ZF predstavilo nový typ airbagu. Zamieri do autonómnych áut

Ďalší airbag? Áno, ZF si myslí, že je potrebný. Najmä pre budúcnosť spojenú s autopilotmi.

19.02.2025 12:00
ZF - airbag pre chodidlá 2025 Foto:
Active Heel Airbag má vytvoriť novú oporu chodidlám v prípade čelnej kolízie. Len ak sa totiž dokáže vodič či spolujazdec zaprieť, môžu ostatné airbagy a bezpečnostné pásy vykonať takpovediac 100-percentnú prácu.
debata

Začalo sa to airbagom vo volante a potom pribudol airbag spolujazdca, bočné airbagy, kolenné airbagy, stredový airbag, ktorý bráni pri bočnej kolízii kontaktu vodiča a spolujazdca a najnovšie airbagy v bezpečnostných pásoch. Ale zdá sa, že ešte nie sme na konci. Veľký nemecký dodávateľ pre automobilový priemysel ZF, totiž vyvinul airbag pre chodidlá, takzvaný Active Hell Airbag. Táto novinka je určená pre vodiča, pričom neslúži ako ostatné airbagy priamo na ochranu konkrétnej časti tela. Jeho úlohou je čosi iné.

economy enterprises zf-friedrichshafen zeppelin a Čítajte viac ZF v problémoch. Najväčší dodávateľ komponentov možno zavrie 15 fabrík

Pri náraze je potrebné, aby mali chodidlá pevnú oporu. Tú poskytuje podlaha či pedále. Veľká časť energie nárazu sa potom prenesie stehennou kosťou, najsilnejšou kosťou v ľudskom tele, do konštrukcie vozidla. Vďaka tomu, že sa vodič zaprie nohami, môžu vykonať správnu úlohu aj kolenné airbagy. Platí to však len pre štandardné polohy sedenia. Pri uvoľnenejšom štýle, keď je sedadlo vodiča viac vzadu, prípadne v relaxačnej polohe, čo bude čoraz častejšie s nástupom pokročilých autopilotov, však nemajú nohy potrebnú oporu, pretože oporné body sú príliš ďaleko.

nohy Čítajte viac Fotka namiesto teórie: Takto môžete dopadnúť s nohami na prístrojovke

Výsledkom je nekontrolovaný pohyb nôh. Aj keď ani v tomto prípade nedochádza k ohrozeniu života, riziká zranení a následkov sú vyššie. A tu prichádza na pomoc práve aktívny Active Hell Airbag. Ten vyplní medzeru, ktorá vzniká medzi chodidlami a opornými bodmi. Po rozvinutí vytvorí jednotnú kontaktnú plochu pre pätu v prípade nárazu. Ďalej znižuje riziko poranenia, napríklad kontaktom s hranou pedálov. Len dúfajme, že pri prudkom brzdení bude airbag chodidiel deaktivovaný. Active Heel Airbag možno integrovať priamo do priestoru pre nohy bez potreby dodatočného priestoru. V prípade nárazu sa airbag nafúkne pod kobercom podlahy vozidla a poskytne potrebnú oporu päte.

Takata - airbag NADI 5-AT Čítajte viac Nekonečná kauza Takata: Opel kvôli airbagom zvoláva 6 miliónov áut

ZF tvrdí, že nový airbag je možné prispôsobiť takmer akémukoľvek modelu vozidla. Dokonca je ho možné integrovať aj do starších áut. Vylúčená nie je ani jeho aplikácia pre spolujazdca. Aj ten sa potrebuje v prípade nárazu pevne zaprieť, navyše častejšie využíva relaxačnú polohu. Nemecký dodávateľ je pripravený ponúknuť nový druh airbagu automobilovým výrobcom v roku 2028. Dáme sa prekvapiť, kde sa objaví v premiére. Predpokladáme, že pôjde o niektorú z prémiových značiek, kde je vyššia pravdepodobnosť využitia vyšších úrovní autonómneho riadenia.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ZF #airbag pre chodidlá
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek