Škoda Auto má za sebou na Slovensku mimoriadne úspešný rok 2024. V ňom dokázala predať 19 341 nových áut, čo značí nielen 11-percentný nárast predaja, ale aj 20,7-percentný podiel na slovenskom trhu. Absolútne najúspešnejším modelom bola Octavia, ktorá sa s takmer 4 500 predanými kusmi stala v uplynulom roku nielen najpredávanejšou škodovkou, ale aj najpredávanejším autom na Slovensku, Fabia kraľovala malým autám a Kamiq bol v kategórii SUV a crossoverov druhý. Oslovili sme preto konateľa spoločnosti Škoda Auto Jaroslava Hercoga a spýtali sme sa ho, ako vidí uplynulý rok, čo si myslí o tom súčasnom a čo značke pomáha udržať si pozíciu trhového lídra s tak veľkým náskokom.
Škoda ukončila uplynulý rok ako suverénna jednotka na slovenskom trhu. Na výsledky sa preto asi sťažovať nebudete… Čo považujete za hlavné faktory, ktoré vám v tom pomohli?
Do roku 2024 sme vstupovali s ambíciou zdravého rastu, ktorý staval na dvoch základných pilieroch. Tým prvým bol predpoklad výrazne zlepšených dodávok modelov po logistických obmedzeniach a nedostatku komponentov a tým druhým omladenie modelovej palety, ktoré konkrétne znamenalo predstavenie piatich nových alebo modernizovaných modelov tzv. faceliftov. Tieto dva najdôležitejšie vplyvy spolu s oznámeným konsolidačným balíčkom, vrátane navýšenia DPH od nového roku, motivovali motoristov k nákupnému rozhodnutiu. Výrazne k tomu prispeli i nové generácie našich vlajkových lodí Superb a Kodiaq, ktoré sa stali bestsellermi vo svojich segmentoch. To sú výborné výsledky a vnímam ich ako dôkaz toho, že ponuka modelov, vnímanie hodnoty ako i kvalita služieb spĺňajú očakávania slovenských motoristov. Za to sme našim zákazníkom a dílerskej sieti nesmierne vďační.
Najpredávanejším autom na Slovensku sa stala s výrazným náskokom Octavia. Stále platí, že ide o model, ktorý kupujú najmä firmy? A ktorú verziu preferovali Slováci najviac?
Model Octavia je dlhodobo najžiadanejší model ako na Slovensku tak i v niektorých štátoch Európy. V roku 2024 však výraznejšie boduje aj u súkromných motoristov. Z celkových predajov tvorilo 18 % privátnych zákazníkov a 82 % firemných. Súkromní zákazníci výraznejšie uprednostňujú liftback pred kombi (62 % vs. 38 %), firemní zase naopak vyhľadávajú skôr kombi. U súkromných zákazníkov bol benzínový agregát 1,5 TSI / 110kW v mildhybridnom prevedení najpredávanejší, u firemných to bol neprekvapivo 2,0TDI/110 kW. Automatickú prevodovku DSG u modelu Octavia volilo 47 % privátnych zákazníkov a u firiem tvorila až 70 % objednávok.
Značka Škoda bude dodávať zákazníkom vozidlá so spaľovacím motorom dovtedy, pokiaľ o ne bude záujem a pokým nám to európska legislatíva bude umožňovať. Zákazník dnes očakáva slobodnú voľbu vo výbere agregátov…Jaroslav Hercog, konateľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko
Zostaňme ešte pri Octavii, len sa presuňme k elektrickej verzii. Jej príchod na trh sa zrejme oneskorí a posunie sa až na rok 2026. Viete k nej povedať niečo konkrétnejšie? Rovnakú otázku by som položil aj v súvislosti so 7-miestnym elektrickým konceptom Vision 7S. Pretaví sa do produkčnej podoby? A ak áno, kedy?
Aktuálne na trh elektrických modelov prichádza náš nový kompaktný SUV model Elroq, ktorý chce sprístupniť elektromobilitu ďalším zákazníkom v kompaktnom segmente. Popri úplne novom modeli Elroq príde v roku 2025 na trh aj nový Enyaq. Na prelome rokov 2025/2026 predstavíme ďalší 100 % elektrický model Epiq, ktorý bude segmentovo elektrickou alternatívou k modelu Kamiq. V roku 2026 následne pribudne veľký rodinný 7-miestny elektromobil Space BEV na báze štúdie Vision 7S. Vzhľadom na spomalenie transformácie smerom k elektromobilite musíme aj my prispôsobovať naše modelové plány. Nechcem špekulovať o nábehu alternatívy k modelu Octavia Combi. Ten bude závisieť od trendu prechodu na elektromobilitu.

V predaji elektromobilov ste boli na Slovensku celkovo ako značka tretí. Asi chcete viac… Pomôže vám posilniť pozíciu elektrický Karoq, teda Elroq?
Aj keď sme v roku 2024 medzi značkami na tretej pozícii, tak model Enyaq je stále najpredávanejším elektromobilom na Slovensku, a to aj napriek výpadku jeho výroby v druhom a treťom kvartáli roka 2024.
Elroq je pre nás novým míľnikom v portfóliu elektrických modelov Škoda. Jeho príchodom sa chystáme osloviť podstatne väčší segment zákazníkov a očakávame dvoj- až trojnásobok objemu, než tomu je dnes pri modeli Enyaq. Záujem očakávame primárne od firemnej klientely, ktorá bude tvoriť približne tri štvrtiny predajov, ale som presvedčený, že svojim atraktívnym pomerom ceny s cenovkou od 33 810 eur, ponúkanej hodnoty a technológie, vrátane dojazdu až 580 km, ponúkne atraktívnu elektrickú alternatívu k modelom zo segmentu kompaktných SUV ako napríklad Kia Sportage či Hyundai Tucson. Prvých 130 zákazníkov môže navyše využiť aj atraktívnu uvádzaciu ponuku v rámci 130. výročia značky Škoda, ktoré oslavujeme v roku 2025.
V čase, keď väčšina automobiliek zdražuje, ste prišli pri najpredávanejších modeloch so špeciálnou edíciou Drive, ktorá má naozaj zaujímavé ceny. Dáva tento prístup ekonomický zmysel v čase, keď sa väčšina vašich konkurentov snaží predávať skôr drahšie modely s vyššou pridanou hodnotou?
Prvotnou myšlienkou pri akčnom modeli Octavia Drive bolo upriamiť pozornosť na fakt, že všeobecne model Octavia je napriek vyššej nominálnej cene stále veľmi atraktívne auto aj pre rodiny vzhľadom na technológiu, úroveň bezpečnosti a priestor, ktorý ponúka. Fleetoví klienti si obstarávajú model vo vyšších výbavách Selection a Top Selection s dieselovými motormi a DSG prevodovkou, čo je logické vzhľadom na potrebu vysokých nájazdov a vyššej úrovne komfortu. Naopak, retailoví zákazníci sú cenovo veľmi citliví, a preto sme sa pri modeli Drive koncentrovali na cenovú dostupnosť vychádzajúcu z najnižšieho výbavového stupňa, ktorú sme obohatili o najžiadanejšie prvky výbavy. Spolu s novo predstaveným úsporným, no napriek tomu veľmi svižným benzínovým agregátom 1,5 TSI / 85 kW s technológiou ACT+ s vypínaním valcov pri nízkom zaťažení, sme tak pripravili veľmi atraktívny model. V roku 2025 sme navyše pre našich zákazníkov pripravili špeciálnu limitovanú edíciu Drive 130 pri príležitosti 130.výročia značky Škoda.

Aby sme nehovorili len v superlatívoch. Keď sa pozriete na vaše výsledky na Slovensku, ktorý z modelov nenaplnil úplne vaše očakávania?
Ak sa pozrieme na predaje jednotlivých modelov, tak sú buď jednotkou alebo maximálne trojkou vo svojom segmente. Z tohto pohľadu si vedú všetky modely veľmi dobre. Radi by sme však posilnili pozíciu modelu Superb, a to napriek tomu, že dnes tvoria registrácie tohto modelu takmer 40 % segmentu strednej triedy. Osobne v ňom vidím – vzhľadom na dva karosárske varianty Liftback a Combi spolu so širokou ponukou pohonov vrátane PHEV s čisto elektrickým dojazdom až 120 km a rýchlym DC nabíjaním ešte vyšší potenciál. Očakávam, že rast podielu SUV v strednej triede bude kulminovať, a to je príležitosť práve pre model Superb, ktorý v novej generácií prináša množstvo zaujímavých vylepšení.
Pozrime sa aj na globálnu pozíciu značky. Zostane Škoda aj v ďalších rokoch prítomná na vysoko konkurenčnom čínskom trhu, kde v poslednom období výrazne stratila pozície? A nemáte v tejto súvislosti tak trochu ťažké srdce na sesterský Volkswagen, ktorý za to do určitej miery môže tiež?
Toto mi neprináleží komentovať.
Ktorý mimoeurópsky trh bude v najbližších rokoch pre Škodu kľúčový? Bude to India, alebo skôr Vietnam?
India už dnes patrí k najperspektívnejšie rastúcim trhom, a preto aj my rozširujeme paletu modelov cielene zameranú na špecifiká tohto trhu. Posledným prírastkom je model Kylaq, malý SUV model, ktorý bude zohrávať kľúčovú úlohu pri rozvoji našej pozície v danom regióne. Zároveň výrobné kapacity, ktoré v Indii máme, budú predstavovať budúce centrum alebo akýsi exportný hub do okolitých krajín pri našej globálnej expanzii. V dnešnej dobe sa už nedá spoliehať len na jeden kontinent, musíme stáť na viacerých nohách a regionálne diverzifikovať. Je to však vysokokonkurečný trh s nízkymi maržami.
Ako vidíte z pozície manažéra tento rok? Bude celkový predaj áut v Európe aj naďalej stagnovať, respektíve klesať? Alebo príde k jeho oživeniu?
Nepredpokladám, že sa európske trhy dostanú ešte niekedy na úroveň pred pandémiou Covid-19, kedy sa v roku 2019 predalo v Európe (vrátane Veľkej Británie) okolo 15,3 milióna nových áut. Tento rok sa očakáva niečo okolo 13 miliónov, t.j. stále tam chýbajú 2 milióny áut. Aj preto čelia mnohé automobilky problémom s nadbytkom výrobných kapacít. Do toho prichádza nová konkurencia z Číny. Vzhľadom na slabé oživenie až stagnáciu európskej ekonomiky a mnoho otvorených otázok v obchodných politikách Európy, Číny a USA nevidím veľa dôvodov na vyšší rast.

A ako to bude vo vašom portfóliu v najbližších rokoch so spaľovacími motormi? Pracujete v tejto súvislosti na niečom zaujímavom, alebo je vývoj nových spaľovacích motorov na okraji záujmu?
Motory sa v Mladej Boleslavi vyvíjajú a vyrábajú už 125 rokov, čo je veľmi dlhá tradícia, ktorú rozhodne neopúšťame. Naopak, preberáme od Volkswagenu kompetenciu vývoja a výroby benzínových motorov radu EA 211 do objemu 1,5 litra pre celý koncern Volkswagen, čo asi mnohým ľuďom nič nepovie. No sú to radové motory, benzínové troj a štvorvalce do zdvihového objemu 1,5 s preplňovaním resp. nepreplňovanej verzii do 1,6 litra MPI. Avšak rôznych variantov týchto motorov je asi 1 800. Vyvíjame tak spaľovacie motory pre 50 modelových radov siedmich koncernových značiek.
Značka Škoda bude dodávať zákazníkom vozidlá so spaľovacím motorom dovtedy, pokiaľ o ne bude záujem a pokým nám to európska legislatíva bude umožňovať. Zákazník dnes očakáva slobodnú voľbu vo výbere agregátov nech už je to benzínový, dieselový, plug-in-hybridný či plne elektrický bez ohľadu na platný legislatívny rámec. Touto flexibilitou výberu dnes plne disponujeme.
Každé jedno euro pokuty pre neplnenie (emisných pozn. red.) cieľov bude neefektívne vynaložený náklad, ktorý by sa mohol investovať do vývoja nových modelov a transformácie na elektromobilitu.Jaroslav Hercog, konateľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko
V značke Škoda ale aj v koncerne ste boli dlho skeptickí k takzvaným fullhybridom…
Fullhybridy sú jednou z alternatív, ktorú pripravujeme. Ide vždy o to skombinovať riešenie, ktoré nebude príliš drahé a ktoré plní požadovaný účel, napríklad z hľadiska nižšej spotreby. Podobne je to o veľkosti batérie pri elektromobile, u ktorého jej veľkosť môže variovať v závislosti od použitia tzv. range extendera, ktorého obľuba výrazne rastie napríklad v Číne.
Máte (subjektívne ako manažér) pocit, že zákaz spaľovacích motorov v nových autách je po roku 2035 naozaj realizovateľný?
Ak má Európa ako automobilová veľmoc zvládnuť prechod k bezemisným pohonom, kam trend jednoznačne smeruje (elektrický pohon je v súčasnosti tou najefektívnejšou alternatívou na zníženie emisií CO2) a získať na tejto ceste aj záujem zo strany zákazníkov, tak potrebuje aktuálne tento prechod zreálniť jednak v čase, a jednak vo výške ich podielu. Rýchlosť prechodu na lokálne bezemisnú mobilitu totiž bude závisieť na mnohých faktoroch, vrátane dostupnosti technológií, nezávislosti na Číne pri výrobe batérií, vývoji infraštruktúry a miere ochoty zákazníkov túto adaptáciu nasledovať. A tu vidíme, že odhad adaptácie, ktorý sa plánoval pred šiestimi či siedmimi rokmi, nie je taký rýchly. Mimochodom, žiadny kontinent sa nevydal cestou kompletného teda 100 % prechodu na bezemisnú mobilitu. K zreálneniu musí dôjsť a aj dôjde. Otázka znie, kedy sa tak stane.
A posledná otázka, vráťme sa opäť do najbližšej budúcnosti. Ktoré vaše novinky resp. čo považujete pre roky 2025 – 2026 za kľúčové?
V roku 2025 bude pre každú automobilku kľúčové splnenie CO2 flotilových cieľov. Každé jedno euro pokuty pre neplnenie cieľov bude neefektívne vynaložený náklad, ktorý by sa mohol investovať do vývoja nových modelov a transformácie na elektromobilitu. Preto sa budeme koncentrovať na využitie odbytového potenciálu nového modelu Elroq a nového Enyaqu, ako aj etablovanie technológie PHEV. Obmedzovať spaľovacie motory alebo niektoré modely na úkor elektrických však neplánujeme.
Kto je Jaroslav Hercog
Ing. Jaroslav Hercog je konateľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko pre oblasť predaja, marketingu a popredajných služieb. Pre značku Škoda pracuje už viac než 20 rokov, pričom zastával mnoho manažérskych pozícií v oblasti predaja a marketingu, medzi inými aj v Škoda Auto Slovensko v rokoch 2005 až 2007. V poslednej dekáde bol regionálnym riaditeľom pre predaj v strednej a východnej Európe a taktiež 4 roky úspešne riadil expanziu značky na 22 západoeurópskych trhoch.