V americkom Spartanburgu sme mali možnosť bližšie sa zoznámiť s novým vysokovýkonným elektrickým prototypom Vision Driving Experience, pričom jeho limity nám ukázal v BMW Performance Driving Center v úlohe „taxi drivera“ špičkový pretekár Jens Klingmann. Ten napríklad v roku 2023 zvíťazil na 24-hodinovke v Dubaji, je dvojnásobným majstrom Talianska v šampionáte GT a skončil druhý na 24-hodinovke na Nürburgringu.
Na testovacom okruhu sme sa bližšie mohli zoznámiť s prototypom Vision Vehicle. Ten síce nie je určený do sériovej výroby, no slúži ako „laboratórium“ pri vývoji technológií riadenia pohonu a dynamiky pre Neue Klasse, čo je ďalšia generácia vozidiel BMW. Práve v súvislosti s testovaním tohto extrémneho karbónového auta s „ľadvinkami“ roztiahnutými po celej šírke prednej masky (inak – pozrite si fotky, toto dizajnové riešenie totiž vôbec nevyzerá zle a nepôsobí tak „obludne“ ako hypertrofované ľadvinky na niektorých iných modeloch BMW) sa objavili informácie, že prvým modelom „Neue Klasse“ bude vysokovýkonný sedan. Podľa toho, čo sme počuli, prvým zrejme nebude, Neue Klasse sa takmer na isto premiérovo predstaví ako SUV (Neue Klasse X).
Ďalšou zaujímavosťou, o ktorej nepredpokladáme, že sa niekedy dostane do sériovej výroby, sú svietiace disky kolies. Nie sú samoúčelné – jednotlivé farby znázorňujú, v akom režime auto jazdí – zrýchlenie indikuje zelená farba, rekuperáciu modrá a brzdenie pomocou klasických (trecích) bŕzd oranžová farba.
Tentokrát boli testy zamerané na novú riadiacu jednotku, nazvanú Heart of Joy (Srdce radosti), určenú pre novú generáciu elektromobilov. Túto riadiacu jednotku vyvíja BMW s jediným cieľom – „dostať“ do svojich elektromobilov rovnaký pocit radosti z jazdy a ich ovládania, aký zakúšajú majitelia výkonných spaľovacích modelov tejto značky. A to úplne jednoduché nie je.

Jedným z limitov je totiž vyššia hmotnosť elektrických áut, na druhej strane sa však môžu pochváliť vynikajúcou dynamikou, pretože maximálnym krútiaci moment je v nich dispozícii prakticky okamžite po stlačení štartovacieho tlačidla. Vyššiu hmotnosť zároveň čiastočne kompenzuje nízko položené ťažisko, za čo autá vďačia batérii v podvozku. Zvládnuť však extrémny krútiaci moment pri „jazde na hrane“ v relatívne ťažkých autách kladie zvýšené nároky aj na riadiace jednotky, ktoré musia reagovať rýchlejšie a pracovať s dátami, na ktoré sme doteraz neboli zvyknutí ani v superšportoch.
Preto sa BMW rozhodlo vytvoriť novú riadiacu jednotku úplne vo svojej réžii, nespolieha sa pritom na žiadne externé spoločnosti. Riadiaca jednotka Heart of Joy má na starosti pohon, brzdy, nabíjanie, rekuperáciu, pričom spracováva informácie desaťkrát rýchlejšie ako predchádzajúce systémy. V spolupráci so softvérom BMW Dynamic Performance Control ovláda všetky funkcie dynamiky jazdy navyše aj oveľa presnejšie. Koniec-koncov – v prototype Vision Vehicle sa musela vysporiadať s maximálnym krútiacim momentom 18 000 Nm.
V novej architektúre elektroniky vozidiel Neue Klasse predstavuje Heart of Joy jednu zo štyroch centrálnych riadiacich jednotiek a prvýkrát spája funkcie pohonu a dynamiky jazdy. Riadi zrýchlenie a brzdenie, stabilizáciu vozidla, dynamické funkcie riadenia a ovláda nabíjanie. Spolu so softvérom Dynamic Performance Control umožňujú ovládacím prvkom reagovať s minimálnym oneskorením, latencie sú v rozsahu milisekúnd. To je obrovský rozdiel oproti bežným systémom so samostatnými riadením pohonu a bŕzd.

V praxi to značí možnosť rýchlejšie a plynulejšie prechádzať zákrutami. Na ovládanie stačí menej riadiacich vstupov a auto udržiava trajektóriu presnejšie a stabilnejšie. Okrem toho integrované riadenie pohonu, brzdenia a rekuperácie energie umožňuje efektívnejšie využívanie energie. Účinnosť rekuperácie sa podľa BMW zvýšila až o 25 percent.
Hlavná riadiaca jednotka bude v Neue Klasse spolupracovať ešte s ďalšími tromi: tie sú určené pre autonómnu jazdu, infotainment a základné komfortné funkcie, vrátane klimatizácie a pre vnútorné a vonkajšie osvetlenie. To, ako ich súhra funguje, zistíme zrejme už koncom tohto roku, keď z výrobných liniek maďarskej továrne v Debrecíne začnú schádzať prvé sériové kusy premiérového modelu z Neue Klasse.