Malo ísť o obrovský projekt. Koncerny Stellantis, Mercedes-Benz a TotalEnergies, založili približne pred štyrmi rokmi spoločnosť (Auomotive Cells Company). Cieľom bolo vybudovať niekoľko gigazávodov na výrobu batérií vo Francúzsku, v Taliansku a Nemecku. Do konca dekády mali mať kapacitu 120 GWh. Už dnes ale vieme, že sa tak nestane. Fabriky v Taliansku a Nemecku boli pozastavené. ACC pokračuje len s francúzskym závodom.

V Taliansku zas padlo rozhodnutie, že kapacita pôvodnej fabriky na batérie v Tremoli bude využitá inak. Paradoxne na „starú dobrú“ technológiu. Stellantis, pod ktorý závod patrí, oznámil, že v ňom bude vyrábať dvojspokové prevodovky eDCT pre hybridné modely. Malo by ísť o 300 000 kusov ročne. „S cieľom tristotisíc kusov ročne sa Termoli stáva tretím výrobným uzlom Stellantisu pre túto sofistikovanú prevodovku,“ uviedla spoločnosť. Stellantis už vyrába tieto prevodovky v talianskom Mirafiori a vo francúzskom Metz.

Zmena orientácie závodu v Tremoli ilustruje náročnú situáciu na trhu s elektromobilmi, aspoň s tými európskymi. A nejde o prvý prípad, keď veľkolepé plány automobiliek narazili na realitu. Napríklad európsky startup Northvolt, ešte nedávno považovaný za nádejného výrobcu batérií, sa dostal do vážnych problémov. V súčasnosti sa nachádza v procese bankrotu. Medzi jeho najväčších investorov patril Volkswagen, ktorý vlastnil 20 % spoločnosti. Nové fabriky Northvoltu mali mať kapacitu 120 GWh a ochrániť európsky autopriemysel od závislosti na čínskych výrobcoch batérií. Ostali však len dlhy.