Mercedes-Benz si dal patentovať nové ovládače na volante. Vracia sa k hardvéru?

Ako bude vyzerať volant blízkej budúcnosti? Možno nebude až taký futuristický.

17.02.2025 12:00
Mercedes - volant Foto:
Nové ovládače na volante by mali mať vynikajúcu haptickú spätnú väzbu. Hodili by sa najmä v športových alebo terénnych autách.
debata

Funkcií v autách pribúda. Sú ich stovky. Väčšinu z nich dnes ovládame cez dotykové displeje alebo kapacitné tlačidlá. Viaceré štúdie však dokázali, že tieto ovládače nie sú intuitívne. Vyžadujú si pozornosť, presnejšie odvrátenie zraku od premávky. Automobilky preto hľadajú rozumnejšie riešenia. A patrí medzi ne aj Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door 2025 8 Čítajte viac Mercedes-Benz AMG GT63 4-Door: Faceliftu sa dočkala aj verzia E Performance

Dal si patentovať nové ovládače na volante. Aj on totiž prešiel na kapacitné tlačidlá na ramenách, na ktoré si mnohí vodiči dodnes nezvykli. Pri vozidlách AMG sú dokonca zdvojené, takže často dochádza k omylom alebo nechcenej aktivácii už pri náhodnom dotyku. Nové riešenie spočíva v pridaní štyroch hardvérových pádiel na volante alebo na stĺpiku riadenia. Majú ponúknuť zvýšenú flexibilitu a hmatovú spätnú väzbu.

Car-data-is-increasingly-being-used-by-law-enforcement-in-criminal-cases Čítajte viac Google chce patent na systém, ktorý by prevzal riadenie aj proti vôli vodiča

Tieto pádla majú byť konfigurovateľné, takže vodič si sám vyberie, ktoré funkcie nimi chce ovládať. Mercedes-Benz počíta s tým, že by mohli slúžiť na výber prevodového stupňa, simuláciu radenia pri elektromobiloch, nastavenie úrovne rekuperácie prípadne brzdenia motorom, aktiváciu režimu boost pri elektromobiloch alebo výberu jazdného módu, vrátane off-roadového či režimu pre ťahanie prívesu.

Mercedes-Maybach SL 680 - 2025 Čítajte viac Mercedes-Maybach SL 680: Prvý Maybach pre dvoch

Zároveň by bolo možné tieto hardvérové ovládače deaktivovať, ak ich vodič neplánuje využiť, aby nedochádzalo k náhodnému zapínaniu funkcií. Možné má byť aj prispôsobenie úrovne spätnej väzby. V podstate novým patentom Mercedes-Benz rozširuje už známe ovládanie krídelkami na volante o ďalšie dva s novými funkciami, ktoré si prispôsobí sám užívateľ. Uvidíme, či sa tento nápad posunie zo štádia patentu do sériových áut.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz
Články podľa značiek