V akčnej sieni spoločnosti Mecum Auctions v Las Vegas nedávno prebehla dražba historického motocykla, ktorá sa zapíše do histórie. Cena draženej motorky sa napokon vyšplhala na 1,3 milióna dolárov, resp. 1,22 milióna eur. Vzácny model Cyclone V-Twin z roku 1915 sa tak stal najdrahšou motorkou, aká kedy bola vydražená a zároveň prvou veteránskou motorkou, ktorej cena presiahla jeden milión dolárov.
Cyclone V-Twin z roku 1915 je považovaný za jeden z najpokrokovejších motocyklov svojej doby, použité moderné riešenia si však vybrali svoju daň na spoľahlivosti (mala problém s mazaním a prehrievaním motoru) a tak väčšina týchto strojov bola relatívne skoro vyradená z prevádzky. Navyše sa vyrobili len v malej, približne 300-kusovej sérii. Tie, ktoré zostali, sa radia k vôbec najcenenejším zberateľským motorkám. Zachovalo sa ich 14, len päť z nich je však vo výkonnej pretekárskej verzii, ktorá bola aj predmetom dražby. Na extrémnej cene vydraženej motorky sa zrejme podpísal aj fakt, že mala jedného naozaj prominentného majiteľa – vlastnil ju totiž Steve McQueen.
Išlo o, na svoju dobu, mimoriadne pokrokovú motorku s ľahkou konštrukciou. Mala dvojvalcový vzduchom chladený motor s objemom 996 cm³ a s výkonom 45 koní pri 5 000 otáčkach za minútu, čo bolo desaťkrát viac ako u bežných motocyklov tej doby. Vďaka tomu mohol motocykel vo svojej závodnej verzii dosahovať rýchlosti prekračujúce 160 km/h, čo bolo na vtedajšie pomery absolútne výnimočné. Navyše bol prvým americkým motocyklom s OHC rozvodmi, keď bol vačkový hriadeľ umiestnený nad ventilmi v hlave valcov.
Tieto parametre mu priniesli úspech najmä na tzv. board track pretekoch, ktoré boli v prvej polovici 20. storočia mimoriadne populárne. Išlo o preteky, ktoré sa konali na špeciálne postavených motodromoch, ktoré boli vyrobené z drevených dosiek a mali strmý sklon, často až 60 stupňov, čo umožňovalo dosahovať na nich motorkám a aj autám vysoké rýchlosti.
Kombinácia na svoju dobu výnimočného výkonu, krátkej výroby a unikátneho technického riešenia urobila z pretekárskej verzie motorky Cyclone V-Twin doslova zlatý grál zberateľov motoriek, čo dokazuje aj vyššie uvedená cena, za ktorú sa stroj predal.