na cenovke nájdeme sumu 8 800 eur. Nie je to málo, ale ak ste milovníkom posledného socialistického auta Škody, navrhnutého ešte pred vstupom automobilky do koncernu Volkswagen, lepší kus asi nenájdete.

Škoda Favorit - 1991
Škoda Favorit - 1991
+19Škoda Favorit - 1991

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Favorit #vetrerán
Články podľa značiek