Autopilot Tesly, systém Full-Self Driving (SFD), má už na konte množstvo „autonómnych“ havárií, kvôli ktorým čelí americký výrobca elektromobilov nejednému vyšetrovaniu NHTSA. Teraz k nim pribudla ďalšia. Odohrala sa v Nevade. Majiteľ Tesly Cybertruck Jonathan Challinger, mimochodom, vývojár softvéru, informoval na sieti X, že so svojím pikapom Cybertruck narazil do stĺpa. Ako inak, v režime aktívneho autopilota. Zároveň v príspevku vyzýva: "Nerobte tú istú chybu ako ja. Buďte ostražití a šírte moje posolstvo, aby ste ochránili ostatných pred rovnakým alebo oveľa horším osudom.“
Čo sa vlastne stalo? Elektrický pikap sa v meste Reno nedokázal v noci so zapnutým autopilotom zaradiť z končiaceho sa jazdného pruhu do vedľajšieho, narazil na obrubník a následne aj do stĺpa. Našťastie sa nehoda zaobišla bez fatálnych zranení. Podľa policajnej správy, do ktorej nazrela agentúra Reuters, vodič oznámil, že došlo k neznámym problémom, ktoré spôsobili, že vozidlo opustilo jazdný pruh a narazilo. Pardaoxom je, že k takémuto zlyhaniu došlo s najnovšou aktualizáciou autopilota FSD v13, o ktorej Musk len nedávno vyhlásil, že je dôležitým krokom na ceste k plne autonómnemu riadeniu.
Končiaci jazdný pruh na viacprúdovej ceste je pritom pre bežného vodiča triviálna situácia. Pre FSD zjavne nie, pritom Musk s každou ďalšou aktualizáciou pokračuje vo veľkolepej propagácii systému samoriadenia a dokonca tvrdí, že štvrťročná správa Tesly o bezpečnosti dokazuje, že FSD je bezpečnejšie ako ľudský vodič. O to desivejšie, že Tesla chce odštartovať platenú autonómnu taxislužbu v texaskom Austine, a to už v júni tohto roka. Pritom je zjavné, že technológia Tesly, ktorá využíva na mapovanie okolia iba kamery bez záložných technológií, napríklad liradarov, radarov a senzorov, je veľmi riziková v čase zníženej viditeľnosti.
„Nehoda Cybertrucku ukazuje, že existujú problémy s nočnými detekčnými schopnosťami FSD a mapovaním údajov,“ uviedol k incidentu výskumník Troy Teslike, ktorý pozorne sleduje predaj a technológie spoločnosti Tesla, na sieti X. „Zdá sa, že FSD ešte nie je pripravené na prevádzku bez vodiča,“ povedal. Musk však problémy neustále bagatelizuje, pretože investori Tesly sa spoliehajú na jeho orientáciu na robotiku a umelú inteligenciu v čase, keď Tesla zápasí so spomalením záujmu o svoje starnúce portfólio elektromobilov.