O elektrickom startupe Nikola sme naposledy písali približne pred rokom. Svojho času patril k najnádejnejším startupom a ešte pred pár rokmi bol doslova „obletovaný“ investormi. V čase najväčšej slávy v roku 2019 bola trhová kapitalizácia tohto startupu 29 miliárd dolárov – to bolo viac, ako trhová kapitalizáciu Fordu v tom istom období. A pritom v tom čase Ford vyrábal takmer 6 miliónov áut ročne, Nikola nemal vyrobené ani jedno.
A čo investorov tak očarilo? Zakladateľ spoločnosti Trevor Milton investorom sľuboval elektrický kamión s výnimočným dojazdom ešte pred Teslou. A spoločnosť ho aj ukázala a vydávala vyhlásenia, nasvedčujúce tomu, že kamión je hotový a bezproblémový.
Ibaže to vôbec nebola pravda. Zakladateľ spoločnosti Trevor Milton investorov klamal a kamión Nikola predstavoval s technológiami, ktoré v ňom neboli, resp. neboli funkčné. A ako sa hovorí, tak dlho sa chodí s krčahom po vodu, kým sa nerozbije. V roku 2022 ho americký súd uznal vinným z viacerých podvodov a úmyselného klamania investorov o technologickom pokroku vývoja elektrického kamiónu Nikola One. Okrem iného tvrdil, že jeho spoločnosť vyvinula revolučné batérie, ktoré však v skutočnosti kúpil od tretej strany. Taktiež vraj opakovane zavádzal o technickom pokroku vývoja kamiónu a prezentoval ho ako funkčný v čase, keď nebol schopný samostatnej jazdy. To mu minulý rok vynieslo štyri roky „natvrdo“.

Pravdou je, že aj po sérii podvodov sa firma snažila pod novým vedením očistiť a postaviť efektívny elektrický kamión. Nebola to úplne márna snaha, pretože veľkú časť technológií mali vyvinutú. Istý čas to dokonca vyzeralo tak, že sa jej extrémne zlú situáciu podarí ustáť. Vyrobili už skutočne vlastný kamión (odvodený od Iveca) s názvom Nikola Tre, dokonca ho aj začali vyrábať a koncom roka 2023 ich mali predaných vyše 200 a v minulo roku k nim pridali aj 112 vodíkových kamiónov. Zároveň začali budovať aj vlastnú sieť vodíkových čerpačiek.
Ibaže zázraky sa nedejú. V druhej polovici roku 2023 jej elektrické kamióny zrazu začali horieť. A to tak často, že dokonca verejne vyjadrili podozrenie zo „záškodníckej činnosti“. V tom čase v snahe ozdraviť sa už spoločnosť Nikola fungovala transparentne a stiahla na kontrolu všetky predané kamióny. A na jej parkovisku a pod kamerami sa zrazu vznietil už skontrolovaný kamión, ktorý sa mal vrátiť k zákazníkovi a od neho sa zapálili aj ďalšie. Následne firma vydala ďalšie vyhlásenie, že temer naisto nie je problém v „záškodníckej činnosti“, ale v jej technológiách.

A to bol začiatok jej definitívneho konca. Po sérii škandálov a podvodov sa im totiž nepodarilo obnoviť dôveru investorom, peniaze sa rýchlo míňali a tak start-up v týchto dňoch požiadal o ochranu pred bankrotom a bude sa usilovať o predaj všetkých alebo väčšiny svojich aktív. Zatiaľ čo na vrchole bola je trhová kapitalizácia 29 miliárd dolárov, pred vyhlásením bankrotu sa scvrkla na menej ako sto miliónov dolárov. Žiadosť o ochranu pred bankrotom jej poskytne čas do konca marca na odpredaj väčšiny zostávajúcich aktív a majetku, ktorý sa odhaduje na 500 miliónov až jednu miliardu dolárov a aspoň čiastočné vysporiadanie sa s veriteľmi. A to bude definitívny koniec projektu, o ktorom sa kedysi hovorilo ako o „druhej Tesle“.